سایت خبری پیام ما آنلاین | انتخاب از سرناچاری

اخبار رسیده از مجلس از احتمال بالای رای‌آوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حکایت دارد

انتخاب از سرناچاری

یک نماینده مجلس: برخی اعضای هیات رئیسه مجلس برای رای آوری یوسف نوری تلاش می‌کنند





انتخاب از سرناچاری

۷ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

وزارت آموزش و پرورش در نوع خود اولین مناقشه جدی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی بود. نمایندگان 2 بار با پیشنهادهای ابراهیم رئیسی برای تصدی مسئولیت این وزارتخانه مخالفت کردند به این امید که احتمالا گزینه مطلوب‌تری برای تصدی مسئولیت عریض و طویل‌ترین وزارتخانه ایران به لحاظ نیروی انسانی به مجلس معرفی شود ولی به گواه فعالان صنفی این اتفاق رخ نداد. این اتفاقات سبب شده تا نمایندگان مجلس در کنار هیات رئیسه پارلمان تصمیم بگیرند با گزینه سوم پیشنهادی رئیسی موافقت کنند هرچند که چاره‌ای غیر از این هم ندارند و شرایط فعلی این وزارتخانه اجازه تعلل بیشتر در معرفی وزیرش را نمی‌دهد.

حسین باغگلی اولین وزیر پیشنهادی دولت سید ابراهیم رئیسی برای تکیه بر کرسی وزارت آموزش و پرورش بود. این وزارتخانه به لحاظ نیروی انسانی بزرگترین وزارتخانه ایران محسوب می‌شود و با اتکا به اظهارات فعالان صنفی این حوزه و البته نمایندگان مجلس، می‌توان نامش را در شمار پرمعضل‌ترین وزارتخانه‌های ایران قرار داد. باغگلی سابقه مدیریت کلان حتی در حد مدیرکلی در آموزش و پرورش نداشت. برنامه او هم چنگی به دل نمی‌زد و چون کارنامه‌اش حامیان خاصی نداشت. از این رو فعالان صنفی به یکی از بزرگترین مخالفانش تبدیل شدند، مجلس هم حاضر به اعتماد به او نشد تا وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌ای باشد که گزینه پیشنهادی دولت موفق به ورود به آن نشده است. مسعود فیاضی دومین فردی بود که به عنوان گزینه پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شد. او هم از دید نمایندگان کارنامه و برنامه قابل دفاعی نداشت ولی یک نقطه قوت داشت. خویشاوندی با علیرضا زاکانی. زاکانی شهردار فعلی تهران است ولی کمتر کسی است که نفوذ او در پارلمان به ویژه حدود 100 نماینده جبهه پایداری را نداند. این نقطه قوت اما با انتقادات تند و تیز رسانه‌های اجتماعی از گسترش انتصاب فامیل‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی به نقطه ضعف تبدیل شد و حتی 100 رای پایداری‌ها هم نتوانست فیاضی را به سلامت از گردنه بهارستان عبور دهد. مجلس با او هم مخالفت کرد اما گزینه سوم کسی است که معلمان فیاضی را از او قویتر می‌دانند. این مساله از سوی تشکل‌های فرهنگی مطرح شده است. تنها سابقه مرتبط یوسف نوری با مدیریت آموزش و پرورش به ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات این وزارتخانه در دولت احمدی‌نژاد بر می‌گردد اما او خوش اقبال‌تر از 2 گزینه پیش است. هیات رئیسه قوه مقننه تصمیم گرفته که تکلیف وزارت آموزش و پرورش را مشخص کند. تصمیمی که روی کمیسیون آموزش هم تاثیرگذار بوده و این کمیسیون نیز نوری را دیروز تایید کرد.
تصمیم سخت
یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس به خبرنگار روزنامه «پیام‌ما» گفت که «در جریان جلسه سران قوا، رئیسی از قالیباف خواسته تا مجلس تکلیف وزارت آموزش و پرورش را روشن کند.» این نماینده مجلس که نخواست نامش اعلام شود، تاکید کرد که «همین صحبت‌های رد و بدل شده میان روسای قوای مقننه و مجریه باعث شده تا برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس موافق یوسف نوری باشند و شانس او برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.» این اظهارات پیش از آن صورت گرفت که کمیسیون آموزش اقدام به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی رئیسی کند اما از قرار معلوم توصیه‌های قالیباف و هیات رئیسه مجلس جواب داده چرا که این کمیسیون دیروز بالاخره اقدام به تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کرد. رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون گفته است: «در جلسه کمیسیون که با حضور یوسف نوری وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد به جمع بندی بررسی صلاحیت او پرداختیم، در ابتدای این نشست نمایندگان به دغدغه‌های خود و مطالبات فرهنگیان اشاره کردند و در ادامه نوری به مطالب مطرح شده پاسخ داد و برنامه‌های خود را تشریح کرد. در این نشست همچنین نمایندگان مباحثی چون ارتقای فضا و سرانه آموزشی در کشور، توزیع کتب درسی و بهبود محتوای آن و ساماندهی در برگزاری کلاس های حضوری و غیرحضوری، اصلاح وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش و اجرای رتبه بندی فرهنگیان را مورد تاکید و اشاره قرار دادند. در پایان بررسی ها میزان رضایت اعضای کمیسیون از برنامه ها، سوابق و صلاحیت وزیر پیشنهادی به رای گذاشته شد و اکثریت اعضای کمیسیون به صلاحیت وزیر پیشنهادی رای مثبت دادند.»
با این حال برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که توصیه های هیات رئیسه مجلس در جلب موافقت اعضای کمیسیون آموزش موثر بوده است. حسین رئیسی، نماینده هرمزگان و عضو کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با خبرنگار «پیام‌ما» حاضر به تکذیب یا تایید این مساله نشد ولی تاکید کرد: «در مجلس فضای مثبتی درباره آقای نوری وجود دارد. کمیسیون هم به هرحال برخی مناسبات را درک می‌کند و شرایط فعلی را هم می‌بیند. ما که روی هوا تصمیم نمی‌گیریم بنابراین ترجیح دادیم آقای نوری را تایید کنیم تا تکلیف وزارت آموزش و پرورش روشن شود. نمایندگان گاهی مجبورند با توجه به شرایط کشور تصمیمات سختی بگیرند.» پیش از این نیز حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از نمایندگان خواسته بود تا به وزارت نوری رای مثبت دهند. پایداری‌ها و مستقلین هم تا امروز مخالفت خاصی با گزینه پیشنهادی نداشته‌اند. همه این‌ها یعنی مثلث قدرت پارلمان شامل فراکسیون مستقلین و اعضای جبهه پایداری و در راس آن‌ها، هیات رئیسه، 2 ضلع نوری را تایید کرده‌اند و یک ضلع دیگر نیز حاضر به مخالفت نشده است.
برای اثبات دوستی
درخواست رئیسی از قالیباف و مواقت هیات رئیسه و پایداری‌ها با نوری اما تنها دلیل پارلمان برای اطمینان به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیست. پس از آنکه مجلس با دومین گزینه پیشنهادی رئیسی مخالفت کرد، اکثر رسانه‎‎‌های اصلاح‌طلب و مستقل از بروز اختلال میان پاستور و بهارستان نوشتند. مساله‌ای دولت را به واکنش واداشت. از شخص رئیسی جمهوری گرفته تا معاون پارلمانی او دست کم در 3 اظهارنظر جداگانه از همراهی و دوستی با مجلس سخن به میان آوردند. نمایندگان مجلس هم در اظهاراتی جداگانه از این موضوع گفته‌اند. جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی دیروز در اظهاراتی اعلام کرد که رابطه دولت و مجلس حسنه است و اطمینان نکردن پارلمان به 2 وزیر پیشنهادی گذشته رئیسی به معنی وجود تنش در رابطه پاستور و بهارستان نیست. با این حال دست دوستی مجلس زمانی تکمیل می‌شود که سومین وزیر پیشنهادی دولت موفق به تکیه بر کرسی وزارت آموزش و پرورش شود. مساله‌ای که معاونان پارلمانی دولت در جریان رایزنی‌های مختلف خود به نمایندگان گوشزد کرده‌اند. این مساله را 4 نماینده مجلس در جریان گفت‌وگوی خود با خبرنگار «پیام‌ما» تایید کرده‌اند.
اعتراضات صنفی
مساله دیگری که تصمیم پارلمان را تحت‌الشعاع قرار داده و آنان را تا حدودی راضی به رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کرده، مساله لایحه رتبه‌بندی معلمان و اعتراضات صنفی آنان است. وزارتخانه بی وزیر نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید در مساله لایحه رتبه بندی معلمان و نیازهای معلمان نقش آفرین باشد. لایحه ای که معلمان مصرانه خواستار اجرای آن هستند ولی اختلافات بودجه‌ای میان پاستور و بهارستان تا امروز آن را بلاتکلیف گذاشته است. محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش با تایید این مساله به خبرنگار پیام ما گفت: «لایحه رتبه بندی معلمان تا یکماه آینده تعیین تکلیف می‌شود. تا امروز وزیری وجود نداشت که رایزنی ها با او صورت بگیرد. سرپرست هم آنچنان اختیار ندارد هرچند که سرپرست وزارت آموزش و پرورش خیلی پیگیر مساله لایحه‌رتبه بندی بود ولی این لایحه برای اجرای هرچه بهتر به وزیر احتیاج دارد از این رو به نظر من نمایندگان احتمالا با یوسف نوری موافقت می‌کنند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *