پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بم با منظر فرهنگی آن به برند گردشگری پیوست

بم با منظر فرهنگی آن به برند گردشگری پیوست





۲۵ دی ۱۳۹۴، ۲۱:۳۱

بم
با منظر
فرهنگی
آن به برند
گردشگری پیوست
محمد حسین قاسمی – کوچه باغ های شهر باستانی بم حکایت از روزگاران گذشته و تلاش نیاکان ما در آبیاری باغستان ها بر اساس سیستم ابتکاری ایرانیان یعنی قنوات (کنات) می باشد . نخل های همیشه سبز وسرافراز بم در هر کوچه و باغ و گذر حاصل یک عمر تلاش گذشتگان در حوزه آبیاری قنات هستند ، این مهم آسان بدست نیامده و مهندسی قنات از دیر باز با هنر ایرانیان عجین شده است و ازهزاران سال قبل وجود داشته وتا به امروز نیز ادامه دارد و رنج و مرارت های بیشماری برای سبز نمودن کویری خشک کشیده شده است ،به طوری که امروز اگر نیک بنگریم بنای شهر و محله ها بر اساس سیستم قنوات می باشد ،از پر آب ترین قنات ایران و شاید هم دنیا ، همان پاکم هزاران هکتار نخلستان آبیاری می شود و قنوات آکبر آباد و قاسم آباد بروات در حال پیگیری و ثبت در فهرست میراث جهانی می باشند . اولین کنفرانس برند گردشگری در اصفهان گواه این مطلب می باشد که شهر باستانی بم با منظر فرهنگی ثبت شده آن در فهرست میراث جهانی یونسکوامروز می تواند مهم ترین منطقه گردشگری و پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی علاوه بر آثار تاریخی در گردشگری قنوات هم باشد.
اولین کنفرانس بین المللی برند گردشگری کشور روز یکشنبه 13 دی ماه به مدت 2 روز در شهر اصفهان با حضور مسعود سلطانی فرد ، رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور و همچنیین مسئولین محلی اصفهان وشهردار بم و جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی گردشگری برگزار گردید.
در آغاز این کنفرانس طالب الرفاهی ، رییس سازمان جهانی جهانگردی که به صورت ویدیویی پیام ویژه خود را برای این کنفرانس ارسال کرده بود تصریح کرد: در سال 2015 ایران پذیرای حدود 5 میلیون گردشگر بین المللی بوده است که بر اساس برنامه ی پنج ساله ی گردشگری کشور ایران امید است تا پایان پنج سال آینده این تعداد تا پنج برابر افزایش یابد . وی بیان کرد : ایران کشوری غنی با ملتی شگفت انگیز است . میزبانی افسانه ای مردمان این کشور شهره ی جهان بوده و هست اما ایران باید زیر ساخت ها و منابع خود را تقویت کرده و مهم تر از همه برای ایجاد و ساخت تصویری مناسب خود تلاش کند .
مسعود سلطانی فرد ، رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت : اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی بر کسی پوشیده نیست اما مسئله مهم سهم ایران و قدم هایی است که در این بازار برداشته است . هدف از این هم اندیشی این است که در یابیم با چه نماد و ابزاری و با چه طرح و رنگ و شعاری ، نظر بیش از 2/1 میلیارد گردشگر را به سمت ایران جلب کنیم .
سلطانی فرد در این کنفرانس اعلام کرد : 70 درصد گردشگران بین المللی تنها از 15 کشور دنیا دیدار می کنند ، بیش از 100 سازمان و کشور در سایر نقاط جهان برای جذب 30 درصد باقی مانده در تلاش هستند . این روند نوین رقابت ، تفاوتی برای مقاصد نوظهور و مقاصد شناخته شده قایل نیست . در نتیجه ایجاد تنها یک برند که توانایی ساده سازی فرایند تصمیم گیری و کاهش ریسک سفر را داشته باشد می توان به ارزش های واقعی صنعت گردشگری دست یافت .
مهدی جهانگیری ، رییس گروه مالی گردشگری و موسس بانک گردشگری در این کنفرانس اظهار کرد : حاکمیت و دولت باید برای معرفی چهره واقعی ایران تلاش و هزینه کند . برند کشور ما نمایشگر هویت ایرانی و الویت اول در ورود به فضا و بازارهای جهانی گردشگری است .
وی در ادامه اضافه کرد : برند محصولات بخش خصوصی باید توسعه یابد . علاوه بر این ، بزرگترین چالش در حوزه گردشگری ، خدمات و کیفیت بهره برداری از آنها است . برای ورود به بازارهای جهانی باید شهامت داشت و با قواعد و استانداردهای روز دنیا در چرخه اقتصادی دنیا قرار گرفت .
پروفسورجعفر جعفری ، دبیر علمی کنفرانس بین المللی برند گردشگری با اشاره به دو گروه برون مرزی و درون مرزی کنفرانس یاد آور شد : تمام کشورهای جهان وارد صنعت گردشگری شده و شدیدا در رقابت با یکدیگر هستند . در این میان شباهت پیدا کردن اکثر محصولات مقاصد جهان به یکدیگر تهدید است که با برند سازی ها و برجسته کردن تفاوت های کشور می توان از آن به سود گردشگری کشور استفاده کرد .
وی افزود : برند سازی یعنی شخصیت و هویت مقصدی است که می تواند یک روستا، شهر و یا یک کشور باشد . یک برند فقط متعلق به یک نسل نیست . بلکه به تمام نسل ها تعلق دارد و به آیندگان منتقل می شود . برند را به راحتی نمی توان تغیر داد و باید در فرایند ساخت برند اصالت و واقعیت در نظر گرفته شود و با هویت مقصد هم خوانی داشته باشد.
پروفسورجعفری، گردشگری را نماد صلح و آشتی ، میزبانی ، مهمان نوازی و احترام به ارزشهای میزبان دانست و گفت : عضویت در دهکده جهانی از دیگر شاخصه های صنعت گردشگری است . وی افزود : تلاش در صنعت گردشگری نیازمند عشق و علاقه همیشگی است و به همین دلیل میهمانان خارجی این کنفرانس با وجود ایام سال نو میلادی در این کنفرانس حضور یافتند . پروفسور جعفری مشاور سازمان جهانگردی با اشاره به اینکه اکثر دانشجویان و پژوهشگران صنعت گردشگری جوانها هستند خاطر نشان کرد بانوان نیز در حال حاضر در صنعت گردشگری نقش موثر و کارآمدی ایفا می کنند که همگی آنان فردای صنعت گردشگری را خواهند ساخت . وی خاطر نشان کرد امیدواریم در پایان این کنفرانس دو روزه اغاز مناسبی برای برند سازی در صنعت گردشگری کشور باشد .
وی همچنین خاطر نشان کرد : برند ملی گردشگری مورد هدف ما ، باید برندی باشد توامان با خلق احساس خوب ، به هنگام انتخاب مقصد این برند باید هویتی دلپذیر و تصویری جذاب در ذهن گردشگران ایجاد کند . برند ملی گردشگری تنها یک لوگو یا شعار نیست بلکه نمادی ملی از پشتوانه های تاریخ ، فرهنگ و میراث این کشور است .
مهندس ریاضی شهردار بم در این کنفرانس ضمن تشکر از مسئولین محلی استان وشهراصفهان برای حاضرین در جلسه تشریح نمود که کنفرانس برند بین المللی یک اتفاق نادر در حوزه گردشگری در کشور ما می باشد واظهار امیدواری نمود که مهم ادامه راه و محقق نمودن خواسته ها در حوزه گردشگری می باشد . شهردار بم بیان نمود بم به تنهایی یک برند در حوزه گردشگری بین اللملی می باشد.
شهر بم و منظر فرهنگی آن یه نقطه قوت در فهرست آثار یونسکو به شمار می رود و بم تنها شهری است که منظر فرهنگی آن به ثبت جهانی رسیده و ارگ بم نیز به عنوان هفتمین اثر ثبتی در فهرست جهانی آثار یونسکو قرار دارد . شهردار بم با حضور در کارگاه قنوات در ایران و جهان نیز شرکت داشت و اعلام نمود بم دارای پر آب ترین قنوات درایران می باشد و این مهم در قنات پاکم کاملا مشهود است بطوری که این قنات در هر ثانیه بیش از 350 لیتر آب دهی دارد وی اعلام نمود بم علاوه بر سایر جاذبه های تاریخی و گردشگری می تواند در زمینه قنوات نیز گردشگران زیادی را به خود جلب نماید وی اعلام نمود : پرونده 2 قنات در بروات در حال به ثبت رسیدن در سازمان جهانی یونسکو می باشد ، در پایان شهردار بم از عهدنامه همکاری شهرداری اصفهان با شهرداری بم خبر داد و اعلام نمود با تکیه به پیشینه تاریخی ارزشمند دو شهر بم و اصفهان و با توجه به ظرفیت های گردشگری این دو شهر عهد نامه همکاری با محوریت کنسرسیوم I.H.T.C به مفهوم پایداری صنعت گردشگری در 10 ماده به امضاء رسیده است.
در این کارگاه مجید لباف کارشناس مرکز بین اللملی قنات و سازه های آبی نیز از توسعه گردشگری پیرامون قنات اظهار امیدواری کرد که می توان کارکرد جدیدی را به قنات داد و می توان جلوی مرگ قنوات را گرفت و قنات به عنوان یک فناوری زیست بوم سازگار و هماهنگی کامل و اجتماعی می تواند کمک بکند . وی با بیان اینکه امروزه گردشگری قنات مبحث تازه ای در صنعت گردشگری می باشد عنوان کرد باغ شهر زیبای بم با وجود قنوات زیادی که دارد می تواند مرکز گردشگری قنات کشور باشد.
دکتر آیت الهی رییس دانشکده معماری یزد نیز با اشاره به اینکه بخش اعظم قنات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد اعلام نمود برخی از شهر ها از جمله بم بر اساس ساختار قنات طراحی شده اند و نباید نگاهی دکوراتیو به عناصر متصل به قنات و بادگیرها و ساختار قنات داشته باشیم و قنات ها به عنوان یک اکو سیستم مورد توجه بیشتر باید قرار بگیرند . پخش تیزر گردشگری شهر بم که توسط شهرداری ساخته شده بود در این کنفرانس چندین بار به نمایش درآمد ومورد رضایت وجذابیت حاضرین قرار گرفت .

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *