سایت خبری پیام ما آنلاین | به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتم

حسن روحانی با اشاره به ردصلاحیت‌ گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری:

به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتم

حسن خمینی: دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد





۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۳

رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد چهره‌ها و جریان‌های سیاسی را به دنبال داشته است. حسن خمینی، نسبت به رد صلاحیت‌های گسترده به تندی واکنش نشان داده و گفته، اگر جای کاندیداهای تایید شده بودم انصراف می‌دادم. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره تصمیم شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفته که به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشته است و ایشان هم آنچه را که به مصلحت می‌دانند، انجام خواهند داد.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفته، دلمان می‌خواست شرایط به گونه‌ای می‌شد که فرصت بیشتری می‌دادند و افراد دیگری هم اضافه می‌شدند؛ چرا که مبانی انتخابات و اصل آن رقابت است و اگر این جان را از انتخابات بگیریم چیزی در کالبد انتخابات نمی‌ماند. روحانی همچنین گفته، دولت، در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد: «من نسبت به اصل ۱۱۳ قانون اساسی حتما متذکر هستم و اشکال دارم. منتهی ما هر وقت اصل ۱۱۳ را به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها تفسیر خودشان را دارند و می‌گویند نمی‌توانید در این زمینه تذکر بدهید.»
اصل 113 قانون اساسی می‌گوید: «پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏ جمهور عالی‌ترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‏شود، بر عهده‏ دارد.»
روحانی همچنین گفته است: «من دیروز به ناچار درباره‌ این موضوع به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه را که در ذهنم بود به ایشان انتقال دادم، حالا ایشان هرچه مصلحت می‌دانند و بنا به مصالح کشور مردم تصمیم خواهند گرفت؛ البته آقا در این موارد کمتر وارد می‌شوند اما به هرحال مواردی هم بوده که ورود پیدا کرده‌اند و از حکم حکومتی خود استفاده کرده‌اند. در هر حال این موضوع مربوط به همه مردم است و ما هم درخواست و تقاضایمان را از ایشان انجام داده‌ایم که اگر صلاح می‌دانند اقدام کنند.» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نمی‌توانیم صندوق آرا را رها کنیم، گفت: «اگر نظام تاکنون حفظ شده به خاطر همین صندوق رای و حضور و فداکاری مردم بوده است و مردم وقتی شکایت و اشکالی دارند و تغییری می‌خواهند ایجاد کنند پای همین صندوق می‌روند.» او اضافه کرد: «انتخابات شکوهمند در کشور ضامن مشروعیت نظام است و این اساس کار است، اما ما این را فراموش کرده‌ایم.» رئیس‌جمهوری در ادامه یادآور شد: «مردم بودند که ۹۸.۲ درصد به نظام جمهوری اسلامی رای دادند این ۹۸ درصد کجا رفت و چرا هی آب می‌رود؟ آیا هر چه زمان می‌گذرد باید این کم بشود؟ هر کسی که می‌آید می‌گوییم در اسلامیت، ایمان و تعهد شک می‌کنیم.»
پیروزی پرطعنه و کنایه
انتقادها به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد. این انتقادها نه‌تنها از سوی اصلاح‌طلبان که اعلام کرده‌اند، نامزدی در این انتخابات ندارند و از کسی حمایت نمی‌کنند، صورت می‌گیرد، بلکه صدای اصول‌گراها هم درآمده است. گرچه به نظر نمی‌رسد که دغدغه همه منتقدان، موضوع «جمهوریت» باشد، هرکس از جنبه‌ای به رد صلاحیت‌ها نگاه می‌کند. وحید یامین‌پور که به عنوان یکی از اصول‌گرایان تند شناخته می‌شود، در پیامی توییتری نوشته است: «پیروزی دلچسب‌مان به یک پیروزی پر طعنه و کنایه تبدیل شده، رقیب فرصت‌شناس هم شکستِ کمرشکنش را با یک قهر قهرمانانه بدل زده و قبل از انتشار کامل خبر رد صلاحیت باعجله بیانیه خداحافظی منتشر کرده.»
به نظر می‌رسد که منظور او، بیانیه جبهه اصلاحات ایران و بیانیه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی باشد که هر دو در دو بیانیه جداگانه اعلام کرده‌اند، در این انتخابات، از کاندیدایی حمایت نمی‌کنند. در بیانیه جبهه اصلاحات ایران در واکنش به رد صلاحیت‌ها آمده است: «جبهه اصلاحات ایران، تمام تلاش خود را به‌ کار گرفت تا انتخاباتی پرشور، رقابتی و مشارکتی با حضور نمایندگان جریان‌های متکثر برگزار و زمینه برای حل مشکلات اساسی کشور و وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشت مردم فراهم شود.» در ادامه این بیانیه آمده که «شورای نگهبان نمایندگان همه جریان‌ها جز یک جریان را احراز صلاحیت نکرده است» و از میان 9 نامزد معرفی‌شده توسط اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، «با رد صلاحیت همه آن‌ها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.»
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در بیانیه خود آورده است: «جمهوریت و حق حاکمیت ملی ثمره مجاهدت‌ها و جان‌های بسیاری از فرزندان این ملت است که از ابتدای نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری بر اساس وعده‌های بنیان‌گذار فقید نظام در مدت اقامت در پاریس در سال ۵۷ بر پای این نهال ریخته شده تا به بار نشیند. بر اساس آن وعده‌ها و آرمان‌ها قرار بود که میزان رای ملت باشد.»
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در عین حال با یادآوری این که «در ششمین کنگره خود اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری به شرط معناداری انتخابات آزاد و سالم مشارکت فعال خواهد داشت»، خطاب به مردم افزوده است که این حزب، نامزدی در این دوره ندارد.
با این حال، به نظر می‌آید که شورای نگهبان رد صلاحیت‌ها را عادلانه و بر اساس ضوابط قانونی می‌داند. سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در یادداشتی نوشته است: «شورای نگهبان و اعضای آن همچون سایر نهادها و اشخاص مصون از اشتباه و نقص نیست، اما به‌ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق‌العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه‌جانبه براساس ضوابط قانونی و شرعی بکار گرفت تا وظیفه خود در این امر خطیر را در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.»
پرویز امینی، تحلیلگر اصولگرا در توییتر نوشته است: «می‌گویند شورای نگهبان به مر قانون عمل کرده است. این کدام قانون است که عمل به آن، اعتبار شورای نگهبان را مخدوش، داشته‌های مردم‌سالارانه جمهوری اسلامی ایران را تخلیه، فضای سیاسی را پژمرده، رقابت سیاسی را کان‌لم یکن، رای و انتخاب مردم را بی‌معنی و دولت آینده را در موضع تحمیلی بودن قرار داده است؟»
جای کاندیداها بودم انصراف می‌دادم
دیروز سید حسن خمینی در سخنانی، به شدت به شورای نگهبان تاخت و گفت: «هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوری باشد یک حرکت ضدانقلابی است.» او افزود: «مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است. این فکر ناشی از اندیشه تحجر یا اندیشه غربگراست.»
سید حسن خمینی در ادامه گفته است: «اگر کسی جهان را بشناسد، آن را بفهمد، فضای جامعه اسلامی و اندیشه ورزیدن و مشکلات را دریابد، به راحتی می‌فهمد این‌گونه عملکرد پایه‌های مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی را سست می‌کند.»
حسن خمینی در انتها با بیان اینکه اگر «آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می‌پذیرند؟» گفت: «پشت عبارت‌پردازی‌های زیبا و رفتارهای مقدس‌مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی‌دانم چه بنامم. البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده‌اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می‌دادم، چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *