پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بی‌تابی زلزله‌زدگان در سرمای «خوی»

«پیام ما» از آخرین وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان غربی گزارش می‌دهد

بی‌تابی زلزله‌زدگان در سرمای «خوی»

بنا به اعلام مسئولان این استان بیشترین میزان خسارت در روستاها به‌ویژه روستای «وار» شهر «فیرورق» به خانه‌های مسکونی وارد شده و در حال حاضر 5 کمپ اسکان موقت، بی‌خانه‌شدگان را در خوی جای داده‌اند





بی‌تابی زلزله‌زدگان در سرمای «خوی»

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵

پیامدهای زلزله‌ 28 دی‌ماه در شهرستان خوی حالا به مرور خودش را نشان می‌دهد. این زلزله در حالی اتفاق افتاد که 14 مهر امسال نیز بخش‌هایی از این مناطق در پی وقوع زلزله دیگری آسیب دیده بودند. ‌زلزله‌ 28 دی‌ماه با 16 پس‌لرزه، علاوه بر خسارت به زندگی اهالی، ترس عمیقی در آنها ایجاد کرد. سه روز پس از این حادثه، اهالی خوی می‌گویند بیشترین مشکلی که دارند ترس زلزله دوباره، خانه‌هایی نیم ریخته و مشکل وسایل گرمایشی است که برای بسیاری از اهالی از دسترس خارج شده است.

 

سه روز پس از حادثه زلزله خوی، مدیرکل بحران آذربایجان غربی در گفت‌وگویی با «پیام ما» اعلام می‌کند که بلافاصله پس از زلزله، ایجاد مکان‌های استقرار موقت برای زلزله‌زدگان این منطقه در دستور کار قرار گرفت و تا لحظه انجام این گفت‌وگو 5 محل اردوگاه اسکان موقت احداث شده است. چادر به تعداد مورد نیاز میان مردم توزیع شده است و خوشبختانه تا به امروز نیازی به کمک‌های مردمی نیست.
امیرعباس جعفری ادامه می‌دهد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی قابل توجهی جز حدود 250 مصدوم نیاز به مداوا نداشته است. در حال تجهیز وسایل گرمایشی در اردوگاه‌ها و برای چادرهای زلزله‌زدگان هستیم. بر اساس آمار سازمان جمعیت هلال احمر استان 2 هزار و 200 تخته چادر امدادی میان زلزله‌زدگان توزیع شده است. خسارت دقیق حادثه در بخش‌های مختلف پس از بررسی‌های دقیق اعلام خواهد شد.
جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن این استان هم به «پیام‌ ما» می‌گوید که بیشترین میزان خسارت مربوط به روستای وار در بخش فیرورق است: «بر اساس آخرین آماری که کارشناسان ما برآورد کرده‌اند، از 854 خانه بررسی شده 683 خانه خسارت بین 20 تا 80 درصد را متحمل شده‌اند. همچنان 15 اکیپ ارزیابی مشغول بررسی خسارت در شهر فیرورق و روستاهای محل حادثه هستند. بنیاد مسکن هنوز در حال بازسازی خانه‌های روستایی آسیب‌دیده در زلزله مهرماه است و همزمان بلافاصله با نهایی شدن بررسی‌ها، بازسازی خانه‌های روستایی زلزله 28 دی را نیز در دستور کار قرار می‌دهد. برودت هوا کمی شرایط کار را پیچیده و البته اضطراری کرده است.»

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی: از 854 خانه بررسی شده 683 خانه خسارت بین 20 تا 80 درصد را متحمل شده‌اند. همچنان 15 اکیپ ارزیابی مشغول بررسی خسارت در شهر فیرورق و روستاهای محل حادثه هستند. بنیاد مسکن هنوز در حال بازسازی خانه‌های روستایی آسیب‌دیده در زلزله مهرماه است و همزمان بلافاصله با نهایی شدن بررسی‌ها، بازسازی خانه‌های روستایی زلزله 28 دی را نیز در دستور کار قرار می‌دهد

گفته‌های این مسئولان استان در حالی است که هنوز اعدادی از خسارت‌های احتمالی به بخش‌های زیرساختی مانند جاده‌های مواصلاتی یا پل‌ها و ساختمان‌های دولتی و عمومی اعلام نشده است و فقط مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان در گفت‌وگو با خبرآنلاین از خسارت به اماکن تاریخی خوی خبر داد. عزیز میرزایی گفت: در بررسی‌ها مشخص شد بخش‌هایی از بازار تاریخی خوی، خانه تاریخی آیت‌اللهی، بخش‌هایی از خانه تاریخی کبیری، ساختمان شهرداری، کلیسای تاریخی قریس، مسجد تاریخی سیدالشهدا، مناره شمس تبریزی و سالن نمایشگاه میراث مکتوب موزه خوی دچار آسیب شده است.
عباس یکی از اهالی روستای وار که به گفته مدیران آذربایجان غربی متحمل بیشترین خسارت شده و اکنون با خانواده‌اش به کمپ اسکان موقت شهید سلیمانی منتقل شده است، می‌گوید: هوا به شدت سرد است و با وجود اینکه تلاش کرده‌اند کمپ را گرم نگه دارند اما سرما بسیار آزاردهنده است. ما می‌توانیم تحمل کنیم اما کودکان نمی‌توانند.
او می‌گوید خانه‌اش دیگر قابل سکونت نیست: «به زلزله‌زدگان چادر داده‌اند. اما باید وسایل مورد نیاز زندگی را فراهم کنیم. سه فرزندم بسیار ترسیده‌اند و دختر کوچکم دو شب گذشته را با کابوس گذرانده است. خانه ما و بسیاری از همسایگان دیگر قابل سکونت نیست. نمی‌دانیم تا کی باید در کمپ بمانیم. زلزله فرصت برداشتن حتی لباس گرم را نداده است. کودکان با همان لباس‌های خانه هستند. غذا و آب و پتو توزیع شده است اما واقعا بعد از دو روز نتوانسته‌ایم خودمان را جمع و جور کنیم. خیلی وحشتناک بود. حتی برای من که یک مرد بالغ هستم. فقط می‌خواهم خانواده‌ام در این سرما نمانند.»
زینب یکی دیگر از مردم حادثه دیده است که ساکن یکی از همین چادرهاست و همسرش در بیمارستان خوی بستری است. او کمی سردرگم است: «نمی‌دانم باید چه کنم. اینجا هوا سرد است و بزرگترین مشکل ما اینجا سرماست. منظورم این نیست که بی‌خانگی مشکل نیست اما در حال حاضر فقط باید مراقب خانه باشم. چند بار تصمیم گرفتم به خانه برگردم تا چند تا وسیله بردارم. شاید بتوانم لباسی پتویی چیزی پیدا کنم. اما می‌ترسم با بچه‌ها به آن خرابه بروم. تنها درخواستم از مسئولان این است که به اولویت مشکل سرما را حل کنند. اینجا بچه‌ها انگار روی کف زمین می‌خوابند. زمین هم سرد است. نمی‌دانم این اوضاع تا کی ادامه دارد. وضعیت بازسازی مناطق زلزله دیگر نشان می‌دهد که خیلی زود از این آوارگی نجات پیدا نمی‌کنیم.»
محمد از اهالی روستای قریس است. به گفته خودش اتاق‌های از خانه هنوز قابل سکونت است. اما زن و فرزندش را فرستاده تا در خانه پدرزنش در اردبیل بمانند. خودش مانده تا مراقب وسایل در خانه‌ای باشد که حالا بی در و پیکر شده است: «شبکه آب و برق و گاز در بسیاری از مناطق دچار اختلال است. یا لوله‌ها شکسته یا دچار آسیب شده است. بسیاری از اهالی که خانه‌هایشان خسارت‌های جزیی‌تری دیده در خانه‌های خودشان هستند. اما دسترسی‌شان به این خدمات قطع است. همه مردم را هم نمی‌شود برد در چادر نگاه داشت. سرمای هوا از در و دیوار ترک خورده و نیمه آوار شده به داخل می‌آید. زمستان‌های عادی اینجا بسیار سرد است چه برسد این زمستان که سردتر هم است. هم مردمی‌که در چادر‌ها هستند و هم مردمی که در خانه‌های خود مانده‌اند در حال حاضر این مشکلات را دارند.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ، ،





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

سلاجقه: میزان آلایندگی بیمارستان‌ها را پایش می‌کنیم

سلاجقه: میزان آلایندگی بیمارستان‌ها را پایش می‌کنیم

پایش کمی و کیفی ۶۰ درصد تالاب‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

پایش کمی و کیفی ۶۰ درصد تالاب‌ها

ورود سامانه بارشی به غرب کشور در هفته آینده

ورود سامانه بارشی به غرب کشور در هفته آینده

کلاف سردرگم حفاظت

افزایش چهار برابری جریمۀ شکار غیرمجاز حیات‌وحش کارآمد است؟

کلاف سردرگم حفاظت

تایوان جوانان را به توسعهٔ هوش مصنوعی تشویق می‌کند

گزارشی از یک رویداد آسیایی هوش مصنوعی

تایوان جوانان را به توسعهٔ هوش مصنوعی تشویق می‌کند

افزایش حملات خشونت‌بار به روزنامه‌نگاران محیط‌زیست

تحقیق مشترک یونسکو و فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران نشان داد

افزایش حملات خشونت‌بار به روزنامه‌نگاران محیط‌زیست

فناوری پیشگیری از پاندمی‌های آینده

دانشمندان واکسنی ساده ساختند که می‌تواند مقاومت بدن را حتی در برابر کروناویروس‌های ناشناخته افزایش دهد

فناوری پیشگیری از پاندمی‌های آینده

هیچ بن‌بست محیط زیستی وجود ندارد

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست:

هیچ بن‌بست محیط زیستی وجود ندارد

شرکت کربن ‌تا سال 1405 باید بازسازی و جابه‌جا شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد

شرکت کربن ‌تا سال 1405 باید بازسازی و جابه‌جا شود

شناسایی‌شدن ۲ نقاشی جعلی با هوش مصنوعی

شناسایی‌شدن ۲ نقاشی جعلی با هوش مصنوعی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *