پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش بی اعتمادی

مردم روایت‌های صدا و‌ سیما از حادثه ساختمان متروپل آبادان را باور ندارند

گزارش بی اعتمادی

جلیل مختار، نماینده آبادان، در نامه به رئیس جمهور: نبود شفافیت در اطلاع‌رسانی اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است ایجاد مدیریت واحد و تعیین سخنگو ضروری است





گزارش بی اعتمادی

۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام‌ما | آوار شایعه‌ها همچنان سنگین‌تر از آوار ساختمان ۱۰ طبقه متروپل بر مردم سنگینی می‌کند و این در حالی است که رئیس جمعیت هلال احمر بار دیگر تاکید کرد که هنوز زمان اتمام آواربرداری مشخص نیست. آنچه در شرایط بحران‌زده خیابان امیری شهر آبادان بیش از هر چیز خود را به رخ می‌کشاند بی‌اعتمادی عمومی نسبت به اخبار صدا و سیما و شیوه گزارش‌دهی‌ آن است.

 

سومین روز آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان و عملیات نجات زیرآوارماندگان در حالی ادامه یافت که فوت‌شدگان ۱۶ و مصدومان به ۳۷ نفر افزایش یافت. این در حالی است که بیش از سنگینی آوار این ساختمان که حالا جلیل مختار نماینده مردم آبادان هم بر ساخت آن در بستری فاسد تأکید دارد فضای شایعه‌ها و بحث درباره سرنوشت سازنده این برج بر سر مردم سنگینی می‌کند. آنچه این سنگینی را ملموس‌تر می‌کند گزارش‌هایی از صدا و سیما است که نتوانسته آرامش به مردم بدهد و بیشتر آن‌ها را دچار سردرگمی و کلافگی کرده است. در همین حال دکتر محمد محمدی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: در حال حاضر تنها سه مصدوم حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در بیمارستان بستری هستند و همه بیمارستان‌های آبادان برای پذیرش مصدومان در حال آماده‌باش هستند. او افزود که یک بیمارستان در خرمشهر نیز به عنوان پشتیبان آماده شده است؛ ضمن اینکه بیمارستان‌های شهر اهواز نیز در حال آماده‌باش هستند تا پذیرای مصدومان احتمالی این حادثه باشند.
گزارش‌هایی که حال مردم را بدتر کرد
گرچه پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما از فشار برای توقف انتشار پخش زنده آواربرداری از شبکه خبر گفت اما به نظر می‌رسد محتوای گزارش‌های این سازمان عریض و طویل بیشتر موجب آزرده شدن مردم و آثار منفی بوده تا خود حادثه و انعکاس آن. برای مثال گزارشی که یک خبرنگار صدا و سیما از محل حادثه با وجود صدای ضجه‌های یک زن تهیه کرد حس انزجار از این شیوه برخورد با حادثه‌دیدگان را در میان مردم برانگیخت و پست‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد. پس از آن و در حالی که اظهارات ضد و نقیض درباره سرنوشت «حسین عبدالباقی» سازنده ساختمان متروپل پرسش‌برانگیز شده بود انتشار فیلمی که در آن ادعا می‌شد جسد او در پزشکی قانونی به خانواده‌اش نشان داده شده بحث‌برانگیز شد. آنچه مردم در واکنش به این گزارش تصویری می‌گویند حکایت از آن دارد که این گزارش‌ها اصلاً برایشان باورپذیر نبوده و آن را سناریویی ساختگی برای ایجاد پوشش در حفاظت از «حسین عبدالباقی» توصیف کردند. در این فیلم که صدا و سیما آن را تهیه کرده چند مرد در مقابل یخچال سردخانه ایستاده‌اند و وقتی کشوی آن را می‌کشند جسدی پوشیده در کاور مشکی نمایان می‌شود و آن‌ها گریه‌می‌کنند. بعد نیز هر یک از آن‌ها که معلوم نیست کدام عضو خانواده عبدالباقی هستند در حال گریه اظهاراتی می‌کنند. این در حالی است که ابتدا در خبرها اعلام شد «حسین عبدالباقی» بازداشت شده است. اما پس از آن در حالی که به طور دقیق از وضعیت فوت‌شدگان حادثه خبری نبود در همان ۷ فوتی اعلام‌شده اول نام «حسین عبدالباقی» هم به میان آمد. این خبر در حالی منتشر شد که هنوز پزشکی قانونی مشغول شناسایی اجساد بود و دادستان مرکز استان خوزستان اعلام کرد جسد «حسین عبدالباقی» در جریان آواربرداری شناسایی شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از استدلال تأیید کنندگان هویت این فرد، عکسی از مدارک شناسایی «حسین عبدالباقی» را مورد بحث قرار دادند که چطور فردی زیر آوار مانده و فوت شده در حالی که مدارک شناسایی‌اش تا این حد سالم‌باقی مانده‌اند. سومین ماجرایی که بیشتر مردم را درگیر خود کرده است انتشار فیلمی از یک فرد روی تخت بیمارستان است. این فرد داستان زنده بیرون آمدنش از زیر آوار را می‌گوید در حالی که کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از همین فرد که لباس فرم به تن دارد می‌گویند این گزارش صدا و سیما نیز ساختگی است.
در چنین شرایطی فضا برای مردمی که هنوز چشم‌انتظار عزیزان مفقود شده خود در این حادثه هستند به شدت سنگین شده است. این به جز نفس‌گیر شدن هوای آبادان در سه روز گذشته ناشی از افزایش حجم ریزگردها بوده است.
زمانی نمی‌توان برای پایان آواربرداری مشخص کرد
در همین حال پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: شدت و گستردگی آوار در ساختمان متروپل آبادان زیاد است و نمی‌توان حدس زد که در چه فاصله زمانی عملیات آواربرداری در این ساختمان به اتمام برسد.
به گزارش خبرگزاری مهر‌، پیرحسین کولیوند دیروز در جمع خبرنگاران گفت: به محض اطلاع از حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان بلافاصله نیروهای هلال احمر از استان‌های مختلف کشور و همه عوامل امدادی و نجاتی در اینجا حاضر شدند.
او با تاکید بر اینکه هم اکنون همه امکانات و قوای جمعیت هلال احمر در خدمت شهرستان آبادان است، افزود: عملیات امداد و نجات در این گونه حوادث بسیار مهم و پیچیده است؛ بنابراین نمی‌توان حدس زد که در چه فاصله زمانی عملیات آواربرداری در ساختمان متروپل آبادان به اتمام برسد چون کار آواربرداری و احتمال ریزش مجدد این ساختمان نیز جان و سلامت عوامل امدادی و نجاتی هلال احمر را تهدید می‌کند.

جلیل مختار نماینده آبادان در نامه به رئیس‌جمهور : خبر فروریختن ساختمان متروپل آبادان اگر چه ملت ایران را در بهت فرو برد اما واقعیت این است که این اتفاق برای مردم آبادان که با گوشت و پوست خود فساد سیستماتیک حاکم بر مدیریت شهری آبادان را درک و لمس کرده اند اتفاقی قابل پیش بینی بود. از همین روی اینجانب به عنوان نماینده آبادان تحقیق و تفحص از شهرداری آبادان را در دستور کار مجلس قرار دادم و به کمک نمایندگان محترم مجلس انشاالله پیشنهاد تحقیق و تفحص تصویب شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور از تشکیل کمیته حمایت روحی و روانی جمعیت هلال احمر در راستای ایجاد امنیت معنوی در منطقه خبر داد و بیان کرد: این کمیته هم اکنون با خانواده‌های مفقودالاثرها صحبت می‌کند؛ البته برای استعلام مفقودالاثرها نیز اعلام شده که هرکسی مفقودالاثر دارد حتماً با سیستم بهداشت و درمان آبادان تماس بگیرد و پس از ارائه مشخصات مفقودالاثر نیز تیم‌های جمعیت هلال احمر پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد.
کولیوند با تاکید بر اینکه شدت و گسترش آوارها در ساختمان متروپل آبادان زیاد است، یادآور شد: البته از نظر تجهیزات و امکانات نیز کمبودی وجود ندارد و می‌توانیم هر لحظه از خدمات سراسر شهرستان و استان استفاده کنیم.
او همچنین با اشاره به تعداد نیروهای جمعیت هلال احمر حاضر در این حادثه گفت: ۱۰ تیم پنج نفره در قالب تیم‌های اصلی نیز کار آوار برداری و جست‌وجو را انجام می‌دهند به طور مداوم و مستمر انجام می‌دهند؛ همچنین حدود ۲ هزار نیروی جمعیت هلال احمر در شیفت‌های مختلف در حال امداد رسانی هستند.
۶ منفذ برای رسیدن به زیرزمین
همچنین وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان به پایان رسیدن عملیات جست‌وجو در طبقات فوقانی متروپل آبادان اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به زیرزمین این ساختمان ۶ منفذ ایجاد شده است.
شعبانی درباره کیفیت عملیات جستجو توضیح داد : عملیات جست‌وجو در طبقات فوقانی ساختمان متروپل به پایان رسید و گروه‌های ارزیاب و جست‌وجوگر از طریق ایجاد ۶ منفذ در تلاش برای ورود به زیرزمین ساختمان ۱۰ طبقه متروپل هستند.
او همچنین افزود: این عملیات باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود چون کوچک‌ترین خطایی موجب ریزش ساختمان خواهد شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تاکید کرد: با تمام قوا در تلاش هستیم تا در اولین فرصت به زیرزمین متروپل دسترسی پیدا کنیم چون احتمال می‌رود که شماری از شهروندان در آنجا محبوس شده باشند.
او با قدردانی از مردم نوع دوست آبادان که با بسته‌های غذایی و آب معدنی برای کمک به امدادگران به میدان آمده‌اند، گفت: از شهروندان درخواست می‌شود که خونسردی خود را حفظ کنند و تا جای ممکن به محل حادثه نزدیک نشوند تا از خطر احتمالی ریزش بخش‌های دیگری از ساختمان در امان بمانند.
حضور وزیر کشور در محل حادثه
احمد وحیدی وزیر کشور که از نخستین ساعات پس از وقوع حادثه در آبادان حاضر شده دیروز نیز با حضور در محل حادثه متروپل از آخرین روند آواربرداری در این منطقه بازدید کرد.
به گزارش ایسنا، او در این بازدید که به همراه استاندار خوزستان انجام شد، در جریان اقدامات نیروهای امداد و نجات قرار گرفت و با خانواده‌های منتظر که خواهان نجات عزیزان‌شان هستند، گفت‌وگو کرد.
درخواست خانواده‌ها و مردم از وزیر کشور ارسال تجهیزات و ماشین آلات بیشتر به محل ساختمان متروپل بود. همچنین این خانواده ها درخواست داشتند تا روند آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود.
وزیر کشور همچنین تأکید کرد : با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم و در صورت حضور مردم در محل حادثه، این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود. به طور جدی خواهشمندم مردم عزیز در محدوده‌ای که اعلام خطر شده است، حاضر نشوند. احتمال ریزش مجدد سازه با ریسک بالایی وجود دارد؛ مردم با خروج از این محل اجازه کار را به ماشین‌آلات و نیروها بدهند.
اظهارنظر استاندار خوزستان درباره علت فرو ریختن متروپل
در همین حال صادق خلیلیان استاندار خوزستان گفت: سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و موارد فنی در آن لحاظ نشده است؛ طبق گزارش‌های اولیه، این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجددا دو طبقه دیگر به آن اضافه شده است.
صادق خلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به علت فرو ریختن ناگهانی ساختمان متروپل اظهار کرد: بر اساس برآورد اولیه، علت این حادثه رعایت نشدن ضوابط فنی و استانداردها است. البته این موضوع قطعی نیست و باید پس از انجام بررسی‌ها، در مورد علت دقیق این مساله به صورت قطعی اظهار نظر کرد.
او در مورد اینکه آیا فرو ریختن متروپل بدون حادثه‌ای مانند انفجار رخ داده است؟ افزود: فکر می‌کنم حتی اگر خودروی سنگینی با این ساختمان برخورد می‌کرد یا انفجاری در آن رخ می‌داد هم نمی‌توانست باعث شود که چنین اتفاقی برای این ساختمان رخ دهد.
استاندار خوزستان بیان کرد: سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و موارد فنی در آن لحاظ نشده است؛ طبق گزارش‌های اولیه، این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجددا دو طبقه دیگر به آن اضافه شده است. طبیعتا احتمالا در این افزودن طبقات، برخی مسائل فنی رعایت نشده است. البته این اتفاقات مربوط به سال‌های ۹۸ و قبل از آن است.
نامه جلیل مختار و پرسش‌هایی که پررنگ‌تر می‌شود
جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با نوشتن نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار توجه به مواردی در مورد فروریختن متروپل شد. او در حالی که بر فساد سیستماتیک در اداره شهر آبادان تأکید کرده است که این پرسش را پررنگ‌می‌کند که پس خود نماینده کدام حوزه انتخابیه بوده و چرا تا کنون اقدامی نکرده است؟ با این حال او در نامه به رئیس‌جمهور آورده است : « احتراما به استحضار می رساند خبر فروریختن ساختمان متروپل آبادان اگر چه ملت ایران را در بهت فرو برد اما واقعیت این است که این اتفاق برای مردم آبادان که با گوشت و پوست خود فساد سیستماتیک حاکم بر مدیریت شهری آبادان را درک و لمس کرده اند اتفاقی قابل پیش بینی بود. از همین روی اینجانب به عنوان نماینده آبادان تحقیق و تفحص از شهرداری آبادان را در دستور کار مجلس قرار دادم و به کمک نمایندگان محترم مجلس انشاالله پیشنهاد تحقیق و تفحص تصویب شود. از آنجا که از بدو این حادثه اقدامات را از نزدیک پیگیری می کنم و شاهد افزایش حجم فشارهای روانی بر مردم و تیم امداد حاضر در میدان هستم و از آنجا که حجم فشار وارده ناشی از این ضایعه؛ ملت ایران را داغدار کرده موارد ذیل حضورتان تقدیم می‌شود:
۱- اعلام عزای عمومی و ایجاد بستر برای همدردی عمومی با مردم آبادان
۲ – اخلال در اینترنت آبادان مردم تحت فشار و بی اطلاع از شرایط را در وضعیت بغرنجی قرار داده است لذا دستور فرمایید در این شرایط که جامعه داغدیده است به هر صورت از اخلال در اینترنت به هر بهانه ایی جلوگیری شود.
۳ – عدم شفافیت در اطلاع رسانی باعث بروز شایعاتی شده که اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است ایجاد مدیریت واحد و تعیین سخنگو برای اطلاع رسانی در رابطه با ابعاد فاجعه مهم و ضروری است.
۴ – تعیین تکلیف وضعیت مفقودین و خدمات رسانی به خانواده‌های داغدیده و مجروحان حادثه
۵ – حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان سر قله فسادی است که در استان خوزستان آشکار شده است. تخلفات عبدالباقی بخشی از شبکه فساد در خوزستان و به ویژه آبادان است؛ آشکار سازی شبکه فساد و برگزاری دادگاه علنی متهمین و مرتبطین با شبکه فساد اولین گام در التیام دردهای مردم آبادان است. لذا خواهشمند است در کنار امداد رسانی و ارسال تجهیزات به منطقه بستر برای برخورد شفاف با تمامی شبکه فساد در آبادان فراهم شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *