پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دفاع از اعدام جلالی و مظلومیت نوری و اسدی

سخنگوی جدید قوه قضائیه نسبت ‌به روند دادرسی در 3 کشور سوئد، آلمان و بلژیک انتقاد کرد

دفاع از اعدام جلالی و مظلومیت نوری و اسدی





دفاع از اعدام جلالی و مظلومیت نوری و اسدی

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

سخنگوی دستگاه قضایی که روز گذشته و در جریان برگزاری نشست خبری قوه قضائیه، نخستین تجربه‌اش را در این جایگاه پشت‌سر گذاشت، با اشاره به روند برگزاری دادگاه حمید نوری و صدور احکام پرونده اسدالله اسدی، نسبت‌ به روند دادرسی و چگونگی عملکرد نظام قضایی 3 کشور اروپایی آلمان، بلژیک و سوئد انتقاد کرد و در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که موضوع مبادله حمیدرضا نوری با احمدرضا جلالی مطرح نیست و حکم اعدام این زندانی دوتابعیتی ایرانی-سوئدی در مرحله اجراست.

 

نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با تمرکز بر مباحث و اخبار روز برگزار شد و این درحالی بود که فارغ از آن‌چه در متن این نشست خبری حائز اهمیت است، اصحاب رسانه و خبرنگاران به شخص آقای سخنگوی دستگاه قضایی نیز از این حیث که نخستین تجربه‌اش را در این جایگاه پشت‎سر می‌گذاشت، توجه داشتند. مسعود ستایشی روز گذشته در جایگاه سخنگوی قوه قضائیه ایستاد. ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری پیشین این دستگاه از این مهم خبر داده و گفته بود که از این پس، جلسات مطبوعاتی توسط فردی به جز او برگزار می‌شود. اتفاقی که روز گذشته به واقعیت پیوست و از این پس این مسعود ستایشی است که روبه‌روی خبرنگاران حاضر شده و به پرسش‌های آنان پاسخ خواهد گفت.

سخنگوی دستگاه قضایی با طرح این پرسش که «ما در زندان دغدغه چه داریم و دیگران چه می‌کنند؟»، برای جامعه بین‌الملل ابراز تاسف کرد و گفت: قریب ۲۰ روز تماس تلفنی آقای نوری را قطع کردند و 2 سال در انفرادی است و اجازه ملاقات ندادند و منع کردند

آن‌چه در متن این نشست خبری گذشت، طبیعتاً به‌مراتب مهمتر از این حواشی بود. آن‌جا که سخنگوی جدید قوه قضائیه به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در این نشست خبری پاسخ گفت و به بحث درباره موضوعاتی پرداخت که بیشتر مورد توجه افکار عمومی است. موضوعاتی از حادثه تلخ و مصیبتی که آبادانی‌ها همین هفته و در پی ریزش ساختمان متروپل در این شهر با آن مواجه شده و همچنان با عواقبش دست و پنجه نرم می‌کنند تا ترور سرهنگ صیاد خدایی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران که در یکی از خیابان‌های پایتخت رقم خورد و البته موضوع پردامنه و بحث‌انگیز مبادله احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام با حمید نوری که دادگاهی در کشور سوئد او را به اتهام دست داشتن در حوادث تابستان 67 و اصولاً صدور احکام اعدام علیه اعضای برخی گروه‌ها در زندان مورد محاکمه قرار داده است. ستایشی همچنین به پرسشی در ارتباط با محکومیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که مسئولیت سفارت جمهوری اسلامی را در بروکسل پایتخت کشور بلژیک برعهده داشت، پاسخ گفت و روند قضایی در دو کشور آلمان و بلژیک را «ناعادلانه» توصیف کرد.
سخنگوی جدید قوه قضاییه در دقایق نخست نشست خبری روز گذشته و پیش از طرح پرسش خبرنگاران حاضر در نشست، به حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل آبادان اشاره کرد و با ابراز همدردی نسبت‌به آسیب‌دیدگان از این حادثه و کسانی که در جریان فروختن این ساختمان، اعضای خانواده، اقوام و نزدیکانشان را از دست دادند، گفت: «تعداد ۱۰ نفر از عزیزان ما از ساکنان شهرستان مقاوم آبادان در این حادثه فوت کردند و تعدادی هم زخمی شدند.» او همچنین خطاب به آبادانی‌ها اضافه کرد: «قول می‌دهیم هر کسی در این فرایند مرتکب جرم شده، با قاطعیت برخورد می‌شود و فرآیند پیشگیرانه برای دستگاه‌های اجرایی یک اصل است تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.»

ستایشی با بیان این‌که مبادله جلالی و نوری مطرح نیست، تبیین مظلومیت نوری و اسدی را وظیفه‌ای ذاتی دستگاه قضایی خواند و گفت: روز، روز شهادت مظلوم است. بیاییم مظلومیت‌ها را تبیین کنیم؛ چراکه آن‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند، موجبات شرمندگی را فراهم‌ آوردند

ستایشی که حالا به‌عنوان هشتمین سخنگوی قوه قضاییه در این جایگاه قرار گرفته، با اشاره به موضوع ترور سرهنگ صیاد خدایی ابراز امیدواری کرد که دستگاه قضا بتواند کسانی را که در انجام این ترور نقش داشتند، با قاطعیت به سزای اعمال‌شان برساند. او در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره زمان اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی و احتمال مبادله این زندانی دوتابعیتی با حمید نوری مطرح گفت: «فرآیند رسیدگی به اتهامات احمدرضا جلالی به پایان رسیده و حکم شرعی در خصوص ایشان صادر شده و پرونده در مرحله اجرای رای است و مساله مبادله نیست؛ لذا بحث اجرا را داریم و در اختیار دادستان مربوطه است.» او با طرح این پرسش که وضعیت احمدرضا جلالی مشخص است ولی حمید نوری کجاست و چه سرنوشتی پیدا کرده، ادامه داد: «موازین قانونی و حقوقی در حوزه داخلی و بین‌المللی در خصوص حمید نوری صورت نگرفته و جای اعتراض است.» او با تاکید بر این‌که شرایط حمید نوری، تحت‌تاثیر القائات سازمان مجاهدین علیه جمهوری اسلامی و آلوده به اغراض و انگیزه‌های سیاسی است، گفت: «آقای نوری را از حق دسترسی به وکیل منع کردند که جزو حقوق مسلم دادرسی‌هاست.‌» او با طرح این پرسش که «ما در زندان دغدغه چه داریم و دیگران چه می‌کنند؟»، برای جامعه بین‌الملل ابراز تاسف کرد و گفت: «قریب ۲۰ روز تماس تلفنی آقای نوری را قطع کردند و 2 سال در انفرادی است و اجازه ملاقات ندادند و منع کردند. این‌ها حقوق بشری است که از آن تعریف می‌کنند و تعریف آن را در شرایط نوری می‌بینیم». ستایشی بر این اساس تصریح کرد: «مبادله‌ای وجود ندارد. وضعیت حمید نوری وخیم است؛ چشم‌هایش ناراحتی دارد.» او با تاکید بر این‌که «باید مظلومیت آقایان نوری و اسدی را باید تبیین کنیم‌»، این اقدام را «وظیفه‌ای ذاتی» خواند و گفت: «روز، روز شهادت مظلوم است. بیاییم مظلومیت‌ها را تبیین کنیم؛ چراکه آن‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند، موجبات شرمندگی را فراهم‌ آوردند».
ستایشی در عین حال حکم صادره علیه اسدالله اسدی را غیرقانونی خواند و گفت: «باید بیانیه داد؛ زیرا بدن انسان به تکان می‌افتد.‌ آقای اسدی بازداشت و تعقیب جزائی و صدور حکم قضایی او و هر آنچه در این حکم صورت گرفته، قانونی نیست.» او ادامه داد: «آقای اسدالله اسدی دیپلمات کشور است و براساس طراحی از پیش طرح شده و استفاده ابزاری گروهک تروریستی نفاق او را بازداشت کردند که دقیقا خلاف مقررات بین‌المللی و خلاف کنوانسیون وین است.» او با ناعادلانه خواندن فرآیند دادرسی در آلمان و بلژیک گفت: «در مقاطع مختلف اعتراض رسمی ایران به کشورهای آلمان و اتریش و بلژیک داده شده است. علاوه بر این‌که آقای اسدی مثل آقای نوری از ابتدایی‌ترین حقوق برخوردار نبوده و حتی به حقوق بنیادین برای ایشان بی‌توجه بودند.» ستایشی تصریح کرد: «از دولت بلژیک می‌خواهیم که بدون درنگ و بدون قید و شرط نسبت به آزادی ایشان اقدام‌کند؛ نگهداری ایشان وجاهت قانونی ندارد و مکلفند آن‌ را جبران کنند. باید اقدام متقابل صورت گیرد و نیابتی در بلژیک دادیم و توقع داریم که این نیابت به تعویق نیفتد. ان‌شاالله بزودی بعضی به خودشان بیایند و موجب آزادی این برادر عزیز ما که دیپلمات در اتریش بوده فراهم آید.»
سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده قتل مُنا (غزل) حیدری، در ارتباط با پرونده قتل این زن جوان که در خوزستان به‌دست همسرش به قتل رسید، گفت: «اولیای دم فعلا مطالبه قصاص نکردند و پرونده در دادگاه کیفری دو در حال رسیدگی است و ان‌شاالله رای شرعی و قانونی صادر می‌شود.»
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تخلفات قضات گفت: «در طول ۴۲ سال خدمت خود آن‌چه دیدم و تجربه دارم، می‌توانم شهادت دهم مجموعه اقدامات قضایی مبین وارستگی، شرافت و آزادگی است و ما نیروهای متدین و آگاه و باتجربه داریم و اقداماتی که در مجموعه قضائی انجام می‌شود برآیند تلاش‌های همه همکاران قضایی است اما اگر کسی مرتکب خلاف شود، همه زحمات مخدوش می‌شود.»سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی دیگر در ارتباط با برخورد با معترضان روزها و هفته‌های گذشته که پیرو تصمیمات دولت درخصوص حذف ارز ترجیحی در برخی نقاط کشور شاهد بودیم، گفت: «هر طرحی ممکن است اصلاح و نیز اعتراض‌هایی درپی داشته باشد.» ستایشی با بیان این‌که «با حضور مردم جایی برای هنجارشکنان نیست»، خاطرنشان کرد: «هر آنچه بوده منطبق با قانون بوده و انتظار است که پیشگیری داشته باشیم که بهترین پیشگیری، جهاد تبیین در این زمینه است؛ موضوعی که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارند.»




به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *