سایت خبری پیام ما آنلاین | همه مالکان و مقصران متروپل

گزارش پیام ما از آخرین بررسی‌های شورای شهر تهران و مجلس درباره فروریختن متروپل آبادان

همه مالکان و مقصران متروپل





همه مالکان و مقصران متروپل

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

متروپل، دیگر نام سینمایی در لاله زار تهران و فیلم مسعود کیمیایی را تداعی نمی‌کند، متروپل احتمالا تا ابد در ذهن ایرانیان نام ساختمان 12 طبقه آبادان باشد که 2 خرداد فروریخت. 43 نفر را کشت و 37 نفر را مصدوم کرد. ساختمانی که بعدا مشخص شد تنها برای 9 طبقه طراحی شده اما 3 طبقه مازاد داشته است. بعد از فروریختن متروپل موج شناسایی ساختمان‌های ناامن در شهرهای کوچک و بزرگ ایران به راه افتاد. در کنار اینها مجلس و شورای شهر تهران دو کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دادند. دو روز پیش یعنی 22 خرداد، سخنگوی کمیسیون عمران درباره مالکان و مقصران متروپل توضیحاتی به رسانه‌ها داد. دیروز، 24 خرداد هم، یکی از اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در صحن علنی گزارشی از آخرین یافته‌های کمیته حقیقت‌یاب ارائه کرد.

 

یک شبانه روز بعد از حادثه متروپل، هیات رئیس شورای شهر تهران دستور ایجاد کمیته‌ یا کارگروه برای بررسی ابعاد حادثه متروپل را صادر کرد. کمیته‌ای که قرار بود ضمن تشخیص مقصران حادثه از حوادثی مشابه متروپل نیز جلوگیری کند. محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همان زمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از یک فراخوانی نام برد. فراخوانی که در جریان آن 300 نفر از نخبگان به جلسات مطالعاتی و کارشناسی دعوت شدند.
محمد آقامیری، در جلسه دیروز جزئیاتی از جلسات این کمیته حقیقت‌یاب را ارائه کرد. او اول از شعار این کارگروه گفت: «پلاسکو را فراموش کردیم، متروپل را فراموش نکنیم»

عبدالجلال ایری گفته است: وزارت کشور باید به تخلفات ساختمان متروپل ورود می‌کرد. لذا بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده اما به لحاظ اجرا و عدم توجه به تذکرات نظام مهندسی، شهرداری مقصر است

او سپس از لحظه فروریختن برج متروپل گفت، برجی که در سال 1400 افتتاح شد و قرار بود 6 طبقه باشد اما به 12 طبقه افزایش پیدا کرد. آقامیری تاکید کرد که اولین شرکتی که مسئولیت ساخت متروپل را برعهده گرفت به علت فشارهای مالک که می‌خواست مصالح از فلز به بتن تغییر کند و ستون‌ها هم کاهش پیدا کند، همکاری با متروپل را رها کرد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: اداره راه و شهرسازی با توجه به اینکه بر اساس ماده 25 قانون نظام مهندسی حق نظارت بر این پروژه‌ها را دارد، این پروژه را طی پنج آیتم متوقف کرد که شامل عدم رعایت مقررات ساختمانی و عدم صلاحیت طراحان نقشه و استاندارد نبودن جوشکاری‌ها می‎شد.
توقف پروژه اما به گفته آقامیری دوامی نداشت شهرداری آبادان در اسفند 98 مجددا پروانه افزایش طبقات را برای این ساختمان صادر کرد و طبقات به 12 عدد رسید. در نهایت بازرس نظام مهندسی در 6 اردیبهشت 1401 اعلام کرد که این بنا استحکام ندارد و یک ماه بعد هم این ساختمان فروریخت.
واکاوی حادثه متروپل در شورای شهر تهران
کارگروه واکاوی حادثه متروپل از سه منظر حادثه را واکاوی کرده است. آقامیری در اینباره گفت: طراحی سازه اصلا یکپارچه نبود و وجود دو ساختار موازی در نظام مهندسی و پایین بودن کیفیت آموزش مهندسین، دستمزد پایین ناظران و طراحان، رد شدن طرح از سوی مالک، ضعف دانش کارفرمایان، ضعف در کنترل کیفی مصالح، عدم به کارگیری مجری ذی‏صلاح، ضعف تجربه ناظرین، اولویت نداشتن حداقل‌های قانونی در سطح جامعه، عدم جایگیری حوزه ایمنی در اولویت‌های شهروندان از جمله عوامل بروز حادثه متروپل بودند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران البته پیشنهاداتی هم در جهت جلوگیری از حوادث مشابه متروپل داشت. او معتقد است که ممنوعیت واقعی اضافه بنا قبل از مقاوم‌سازی، حمایت شورای از موضوع کنترل مضاعف و شناسایی ساختمان‌های پرخطر سازه‌ای و طبقه‌بندی ساختمان‌ها از بابت ایمنی و تاثیر آن در قیمت ملک هم می‌تواند تاثیراتی در جلوگیری از بروز این حوادث داشته باشد: لزوم ورود شورا به موضوع پروانه بهره‌برداری پس از پایان کار برای تایید امنیت آن ساختمان و به‌کارگیری مجری ذی‏صلاح ازجمله راهکارهایی است که می تواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند.
اصلا نباید اضافه طبقه وجود داشته باشد
بعد از صحبت‌های آقامیری، تعدادی از اعضای شورای شهر هم توضیحاتی ارائه دادند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: ضوابط اضافه طبقه هرچندسال یکبار و گاها شش ماه یکبار اصلاح شده و تغییر می‌‏کند. بنابراین اصولا وقتی فونداسیون یک ساختمان ساخته شده و چند طبقه هم روی آن ساخته می‎شود، هنگام اضافه بنا، مقاوم‌سازی امکان‌پذیر نیست! لذا اصلا نباید طبقه‌ای اضافه شود. لذا بهتر است کلا اضافه بنا ممنوع شود. بعد از ناصر امانی عضو شورای شهر تهران گفت: هزاران ساختمان در شهر تهران در حال ساخت هستند که ممکن است دارای مشکل ایمنی در سازه باشند و باید در همکاری مشترک بین نظام مهندسی و مدیریت شهری برای این ساختمان‌ها راهکاری ارائه شود.
مقصران و مالکان متروپل
در کنار شورای شهر تهران، کمیسیون عمران مجلس هم به موضوع متروپل ورود کرده بود. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دیروز در گفت‌وگو با ایسنا، از مقصران تازه متروپل رونمایی کرد. عبدالجلال ایری گفته است: وزارت کشور باید به تخلفات ساختمان متروپل ورود می‌کرد. لذا بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده اما به لحاظ اجرا و عدم توجه به تذکرات نظام مهندسی، شهرداری مقصر است. ناظران نظام مهندسی چندین مرحله نسبت به عدم ایمنی ساختمان، نداشتن مقاومت کافی و وضعیت بحرانی ساختمان به شهرداری هشدار داده و دستور توقف عملیات ساختمان را می‌دهند اما توجهی به این موضوع نمی‌شود.
به گفته او از جنبه نظارت بر روند اجرای قوانین ساخت‌و‌ساز شهرداری، مسئول است. ایری تاکید کرد: از سوی دیگر رعایت اصول فنی و مهندسی ساختمان نیز باید توسط مالکان ساختمان مورد توجه قرار می‌گرفت.
مالکان چه کسانی هستند؟ عبدالجلال ایری تاکید کرد که سه مالک یعنی عبدالباقی، شهرداری و آب و فاضلاب مالکان این ساختمان بودند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *