پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورود روزانه 5 هزار مهاجر افغانستانی به مرزهای ایران

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با همتای نروژی خود مطرح کرد

ورود روزانه 5 هزار مهاجر افغانستانی به مرزهای ایران





۱۸ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

روی کار آمدن طالبان در افغانستان و شدت گرفتن موج مهاجرات افغانستانی‌ها، سبب شده تا ایران بار دیگر به یکی از مقاصد این افراد تبدیل شود. همین مساله نگرانی‌های جامعه جهانی درباره چند و چون مواجه با این مهاجران در ایران را افزایش داده است. مقامات ایران بارها بر رعایت حقوق این افراد تاکید کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیروز در همین زمینه با آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ به صورت تلفنی گفت‌وگو و رایزنی کرد. در جریان این گفت‌وگو علاوه بر مساله مهاجران افغانستانی، درباره روابط دو جانبه دو کشور و همچنین موضوعات مهم منطقه‌ای و جهانی رایزنی شده است.
حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن تبریک سال نو میلادی به مردم و دولت نروژ، به حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت نروژ در شورای امنیت سازمان ملل اشاره و ابراز امیدواری کرد که مشورت‌های دو کشور در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شود. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی و فناوری دو کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های فی‌مابین برای توسعه روابط افزایش یابد. امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت بحرانی در یمن و افغانستان اظهار کرد: «به دلیل سرمای زمستان روزانه پنج هزار زن و کودک و مرد افغانستانی وارد مرزهای ایران می‌شوند به گونه‌ای که در چهار ماه گذشته تعداد آوارگان جدید افغان در ایران به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «تلاش داریم تا در داخل مرزهای افغانستان به این آوارگان خدمات بدهیم و چنانچه دولت نروژ برنامه‌هایی برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به این آوارگان داشته باشد، آمادگی داریم تا به صورت زمینی و هوایی این کمک‌ها را در اختیار مردم افغانستان قرار دهیم.» امیر عبداللهیان همچنین بر تشکیل یک حکومت فراگیر با حضور تمام اقوام افغانستانی تأکید کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین برای ادامه مشورت‌ها میان ایران و نروژ در خصوص افغانستان و یمن اعلام آمادگی کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، اظهار کرد: «اکنون فضای کلی مذاکرات مثبت است و اگر طرفین به تعهدات کامل خودشان در برجام بازگردند، ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.» امیرعبداللهیان تأکید کرد: «طرف‌های غربی نه تنها در سخن، بلکه بایستی حسن نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر، رفع تحریم ها و بازگشت به برجام است.» آنیکن هویتفیلد، وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولانه ایران برای کمک به آوارگان افغانستانی گفت: نه تنها ما که همه جامعه جهانی باید قدردان کمک‌های انسان‌دوستانه شما به مردم افغانستان باشد و این اقدامات شما از گذشته تا به امروز وجود داشته است. او با اشاره به بحران در یمن و افغانستان افزود: «در ماه ژوئن نشستی را در اسلو با محوریت بحران یمن و افغانستان برگزار خواهیم کرد و از شما برای شرکت در این نشست دعوت می‌کنم.» هویتفلد با اشاره به مذاکرات وین نیز اظهار کرد: «ما مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کنیم و در جریان همکاری‌های سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار داریم.» این مقام مسئول نروژی همچنین ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای وین به توافقی خوب برای طرفین منجر شود. امیرعبداللهیان در پایان این گفت‌وگوی تلفنی از همتای نروژی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

آب کپرهای «زرآباد» را برد

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه دارد، اما مردم می‌گویند کافی نیست

آب کپرهای «زرآباد» را برد

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

مناقشه برسر «دشت زردابه»

ساخت غیرقانونی آغل در «خوش‌ییلاق» شاهرود، تبدیل به چالش مهم مدیریت این پناهگاه حیات‌وحش شده است

مناقشه برسر «دشت زردابه»

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

تغییر اقلیم حساسیت بهاری را افزایش می‌دهد

تغییر اقلیم حساسیت بهاری را افزایش می‌دهد

اعتبارات سرگردانِ آب

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از شاخص‌های کلان آب در سه‌ماههٔ سوم سال گذشته ارائه داد

اعتبارات سرگردانِ آب

تشدید فعالیت سامانه بارشی تا روز شنبه

سازمان هواشناسی اعلام کرد

تشدید فعالیت سامانه بارشی تا روز شنبه

«دشت کاشان» درگیر «ال‌نینو»

«دشت کاشان» درگیر «ال‌نینو»

چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی خبر داد

چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *