پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ویلاسازی به اسم گردشگری

۱۴سال بعد از صدور مجوز اجرای طرح گردشگری در اسفرجان، در این منطقه بدون پشتوانه آبی، فقط ویلا ساخته شده است

ویلاسازی به اسم گردشگری

حیدرپور، عضو شورای اسفرجان: قرار بود یک طرح گردشگری اجرا شود اما طرح انحراف پیدا کرد و به جایش ویلاهایی برای تعدادی از مسئولان شهرستان شهرضا و استانداری ساختند





۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۰:۲۸

۱۴سال از مجوزی که امور اراضی برای ساخت دهکده گردشگری اسفرجان صادر کرد گذشته است. ۶هکتار از اراضی ملی در اختیار افرادی است که قرار بود این نقطه از روستای اسفرجان را با ساخت موزه مردم‌شناسی، پارک تاریخی، عکاسخانه روستایی، باغ ملل و پارک تفریحی کودکان به محل جذب گردشگران تبدیل کنند و از این طریق منبع درآمدی هم برای روستاییان ایجاد شود. حالا اما به جای تمامی این تفریگاه‌‌ها، ویلاهایی ساخته شده که به گفته عضو شورای اسفرجان در اختیار مسئولان سابق بخشداری و فرمانداری اسفرجان و شهرضاست. این تغییر و تحول از سوی دیگر بدون پشتوانه آبی بوده و حالا برای تامین آب ویلاها به منبع اصلی آب شرب روستا و رودخانه اطراف نظر انداخته‌اند.

درخواست اولیه دهکده گردشگری به سال ۸۶ برمی‌گردد. ایده‌پرداز این طرح درخواست ۳۰هکتار زمین را به جهاد‌کشاورزی داده بود تا از آن طریق این درخواست به امور اراضی منتقل و زمینی که قبلا پارک بازی بچه‌های روستا و همینطور چراگاه دام‌‌های اهالی روستای اسفرجان بوده به کاری عام‌المنفعه اختصاص یابد. آن زمان البته صرفا با ۶ هکتار موافقت شد و در نهایت اساس دهکده بر مبنای تعاونی در سال ۱۳۸۶ تحت شماره ۹۹۸ ثبت شد. زمین دهکده در ارتفاعات و در ۵۰ کیلومتری شهرضا و ۱۲۰کیلومتری اصفهان است؛ داخل روستایی که به تعبیر اهالی همان کاربری را برای اصفهان دارد که شمال برای تهرانی‌ها.
مردم تاسیسات آبی دهکده گردشگری را شکستند
جمعیت اسفرجان ۸ هزار نفر است اما در ایام تعطیل و وقتی که به گفته اهالی موسم ییلاق است، همه ساکنان از اصفهان و شهرستان‌های اطراف به اینجا برمی‌گردند و جمعیت به ۲۰هزار نفر هم می‌رسد. جمعیتی که منبع آبشان از دو چاه تامین می‌شود که اصلی‌ترینش چاهی در پایین دهکده گردشگری اسفرجان است. همین منبع را اما تا چند سال قبل برای این طرح گردشگری از روستاییان گرفتند و نتیجه این تصمیم 18 ساعت بی‌آبی برای بعضی از اهالی روستا بود. این شروعی برای تنش میان سرمایه‌گذارن دهکده گردشگری و روستاییان بود. در نهایت کار به جایی رسید که تعدادی از روستاییان با کلنگ و بیل به جان لوله‌های آب افتادند و تاسیساتی که آب را به سمت دهکده منتقل می‌کرد شکستند. منصور حیدرپور، عضو شورای اسفرجان در این رابطه به «پیام‌ما» می‌گوید: «اینجا قرار بود یک طرح گردشگری ساخته شود و اسفرجان هم روستای نمونه گردشگری باشد، اما مدتی بعد طرح انحراف پیدا کرد و به جایش ویلاهایی برای تعدادی از مسئولان شهرستان شهرضا و برخی از مسئولان استانداری ساختند. تعدادی ویلا را هم به صورت شخصی خرید و فروش کردند. این در حالی است که اینجا از اساس خارج از محدوده اسفرجان است و نباید آبی از روستا به آن اختصاص پیدا کند اما سال‌‌ها به‌صورت غیرقانونی از آب شرب و کشاورزی مردم استفاده شده است.»
منبع آب روستا را غیرقانونی فروختند
آب شرب مردم بر دو چاه استوار است و چاه اصلی در پایین طرح گردشگری است. به گفته حیدرپور این چاه در مقطعی به صورت غیرقانونی از اداره آبفا به مبلغ بیش از۲۰۰میلیون تومان خریداری شده تا به دهکده گردشگری واگذار شود و به دنبال آن مردم برای تامین آب روستا به منبعی متوسل شدند که از اساس آلوده بود: «اینجا اصلی‌ترین چاه آب اسفرجان است که قبل از انقلاب وقف مردم شده است. این چاه سالم‌ترین و پرآب‌ترین منبع تامین آب شرب روستاست که توسط اداره آبفا دو سال قبل به دهکده فروخته شد و چاه دیگری برای تامین آب روستا ساخته شده که در نهایت توسط مسئول بهداشت شهرضا به دلیل وجود نیترات بالا تایید نشد. بعد از آن با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، این چاه به روستا برگردانده شد اما هنوز هم به صورت غیرقانونی از آن استفاده می‌کنند.» چاه آب در باغ یکی از اهالی روستاست. محمد علوی‌زاده، اولین دهیار منطقه که پدرش این چاه را وقف کرده به «پیام‌ما» می‌گوید: «قبل از انقلاب زمانی که می‌خواستند برای روستا آب لوله‌کشی بیاورند تمام روستا رصد شد و در نهایت کارشناسان تشخیص دادند که فقط در همین محدوده باغ ما امکان حفر چاه میسر است. آن زمان پدرم این آب را برای مصرف شرب اهالی روستا بخشید، اما چند سال قبل با اعمال نفوذی که از سمت فرمانداری وقت صورت گرفت، تصمیم گرفتند چاه را به این مجموعه گردشگری بدهند و پولش را بگیرند که بلافاصله ما به دادستانی شکایت کردیم و در نهایت رای به نفع ما صادر شد و فرماندار وقت هم از حرف خود برگشت و اعلام کرد که چاهی را به افرادی حقیقی و یا حقوقی واگذار نکرده است.»
در تازه‌ترین اتفاق اما اهالی روستا از حفر چاه بر روی منبع آب چشمه «کنی» و چاه روستا خبر می‌دهند. عضو شورای اسفرجان که بعد از بازدید از محل در جریان این موضوع قرار گرفته می‌گوید: «اخیرا یک استخر غیرمجاز و خارج از محدوده طرحشان برای دستیابی به آب سرچشمه کنی زدند. در واقع این افراد حفاری غیرمجازی دقیقا در سرچشمه آب چاه و حتی آب سرچشمه کنی داشتند و وقتی مردم فهمیدند اعتراض کردند. ظرفیت استخر هنوز مشخص نشده اما با توجه به حجم حفاری که صورت گرفته به نظر می‌رسد که بالای یک میلیارد مترمکعب باشد.»
کارشناس جهاد: کار را متوقف کردیم
پیگری‌های «پیام‌ما» از بهنام نصیری، کارشناس اراضی جهاد‌کشاورزی اسفرجان گویای این است که این استخر در طرح این مجموعه تعریف نشده است. نصیری در این رابطه می‌گوید: «طی بازدیدی که شخصا از مجموعه داشتم کار استخر را متوقف کردیم؛ چرا که بر اساس استعلامات صورت گرفته استخر خارج از ان طرحی بوده که ما به آن‌‌ها واگذار کردیم و بایستی متوقف شود.»
تامین آب ویلاها با تانکر
بیش از ۲۰ ویلای یک تا دو طبقه در این محدوده ساخته شده که هنوز منبع آبشان مشخص نیست. حسین بهزادفر، بخشدار شهرضا به «پیام‌ما» می‌گوید:«آب شرب ویلاها از طریق تانکر فراهم می‌شود، بدین صورت که تانکرهای ۲تا ۴هزار لیتری در کنار هر ویلا گذاشته شده و هر وقت که این آب مصرف شد، دوباره تماس می‌گیرند تا تانکر پر شود. البته یک انشعاب آب برای نمازخانه و سرویس بهداشتی این مجموعه گرفته شده و برای این دو ساختمان مشکلی در رابطه به آب‌رسانی وجود ندارد.» بخشدار این شهرستان البته مدعی است که هیچ کار خلاف قانونی در رابطه با این دهکده صورت نگرفته و علت وصل نبودن ویلاها به شبکه آب‌رسانی فراهم نبودن تاسیسات است: «فعلا آب شرب از طریق تانکر کشیده شده و مشکلی وجود ندارد اما هر وقت که مجوز نهایی از سازمان‌های متولی اخذ شود ادارات ملزم می‌شوند تا به این ویلاها هم دسترسی به آب دهند، درست همانند شهرک مسکونی که کنار اسفرجان ساخته شده؛ نمی‌شود که بگویند چون آب نداریم به این ساختمان‌‌ها آب نمی‌دهیم. به هر حال این دهکده ایجاد شده و باید به آن آب تعلق گیرد.»
با اینکه پیشتر کارشناس جهاد‌کشاورزی از توقف استخر این مجموعه گفته بود اما بخشدار شهرضا معتقد است که این روند قانونی بوده و باید اجرایی شود: «برای تامین آب این مجموعه فضای سبز را به صورت مصنوعی ایجاد کردند تا آب کمتری مصرف شود و برای الباقی هم قرار بر این است که استخری بزنند تا ذخیره آب در این مکان صورت گیرد و زمستان‌ها سرمایه‌گذارانی که از اهالی اسفرجان هستند سهم حقابه خودشان از رودخانه را به این مجموعه منتقل کنند تا تامین آب کل مجموعه در طول سال محقق شود.» به گفته بخشدار اگر چه هنوز با اختصاص زمین بیشتر به این مجموعه موافقت نشده اما با توجه به پیشرفت ۷۰درصدی ساختمان‌ها و ضرورت ایجاد استخر، زمین درخواستی بلوکه شده تا به فرد دیگری واگذار نشود و در این مدت کارهای اداری مربوط به این موضوع صورت گیرد. با این حال فرشاد عزیزی،کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با «پیام‌ما» تصرف زمین توسط سازنده را مصداق بارز تصرف اراضی مل می‌داند: «دهکده گردشگری اسفرجان در سال ۹۵ درخواست توسعه می‌دهد تا زمینی به مساحت ۸هکتار به آنها واگذار شود که با این واگذاری موافقت نشده اما این افراد رفتند و روی زمینی که هنوز به آن‌‌‌ها واگذار نشده استخری به مساحت ۲۸ در ۲۷ متر ساخته‌اند. این امر مصداق تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی است و طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود.» عزیزی همچنین معتقد است فروش ویلاها به مسئولان شهرستان باعث ایجاد تعارض منافع می‌شود و باید در این رابطه شفافیت لازم صورت گیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

علی

با تشکر از گزارش دقیق و جامع خبرنگار محترم. دقیقا به موضوع درستی اشاره شده . متاسفانه بعد از گذشت سالها از شروع این پروژه که تماما محل سوال و ابهام هست ، هنوز کسی نمیداند این ویلاسازی برای کدام افراد انجام شده است ؟ بر اساس کدام مجوز محوطه تنها پارک این روستا را تصاحب کردند و به مالکیت افرادی در آورند که هویتشان مشخص نیست !!! و ین محل را تبدیل به ملک سرمایه گذاری خود کرده اند!! ساخت و ساز آنهم در محلی که چاه تامین کننده آب شرب روستا با این حجم جمعیت و نیاز آبی است بر اساس کدام مجوز اتفاق افتاده ؟؟ به چه دلیلی باید آب شرب روستا صرف فضاسازی و محوط سازی برای یکسری ساختمان شود که هیچ منفعتی برای مردم روستا ندارد؟!! خواهش میکنم به هر شکلی که می دانید این موضوع را پیگیری کنید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *