پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون برق، بدون تلفن، بدون اینترنت

آنتن‌‌دهی و اینترنت تلفن‌های همراه به دلیلی قطع برق مختل شد

بدون برق، بدون تلفن، بدون اینترنت





بدون برق، بدون تلفن، بدون اینترنت

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۲۵

| پیام‌ما| اختلال در آنتن‌دهی تلفن همراه و قطع اینترنت بسته‌های دیتا تلفن همراه در کنار قطع مکرر و طولانی مدت برق بر کلافگی مشکلات زندگی شهروندان افزوده است. این قطعی براساس گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل خاموشی برق است. قطعی برق که از بهار سال جاری به طور گسترده‌تری آغاز شده و مشکلات بسیاری برای زندگی و کسب و کار مردم ایجاد کرده، این‌روزها طولانی‌تر هم شده است. قطع چندباره برق در یک شبانه روز حالا با اتفاقاتی مانند قطع آنتن‌دهی تلفن همراه که تبعات این بی‌برقی است بخش‌های بیشتری از زندگی و کار مردم را درگیر کرده است.

در 2 روز گذشته شدت گرفتن قطعی برق در تهران که در بسیاری مناطق به 2 بار در روز و بیش از 4 ساعت رسید با قطع آنتن تلفن همراه، هم زمان شد.
این همزمانی سبب شد که بسیاری افراد قطع برق را دلیل قطع آنتن تلفن همراه بدانند. یکی از کاربران توییتر در همین راستا در این شبکه اجتماعی خطاب به
وزیر ارتباطات و حساب کاربری اپراتور همراه اول این سوال را مطرح کرد که « آیا
بهتر نیست شرکت‌ها برای عدم وجود آنتن در زمان قطع برق پاسخگو باشند؟ کلیه BTS های مخابراتی دارای UPS هستند و اگر نیستند باید علت داشته باشد.»
محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به این کاربر در حساب توییتر خود نوشت:«همه باید پاسخگو باشند. باتری دکل‌های تلفن همراه برای 2 ساعت پاسخگوی قطع برقند. پس از دشارژ کامل، نیازمند 8 ساعت اتصال به شارژرند تا به طور کامل شارژ شوند. متاسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل به وجود آمده پوزش می‌طلبیم.»
او در پاسخ به کاربران دیگر گفته بودند چرا در سال 2021 باید چنین وضعیتی پیش بیاید و برخی مناطق 8 سات برق نداشته باشند، به دلایل قطعی برق همانند
افزایش مصرف به دلیل گرمای هوا و شرایط جوی اشاره کرد و سپس نوشت:« ‏سرمایه گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید مطابق پیش‌بینی‌ها نبوده است، دلیل عمده هم کمبود منابع است، تحریم‌ها مانع بزرگ جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.دوم صنعت برق به دلیل تعرفه‌های دستوری، اقتصاد خودایستایی ندارد و وابسته به منابع دولتی است.»
وزیر ارتباطات ادامه داد: «در کنار تمام این‌ها باید به کاهش بارش هم اشاره کرد، نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل حفظ منابع آبی با حداکثر ظرفیت خود در مدار نیستند. البته مساله برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها و از مدار خارج بودن برخی از نیروگاه‌ها هم مساله‌ای طبیعی است و آن‌ها عملا توان جبران کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را ندارند.»
جهرمی در ادامه پاسخ به کاربران به مورد دیگری نیز اشاره کرد و با تاکید براین‌که حذف یارانه‌های پنهان، حذف قیمت‌های دستوری و ایجاد یک اقتصاد رقابتی، ضروری و نیازمند یک جراحی بزرگ در ساختار اقتصاد، سیاست و برنامه‌ریزی کشور است، اظهار کرد:«از نظر من قطعی‌های این روزها، ارتباط گسترده‌ای با استخراج رمز ارز ندارد. هر چند مزارع استخراج رمزارز چه قانونی و چه غیرقانونی در این روزها حتما باید خاموش شوند.»
در پی مشکل آنتن‌دهی برخی اپراتورهای تلفن همراه شهروندان با مشکل قطع شدن اینترنت هم درگیر هستند که ممکن است بخشی از این مشکل به خاطر استفاده از سرویس دیتا موبایل باشد و همچنین ممکن است قطعی برق موجب اختلال در شرکت‌های سرویس و پشتیبانی اینترنت هم باشد.
به گزارش ایرنا، بنابر آماری که وزیر ارتباطات از دکل‌های مخابراتی در سطح کشور ارائه کرد، اکنون هفت هزار دکل مخابراتی تنها در شهر تهران قرار دارد، روشن کردن هفت
هزار دیزل، جدا از عملیات نگهداری بسیار دشوار و پرهزینه، منبع آلودگی بزرگی برای
تهران محسوب می‌شود. به همین دلیل، دیزل ژنراتور به تعداد محدود و تنها در سایت‌های مادر نصب شده است.
پیشنهادی که کاربران فضای مجازی برای روشن ماندن دکل‌های مخابراتی داشتند، استفاده از سلول‌های خورشیدی بود، اما این کار نشدنی است. جهرمی در پاسخ به این کاربران افزود: مصرف یک سایت مخابراتی چند صد برابر یک دوربین شهری است و پیشنهاد این‌که تمام سایت‌های مخابراتی با سلول خورشیدی کار کنند، عملااجرایی نیست.
مصرف برق از 66 هزار مگاوات فراتر می‌رود
سخنگوی صنعت برق اظهار کرد که روز یکشنبه نیاز مصرف به 65 هزار و 900 مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این میزان حتی از 66 هزار مگاوات نیز فراتر رود، وجود دارد.
مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از 55 هزار مگاوات را ندارند، گفت:«هم اکنون شاهد فاصله 11 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان‌پذیر نباشد، ناچار به اعمال خاموشی می‌شویم.»
رجبی مشهدی در مورد دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه یکشنبه شب اظهار داشت: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به‌صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.»
او با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز اینگونه خاموشی‌های خارج از برنامه، توضیح داد:« در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.»
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه در روزهای گذشته نیز تعدادی از واحدهای نیروگاهی در مجموع به ظرفیت 2 هزار مگاوات از مدار تولید خارج شد، یادآور شد: «هم‌اکنون تمام تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند، بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.»
رجبی مشهدی با بیان اینکه سال گذشته پیک مصرف برق 58 هزار و 253 مگاوات بود، افزود: «کمبود بیش از 10 هزار مگاواتی برق با صرفه‌جویی و مدیریت بار قابل جبران است، اما ساخت نیروگاه امری زمان‌بر است که حتی با فرض داشتن زمان مناسب، 200 هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این میزان نیروگاه نیاز خواهیم داشت.»
او رشد متعارف مصرف برق را 4 تا 5 درصد عنوان کرد و گفت: «این در حالی است که امسال شاهد حداقل 14 درصد افزایش مصرف هستیم که پاسخگویی آن به‌راحتی مقدور نیست.»
رجبی مشهدی از مهم‌ترین دلایل این میزان افزایش مصرف را ناهنجاری دمایی توصیف و خاطرنشان کرد: «در این شرایط شاهد افزایش یکباره و شدید دما در همه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می‌شود.»
او افزایش مصرف برق بخش صنعتی و کشاورزی و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق را از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف برق عنوان کرد و افزود: «این در حالی است که امسال شاهد پدیده‌ای به نام استخراج رمز ارز هم هستیم که به دو بخش غیرمجاز و مجاز تقسیم‌بندی می‌شوند.»
رجبی مشهدی ادامه داد: «مراکز مجاز که بر اساس دستور رئیس‌جمهور تا پایان شهریور تعطیل هستند.در همین هفته 41 مرکز غیرمجاز جدید با 501 دستگاه ماینر با توان مصرفی 1152 کیلووات (بیش از یک مگاوات) داشتند.کشف این مرکز جدید که با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی انجام شد، مجموع مراکز استخراج غیرمجاز کشف شده به 3782 مرکز رسید.»
رجبی مشهدی با بیان اینکه توان برق مصرفی مجموع این مراکز بالغ بر 570 مگاوات بود، تصریح کرد: «برای تامین برق این میزان در محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی 800 مگاوات احداث می‌شد.»
او با اشاره به ضرورت همکاری و مدیریت بار توسط صنایع نیز اظهار داشت:«متاسفانه در تعدادی از استان‌ها شاهد همکاری نکردن صنایع هستیم و همین موضوع مشکل را مضاعف کرده است، در حالی که بر اساس مصوبات دولت، صنایع موظف به کاهش 50 درصدی مصرف از ساعت 13 تا 21 هستند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *