پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض به کم‌آبی، این بار شهرکرد

کشاورزان و مردم چهارمحال بختیاری خواستار احقاق حق خود در مساله آب شدند

اعتراض به کم‌آبی، این بار شهرکرد





۱ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

جمعی از مردم شهرکرد در اعتراض به مساله کم‌آبی دیروز به خیابان‌های این شهر آمدند. «اعتراض به کم‌آبی»، با جستجوی این عنوان تا چند وقت پیش احتمالا به اعتراضات خوزستان بر می‌خوردید. اعتراضاتی که تلخی‌های بسیار به همراه داشت ولی منجر به حل مشکل مردم نشد. خوزستان هنوز هم با مساله آب دست به گریبان است. این روزها اصفهان هم سردمدار اعتراض‌ها به کم آبی است. 13 روز پیش بود که کشاورزان اصفهانی با حضور بر بستر خشکیده زاینده‌رود نسبت به سیاست‌های حکمرانی آب اعتراض کردند. آنان خواستار بازگشت آب به زاینده‌رود بودند اما احتمالا خودشان هم می‌دانند که تحقق این مطالبه به این سادگی ها نیست آن هم وقتی که حجم آب پشت سد حدود 200 میلیون مترمکعب است و وضعیت بحرانی. مردم اصفهان کشاورزان را تنها نگذاشتند. آنان با حضور اخیر خود در کنار کشاورزان یکی از بزرگترین اعتراضات محیط زیستی ایران را رقم زدند. اختلاف بر سر آبی است که نیست. ماجرا اما به اصفهان هم محدود نشد. دیروز شهرکرد هم وارد میدان شد.
تعدادی از کشاورزان و اهالی چهارمحال و بختیاری عصر روز یکشنبه در شهرکرد با برگزاری تجمعی به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتی پرداختند که با کمبود آب با آن مواجه شده‌اند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این افراد عصر یکشنبه، 30 آبان‌ماه، ابتدا با تجمع در میدان انقلاب شهرکرد و سپس حرکت به سمت چهارراه استانداری چهارمحال و بختیاری، اعلام کردند با انتقال بین حوضه‌ای آب بدون در نظر گرفتن نیاز مبداء، مخالف هستند. در این حرکت، تعدادی از مردم در شهرکرد اعلام کردند؛ چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی شده است و اکنون آبی برای انتقال به مناطق دیگر کشور ندارد. تعدادی از این افراد اعلام کردند، اجرای برخی از طرح‌های بین حوضه‌ای آب، باعث آسیب‌دیدن جدی حیات چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف شده است. برخی دیگر نیز خواستار حضور مسئولان چهارمحال و بختیاری در جمع خود شدند تا به گفته آنان، مسئولان در خصوص مسائل آب با آنان گفت‌وگو کنند.
به گفته کارشناسان، چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که مشکلات حوزه آب روبروست و در طول این سال‌ها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است به طوری‌که نفس‌های استان را به شمارش انداخته است. بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است. پیش از این نیز، استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرده بود که مشکلات حوزه آب در چهارمحال و بختیاری بیش از دیگر استان‌ها است. اقبال عباسی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای گفته بود: «هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۰ روستا و مخازن پنج شهرک صنعتی استان با تانکر آب‌رسانی می‌شود.»
همه این‌ها در شرایطی است که حداقل در کوتاه مدت راهکاری برای حل مشکلات اصفهان و چهارمحال بختیاری و خوزستان و سیستان و بلوچستان و یزد و ایلام و… به چشم نمی‌خورد. سیاست‌های دولت سیزدهم هم چندان به آرامش منتهی نشده است چنانکه علی حاجی مرادی، کارشناس آب در روزنامه «پیام ما» نوشت: «سفر هفته گذشته وزیر نیرو به استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و وعده حل مشکل آب اصفهان در عرض دو سال، نه تنها نتوانست منجر به آرامش کشاورزان شود، بلکه کسانی که توقع یک وعده دو هفته‌ای را داشتند، نا امیدتر کرد. البته همین تعهد دو ساله وزیر نیرو برای رفع مشکلات کسری منابع آب مورد نیاز بخش‌های مختلف که از نظر کشاورزان وعده‌ای درازمدت قلمداد شد. از سوی دیگر با انتقادات برخی کارشناسان مدیریت منابع آب در غیرممکن بودن حل مسائل در هم تنیده حوضه آبریز زاینده‌رود در یک بازه کوتاه‌مدت دو ساله بود. به هر روی در سالی که به گواه سخن رییس دولت در جمع فعالان محیط زیستی، سخن اول و آخر تمامی 10 استانی که در عرض سه ماه گذشته به آن سفر داشته‌اند، مطالبه آب و حل مشکلات آبی استان بوده است.» نگرانی دیگر در این میان تبدیل آب به عاملی برای نزاع بین استانی است. از اینرو به گفته کارشناسانی چون حاجی‌مرادی اتخاذ سیاست‌های واقع‌بینانه برای حل مساله است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *