سایت خبری پیام ما آنلاین | صندوق بیمه حوادث طبیعی سرمایه کافی ندارد

رئیس کل بیمه مرکزی در همایش بیمه و توسعه مطرح کرد:

صندوق بیمه حوادث طبیعی سرمایه کافی ندارد

رئیس کل بیمه مرکزی: صندوق بیمه حوادث طبیعی در ترکیه 5 میلیارد دلار ذخیره و سرمایه دارد در ایران این صندوق به تازگی تشکیل شده و هنوز ذخیره‌ کافی ندارد





۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما | رئیس کل بیمه مرکزی دیروز در همایش بیمه و توسعه به موضوعی اشاره کرد که سال‌هاست در دستور کار این صنعت قرار دارد و نیازی است که بارها مطرح شده اما در مراحل تصویب و اجرا مانده بود. دو سال پیش غلامرضا سلیمانی از ارائه طرح تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی به مجلس خبر داده و گفته بود طرح آن در انتظار تایید شورای نگهبان و مجلس است. این طرح پاییز سال گذشته تصویب شد. دیروز هم سلیمانی از شروع به کار این صندوق خبر داد، هر چند در ادامه سخنانش این را هم اضافه کرد که این صندوق هنوز ذخیره چندانی ندارد. سلیمانی خرداد‌ماه امسال و پس از تشکیل این صندوق گفته بود: «سرمایه این صندوق توسط دولت تصویب و به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است تا بخشی از آن توسط دولت پرداخت شود» اما گویا هنوز این اتفاق محقق نشده است. در کشوری با شرایط اقلیمی ایران و تشدید این شرایط با پدیده تغییر اقلیم، توجه به بیمه‌هایی که چنین حوادثی را پوشش می‌دهند از ضروریات است. دیروز سلیمانی نکته دیگری را هم در سخنان خود مورد تاکید قرار داد و آن بیمه سایبری بود، موضوعی که در ایران به دلایل مختلف هنوز آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. اما با اتفاقات اخیر، صنعت بیمه و شرکت‌های فعال در این صنعت بیش از گذشته به موضوع بیمه سایبری رو آورده و قرار است اتفاقاتی نیز در این حوزه بیفتد.

آبان‌ماه سال گذشته مجلسی‌ها «قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی» را تصویب کردند، قانونی که چند روز بعد به تایید شورای نگهبان رسید. تشکیل این صندوق اما در سال جاری محقق شد و آن هم بدون سرمایه اولیه‌ای که نیاز اساسی آن است. دیروز غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در سخنان خود به مناسبت روز بیمه و در همایش بیمه و توسعه خطاب به وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از خالی بودن این صندوق که حالا یک سال از تصویب قانون تاسیس آن می‌گذرد گله کرد و گفت: «صندوق بیمه حوادث طبیعی در ترکیه 5 میلیارد دلار ذخیره و سرمایه دارد، در ایران این صندوق به تازگی ایجاد شده و هنوز ذخیره‌ای ندارد» این صندوق طبق اساسنامه‌ای که برای آن تصویب شده قرار است: «به‌منظور جبران بخشی از خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، توفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریا لرزه (سونامی)، همه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در مناطقی که احتمال وقوع هر یک از خطرات مذکور در آنها وجود داشته باشد را تحت پوشش قرار دهد» البته به گفته سلیمانی در چشم انداز این صندوق اینگونه برنامه‌ریزی شده که واحدهای تجاری و غیرمسکونی هم به مرور در سال‌های آینده تحت پوشش این بیمه قرار گیرند. به گفته او «سرمایه این صندوق توسط دولت تصویب و به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است تا بخشی از آن توسط دولت پرداخت شود» بر اساس قانون تصویب شده در خصوص بیمه‌ حوادث طبیعی نیمی از مبلغ بیمه‌نامه توسط بیمه‌گذار و نیمی دیگر توسط دولت پرداخت می‌شود. البته این موضوع تنها در سال ابتدای تشکیل صندوق اجرا خواهد شد و به مرور سهم دولت کاهش پیدا می‌کند، به طوری که در تبصره یک ماده چهار این قانون آمده است: «حق بیمه پایه باید هر سال به صورت پلکانی به گونه‌ای افزایش یابد که ظرف مدت ده سال از آغاز اجرای این قانون، سهم مالکان به نود درصد و سهم دولت به ده درصد برسد» این بیمه اجباری است و در مرحله نخست برای 30 میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی ارائه خواهد شد و به گفته سلیمانی: «حق بیمه در قبوض برق مصرفی هر خانه دریافت می‌شود» سلیمانی اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده بود: «در ابتدای امر، به این صندوق بیمه حوادث طبیعی، ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. بقیه بودجه مورد نیاز از طرف دولت و حق بیمه دریافتی از افراد تامین خواهد شد. در مراحل اولیه، میزان پوشش بیمه‌ای هر ملک برای جبران خسارت‌ها، ۳۰ میلیون تومان و حق بیمه نیز ۱۲۰ هزار تومان لحاظ شده بود. در این طرح بیمه‌‌ای، دولت نصف حق بیمه را پرداخت می‌کرد. مالک هر منزل مسکونی نیز ملزم به پرداخت ماهانه نیم دیگر حق بیمه بود؛ اما در حال حاضر میزان پوشش خسارت‌ها افزایش یافته است. این امر بالطبع افزایش سهم دولت و مالک را در پرداخت حق بیمه در پی دارد» صنعت بیمه در سال‌های اخیر علاوه بر موضوع حوادث طبیعی که همواره یکی از چالش‌های موجود در اقلیم ایران بوده، به مسئله تغییر اقلیم نیز ورود کرده و علاوه بر پژوهش‌هایی که در این حوزه انجام داده است تلاش دارد تا این دغدغه را در فعالان این حوزه ایجاد کند که به موضوع بیمه حوادث ناشی از تغییر اقلیم ورود کنند. سلیمانی در بخشی از سخنان خود اشاره کوتاهی به این موضوع کرد و گفت: « در بیمه مرکزی مرکز ریسک ایجاد شده است و قرار است ریسک‌های بزرگ، توفان‌ها، سیل‌ها، آتش‌سوزی‌ها و موارد دیگر را تحت پوشش قرار دهد»
بیمه سایبری نیاز مغفول امروز
نیازهای امروز علاوه بر خسارات ناشی از حوادث طبیعی و تغییر اقلیم که تمام دنیا را مبتلا کرده است، موضوع حملات سایبری و خطراتی است که کاربران و شرکت‌های بزرگ را تهدید می‌کند. بیمه سایبری امروز در دنیا یکی از محصولاتی است که به‌ویژه مورد استقبال کسب‌و‌کار هاست. اما در ایران این محصول چندان مورد اقبال نیست و این امر دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مبهم بودن شیوه ارائه خدمات در این مورد است. در حالی که این بیمه در دنیا اندازه و بازار قابل توجهی دارد. با اتفاقات اخیر در حوزه هک مراکز مختلف خدماتی، موضوع بیمه سایبری در ایران هم مورد توجه قرار گرفته است، دیروز رئیس کل بیمه مرکزی در سخنان خود با اشاره به این موضوع گفت: «مسئله حملات سایبری که اخیرا شدت گرفته است، باعث شد به این فکر کنیم که محصول بیمه سایبری داشته باشیم. یکی از شرکت‌ها در این زمینه کار کرده اما یک شرکت دیگر بیمه‌ای تقاضا داده که می‌خواهد محور اصلی فعالیتش بیمه سایبری باشد. می‌توان گفت جدیدترین محصول صنعت بیمه، بیمه سامانه‌ها در برابر حملات سایبری است»
نیاز به اصلاح بازار بیمه
در همایش بیمه و توسعه نمایندگان مجلس و اعضای هیئت دولت هم حضور داشتند. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این همایش با تاکید بر اینکه باید نقش صنعت بیمه در اقتصاد پررنگ تر شود گفت: «درخواست ما از بیمه مرکزی این است که در کنار صنعت راهبردی بیمه، به موضوع بیمه‌گری هوشمند اهمیت ویژه‌ای دهد و بیمه‌گری هوشمند فراتر از سند راهبردی دیجیتال صنعت بیمه باشد. بیمه‌گری هوشمند باید در تمام فرآیند تشکیل پرونده، تعیین ضرایب، پرداخت خسارت و… باید وجود داشته باشد. در حال حاضر بیمه‌گری مبتنی بر ریسک به معنی واقعی آن در کشور وجود ندارد، هر چند تحولات مثبتی در این زمینه رخ داده اما هنوز فاصله زیادی با بیمه مبتنی بر ریسک داشته باشیم.» خاندوزی به یکی از مهم‌ترین مسائل صنعت بیمه یعنی بازنگری قوانین، هم اشاره کرد و گفت: «برای بیمه‌گری هوشمند نیاز به تحول ساختاری داریم، یکی از موضوعات بسیار مهم تفکیک نقش نظارتی از تصدی به اتکایی است و ما در وزارت اقتصاد این آمادگی را داریم که قوانین و مقررات موجود در این صنعت را بازنگری کنیم»
در ادامه همایش محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیاز به اصلاح بازار بیمه را محور سخنان خود قرار داده و با اشاره به اینکه بیمه یکی از اهرم‌های رشد اقتصادی است، گفت: «لازم است از گسستگی‌ها و جزیره‌ای عمل کردن در اقتصاد فاصله بگیریم. یکی از برنامه‌های این دولت این است که هم‌افزایی در این زمینه شکل بگیرد. قریب به ۲۰۰ هزار شغل در صنعت بیمه شکل گرفته است. بیمه می‌تواند در بخش‌های دیگر اقتصاد هم تاثیر بگذارد و موجب رشد شود. برای تحقق این امر اصلاح بازارها از جمله اصلاح بازار بیمه یک مسئله جدی است. بازارها اگر اصلاح شوند قیمت‌های واقعی شکل می‌گیرد. قیمت‌گذاری واقعی را باید از بازار واقعی خواست. مشکلی که در ابتدای خصوصی‌سازی بانک‌ها داشتیم، این بود که بانک‌ها برای اینکه سهم بیشتری در بازار داشته باشند نرخ سود بانکی را بالا بردند. در بازار بیمه نباید این اتفاق تکرار شود و برای اینکه مشتری بیشتری داشته باشند قیمت‌ها را غیرواقعی کنند. این وظیفه بیمه مرکزی است که به این امر نظارت داشته باشند تا ضریب خسارت بالا نرود تا شرکت‌ها ورشکسته نشوند.» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اصلاح بازار بیمه از اهداف جدی دولت است، گفت: «هر بازاری که واقعی باشد، قیمت واقعی خواهد داشت و قیمت‌های واقعی منابع را به بازارهای واقعی هدایت می‌کنند و در این شرایط است که رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *