پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تحت‌فشاریم؛ گفتند پوشش حادثه «متروپل» را بس کنید

رئیس سازمان صداوسیما در دانشگاه شریف از انتشار سند تحول این سازمان خبر داد

تحت‌فشاریم؛ گفتند پوشش حادثه «متروپل» را بس کنید





تحت‌فشاریم؛ گفتند پوشش حادثه «متروپل» را بس کنید

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس سازمان صداوسیما بعدازظهر روز گذشته به دانشگاه شریف رفت و در نشستی با جمعی از دانشجویان این دانشگاه، به بیان نکاتی درباره موضوعات گوناگون از جمله چگونگی پوشش اعتراضات معیشتی این روزها و هفته‌ها و البته فاجعه تلخی که اوایل همین هفته و در پی فروریختن ساختمان متروپل در آبان رقم خورد، پرداخت. نکته جالب اما در جریان این نشست شعارهایی بود که از این‌جا و آن‌جا به گوش می‌رسید و دانشجویان دانشگاه شریف با اشاره به نام یکی از استادان این دانشگاه که البته بیش از این نکته، به‌خاطر سال‌ها کار گزارشگری و خبرنگاری فوتبال و ساخت برخی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تاریخ سیمای جمهوری اسلامی شهره است، خواستار این شدند که ریاست صداوسیما زمینه را برای بازگشت عادل فردوسی‌پور فراهم کند. پیمان جبلی که سخنانش را با یاد و خاطره جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی آغاز کرد که بسیاری از آن‌ها از دانشجویان این دانشگاه بودند، از انتشار سند تحول صداوسیما در خردادماه جاری خبر داد و گفت که به‌دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم. او با اشاره به تحولات سازمان عنوان کرد: در دوره بیست و چند ساله گذشته در 3 محور تحول دیده شده است. ما اول دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم تا به عرصه‌هایی که اصلاً نمی‌شد، به آنها فکر کرد بپردازیم. آنتن صداوسیما متاسفانه به دلایل مختلف اول به کمیت پرداخته بعد به جذابیت و ظاهر خوب و آخر از همه سراغ محتوا رفته است. قصد ما این است که این را برعکس کنیم. این صبر می‌خواهد.

رئیس سازمان صداوسیما درباره پرداختن به اعتراض‌ها با اشاره به برخی فشارها به‌خصوص درمورد مسائلی چون پوشش اعتراض‌های مردمی، به روند پوشش حادثه اخیر درپی فروریختن ساختمان «متروپل» آبادان گفت: «ما برای ما متروپل شبکه خبر را به خط کردیم؛ از همه جا خواهش و تقاضا و بعضی جاها، دستور بود که یکی، دو ساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است، دیگر!»

خواهشاً به ما فشار نیاورید. نگویید چرا 4 تا سریال شد 3 سریال. این مرحله‌ای است که باید محتوا را جایگزین کمیت کنیم.» او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما در طول سال‌ها به مصرف‌کننده طرح‌ها تبدیل شده‌ایم. ما در زنجیره تولید نبوده‌ایم؛ تهیه‌کننده تعیین‌کننده بوده است. ما صداوسیمایی را تحویل گرفته‌ایم که هرکسی در آن رئیس است؛ مجری، خبرنگار، تهیه‌کننده برای خود تشخیص می‌دهد اما ما باید تشخیص بدهیم نه تو!» جبلی محور دیگر تحول ساختاری را «بحث نظرسنجی» خواند و تاکید کرد که این مسئله گاهی به آفت تبدیل می‌شود. او گفت: «در دوره‌ای عده‌ای گفتند ماهواره لولوخرخره است و 4 سریال در ساعات مختلف پخش کردند تا مخاطب نه ماهواره ببیند، نه به کارهای دیگر برسد، این منجر به تولید انبوه سریال‌های بی‌کیفیت شد.» رئیس صداوسیما با اشاره درخواست یکی از دانشجویان برای بازگشت به مردم گفت: « در 7 الی 8 ماه گذشته سعی کردیم هر جا می‌توانیم صدای مردم برسانیم. هر جا که حقی از مردم زمین مانده است. در اعتراض اصفهان دیدید. حق مردم است که اسناد بالادستی پیگیری شود.» او با اشاره به ۵۰ هزار عوامل و ۱۸ هزار بازنشسته و حدود ۲۰۰ شبکه مختلف و لایه‌های مدیریتی مختلف، ساختار صداوسیما را «غیرچابک» توصیف کرد و گفت: «ما وقتمان را برای تغییر ساختار و اداره‌کل به اداره و معاونت به مرکز تلف نمی‌کنیم؛ اگرچه در جای خود باید انجام شود.»جبلی درباره پرداخت به اعتراض‌ها هم گفت: «ما همان صداوسیمای پرداخت به اعتراضات اصفهان هستیم. سربسته نمی‌گویم، سرباز می‌گویم فشار هم هست. ما که نیامدیم صداوسیمای بی فشار بگیریم. ما تحت فشار هستیم؛ همه نهادها دستگاه و جریان‌های که احساس مسئولیت دارند نیاز دارند به این سازمان و فکر می‌کنند باید آن برآورده باشد.» او اضافه کرد: «ما برای ما متروپل شبکه خبر را به خط کردیم از همه جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک ساعت و دو ساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است دیگر. ریزه‌کاری‌هایی دارد انعکاس اعتراض که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.» رئیس سازمان صداوسیما همچنین درباره عادل فردوسی‌پور گفت: «موضوع فردوسی‌پور در دوره من نبود؛ اگر در دوره من بود، همه تلاشم را می‌کردم که این اتفاق نیفتد. از آن داستان 3 سال گذشته و من الان مسئولیت را گرفته‌ام.. فکر می‌کنند با یک امضای طلایی جبلی درست می‌شود اما اینگونه نباید دید. بحث دو طرفه است. او هم باید بازی تیمی را بپذیرد. قواعد دو طرفه را بپذیرد. سرمربی هم باید قدر بداند.» جبلی با تاکید بر این‌که نمی‌خواهد پاسخ دیپلماتیک و سربسته بدهد، از این گفت که شخصا با فردوسی‌پور صحبت کرده و اضافه کرد: «چقدر می‌توانیم امیدوارم بمانیم؟ باز هم می‌گویم مساله دو طرفه است ولی وقتی آنتن در اختیار حتی یک هنرمند قرار می‌گیرد، می‌رود و مثلاً پشت سرش را نمی‌بیند. مدیریت چهره‌ها بسیار حساس است.»

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر