پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «آذرِ» جنگل های گیلان

آتش‌سوزی جنگل‌های «شمام» و «سلانسر» پس از 5 روز و سوزاندن بیش از 50 هکتار هنوز مهار نشده است

«آذرِ» جنگل های گیلان

رئیس اداره محیط زیست رودبار: اگر محیط زیست و منابع طبیعی خودشان بالگرد داشتند، این آتش زودتر خاموش می‌شد





«آذرِ» جنگل های گیلان

۶ آذر ۱۴۰۱، ۹:۰۹

 

از روزی که آذر رسید، جنگل‌های گیلان بارها گر گرفتند و خاموش شدند؛ جنگل‌هایی در ماسال، رضوانشهر، فومن، تالش و رودبار. دیروز که پنجمین روز آذر و پنجمین روز حریق جنگل‌های رودبار بود، آتش پنهان زیر خاکستر، با وزش باد پاییزی دوباره شعله‌ور شد. نیروهای منابع طبیعی و گروه‌های مردمی با دست خالی به جنگل‌های گُرگرفته «شمام» و «سلانسر» رفته‌اند و شعله‌ها چنان سرکِش بوده‌اند که نیروهای محیط زیست هم به یاری آنها شتافته‌اند. روز جمعه هلی‌کوپتر هلال احمر و روز شنبه هلی‌کوپتر ارتش به این نقاط سرخ جنگل‌های هیرکانی رفتند و آبی بر آتش ریختند اما گویی این شعله‌ها سر مهار شدن ندارند. رئیس اداره محیط زیست رودبار می‌گوید اگر منابع طبیعی و محیط زیست که همیشه در مقابله با آتش دستشان خالی است، هلی‌کوپتر داشتند، حریق این همه روز دوام نمی‌آورد.

 

از روز سه‌شنبه هفته پیش که ۴۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع گیلان در شهرستان رودبار‌، تالش، فومن‌، رضوانشهر و ماسال طعمه حریق شد، جنگل‌های هیرکانی ساعتی آرام نداشته‌اند. منابع طبیعی استان گیلان اعلام کرد که تمام این آتش‌سوزی‌ها بعد از 24 ساعت یا کاملا اطفا شده یا تحت کنترل کامل نیروهای یگان حفاظت است. به گفته حامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بیشتر از ۹۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده و به تاج درختان آسیب نرسیده است. مساحت این «حریق‌های لکه‌ای» در آن روز، زیر ۱۰ هکتار عنوان شد. حریق رودبار هم جزو مواردی اعلام شد که کاملا مهار شده است. اما عصر پنج‌شنبه آتش رودبار دوباره زنده شد و بار دیگر منابع طبیعی گفت که این آتش‌سوزی که وسعت 30 هکتاری جنگل را در برمی‌گیرد کنترل شده و نیروها تا پایان اطفا در منطقه خواهند بود. همچنین اعلام شد که به دلیل تداوم وزش باد هماهنگی‌های لازم را با فرماندهی یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شده و بالگرد اطفا آماده اعزام است. آتش صبر نکرد و تا روز جمعه که بالگرد به این نقطه کوهستانی برسد، بخش بزرگتری از جنگل‌های «شمام» و «سلانسر» در رستم‌آباد را سوزاند.
جمعه شب، حامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از حضور بالگرد اطفای آتش‌سوزی در منطقه خبر داد و گفت که «با تلاش‌های صورت گرفته حریق در این مناطق مهار شده است». آتش جنگل‌های رودبار -هرچند به گفته اختری سطحی بوده و تاج درختان را نسوزانده- بعد از اعلام مهار، باز هم هم روشن شد. به گفته اختری این آتش‌سوزی در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور شهرستان رودبار رخ داده و بالگرد هلال احمر هم در منطقه حضور یافته و تا ظهر جمعه پنج سورتی پرواز انجام داده است.
محیط زیست رودبار: تجهیزات نداریم
در این روزها گروه‌های مختلف برای مهار آتش در کنار یگان منابع طبیعی بوده‌اند. ۲۰ نفر از نیرو‌های یگان حفاظت، بسیج، سپاه، مدیریت بحران، مردم منطقه و فرمانداری از روز پنجشنبه آمده‌اند و چهل نفر از کارکنان اداری حفاظت محیط زیست هم در سلانسر مقابل شعله‌ها ایستاده‌اند. به گفته اختری، با احتساب آتش‌سوزی‌هایی که از اول آذر در گیلان رخ داده، ۱۵۰ نفر از نیروها در این مدت برای اطفای حریق تلاش کرده‌اند.
علی فرهی تکرمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار عصر شنبه درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی به «پیام ما» می‌گوید: «وسعت آتش‌سوزی پس از پنج روز، به بیش از 50 هکتار رسیده است. در این مدت سه مرحله بالگرد آمد و آب روی آتش ریخت اما این آتش خاموش نشد. دوباره وعده داده‌اند دو بالگرد دیگر ارتش برای کمک برسد. اگر نرسد خاموش نمی‌شود.»
او همچنین می‌گوید به احتمال زیاد دلیل این آتش‌سوزی انسانی بوده است اما هنوز به‌طور دقیق نمی‌توان درباره این موضوع نظر داد. سوال این است که چرا خاموشی کامل این آتش‌سوزی این همه طولانی شده است؟ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار چنین پاسخی دارد: «جنگل‌هایی که درگیر آتش است، در منطقه‌ای کوهستانی و سخت‌گذر است و شیب تندی دارد. نیروها با دست خالی نمی‌توانند این شعله‌ها را مهار کنند. در این پنج روز گروه‌های مختلفی به منطقه آمدند و در حال تلاشند اما با امکانات ضعیف نمی‌شود کاری کرد. برای خاموش کردن این آتش در چنین منطقه‌ای فقط باید بالگرد باشد. اگر خودمان هلی‌کوپتر داشتیم آتش تا امروز خاموش می‌شد.» به گفته او جنگل‌های شمال نیاز به بالگردی دارد که همیشه مجهز و آماده باشد. اما ندارد و در این مواقع، روال اداری برای درخواست بالگرد آنقدر طول می‌کشد که آتش هم گسترده‌تر می‌شود. این بار هم سه روز طول کشید تا بالاخره هلال احمر بالگردهایش را رساند و آتش در این چند روز فرصت زنده شدن داشت.
مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در مجلس هم نظری مشابه رئیس اداره محیط زیست رودبار دارد. اینطور که خانه ملت گزارش داده او دیروز در مورد آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گیلان گفته است: «هنوز منشا و علت این آتش‌سوزی‌ها مشخص نیست. آتش در ساعاتی از روز خاموش شده اما در ساعاتی دیگر با وزش باد دوباره شعله‌ور شده است و همچنان تداوم دارد. کمبود بالگرد و تجهیزات از دلایل موثر در طولانی شدن اطفای حریق است و به صورت جدی می‌طلبد ایستگاه آتش‌نشانی در شهرستان رودبار دایر شود و همچنین تامین بالگرد در دستور کار قرار گیرد زیرا نبود بالگرد از دلایل عمده تداوم و طولانی شدن آتش‌سوزی‌ها است.» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر ضرورت توجه جدی به تامین بالگرد اطفای حریق برای اطفای آتش‌سوزی جنگل‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرده و گفته است: «درست نیست که مردم و نیروهای امدادی با دستان خالی نسبت به اطفای حریق اقدام کنند در حالی که در حال حاضر شاهد استفاده کشورهای دنیا از پیشرفته‌ترین امکانات هستیم.» به گفته او محیط زیست و منابع طبیعی مجبورند از دستگاه‌های دیگر برای تامین بالگرد کمک بگیرند در حالی که اگر تجهیزات و امکانات و بالگرد به اندازه کافی در دسترس بود، همان ساعات اولیه آتش خاموش می‌شد و اینطور گسترش نمی‌یافت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *