سایت خبری پیام ما آنلاین | بدون قرض شهر را اداره کردیم

مظاهریان، معاون شهردار تهران:

بدون قرض شهر را اداره کردیم

امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران: طی تفاهم‌نامه با وزارت نیرو، پارک جنگلی‌ سرخه‌حصار برای 30 سال به شهرداری واگذار شد





۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۲۱

66 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران در سال‌های قبلی تخمین زده شده است. گفته می‌شود که بدهی‌ها به پیمانکاران و نهادهایی بوده شهرداری با کمک آن‌های پروژه‌های عظیم اجرایی می‌کرده. خبرنگاران و ساکنان اطراف پارک شهر خوب به خاطر دارند که روزهای آغازین شورای شهر پنجم، پیمانکاران طلبکار مقابل ساختمان شورا در خیابان بهشت تجمع و تحصن می‌کردند و خواستار بازگشت پول‎‌هایشان می‌شدند. حالا معاون شهردار تهران می‌گوید بدهی‌های بسیاری از پیمانکاران تصفیه شده و دیگر خبری از تجمع‌های قبلی نیست. ظهر دیروز، 27 اردیبهشت پیروز حناچی، شهردار تهران به همراه عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، درباره آخرین وضعیت بدهی‌ها توضیحاتی دادند. پس از امامی، حامد مظاهریان، دیگر معاون شهردار تهران نیز توضیحاتی درباره شفافیت بودجه شهرداری نکاتی را مطرح کرد.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: رویکردمان مدیریت منابع مالی و خزانه با هدف کاهش هزینه بوده است به همین دلیل سامانه جامع معاملات شکل داده شد. سال ۱۳۹۹ این سامانه عملیاتی شد و امسال در راستای هوشمندسازی قدم برداشت. همه گزارش‌های مالی ماهانه به اعضای شورای شهر ارائه و در سامانه شفافیت منتشر می‌شود.
به گزارش سایت شهر، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، درباره بدهی‌های گذشته شهرداری، برات کارت را یکی از موفقیت‌های بزرگ عنوان کرد و گفت: در سال ۹۹ در یک مورد حدود هشت هزار میلیارد تومان و دور دوم ۶ هزار میلیارد تومان برات کارت صادر شد.
او ادامه داد: نتیجه این اقدام این است که اعتراضاتی که مقابل شورای شهر از سوی پیمانکاران بود دیگر وجود ندارد، برات کارت‌ها مانند کارت اعتباری عمل می‌کند و سر تاریخ می‌توانند طلب خود را وصول کنند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با اعلام اینکه در دوره جدید هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته شده در حالی که ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: در دوره جدید مدیریت شهری نه فقط بدهی‌ها اضافه نشده که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هم از بدهی‌ها کاهش پیدا کرده است.
امامی افزود: قسمتی از بدهی‌ها ارزی است و نرخ تبدیل اختلاف ایجاد می‌کند. کل بدهی‌های بانکی شهرداری رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
معاون شهردار تهران گفت: بدهی پیمانکاران مناطق ۶ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان، پیمانکاران شرکت‌ها سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، اوراق مشارکت پنج هزار میلیارد تومان و سایر نهادها زیر هزار میلیارد تومان است. اما بدهی‌های کل شهرداری ۶۶ هزار میلیارد تومان است. این را هم باید گفت که؛ این بدهی‌ها در شرایطی است که دارایی‌های شهرداری بیش از این‌هاست میزان املاکی که فروخته شده ۱۵ برابر بیشتر از وسعتش خریداری یا تهاتر شده است.
25 هزار میلیارد تومان بدهی رساتجارت به شهرداری تهران
او درباره طلب شهرداری از دولت نیز گفت: طلب از دولت در گذشته محاسبه نشده است اما ۳۰ هزار میلیارد تومان احصا شده است و ۲۵ هزار میلیارد تومان هم به قیمت روز میزان بدهی رسا‌تجارت به شهرداری تهران است که در واقع ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده اما به قیمت روز رقم‌ها افزایش پیدا کرده است.
معاون شهرداری تهران همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های نیرو در حوزه برق و تصفیه آب، وزارت جهاد‌کشاورزی درباره واگذاری ۱۶ پارک جنگلی مانند سرخه حصار برای ۳۰ سال به شهرداری و سازمان‌های تامین اجتماعی و امور مالیاتی خبر داد.
به گزارش مهر، امامی درباره تهاترها، بیان کرد: شهرداری تهران ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر کرده است. در سال ۹۶، در کل ۴۹ میلیارد تومان تهاتر شده و در سه سال گذشته از ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طرق مختلف تهاتر شده است.
جرایم رانندگی دریافت شده است
او ادامه داد: تمامی جرایم راهنمایی و رانندگی دریافت شده است. از سال ۹۱ تا ۹۵ تنها یک‌بار تهاتر شده است. در پنج سال اول ۱۹۲ میلیارد تومان تهاتر شده که ۱۴۱ میلیارد تومان آن وصول شده است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، درباره چگونگی پرداخت حقوق کارکنان گفت: حتی یک ریال تسهیلات و وام برای پرداخت حقوق کارکنان، دریافت نشده است. سهم ارزش افزوده به میزان کافی دریافت شده است.
مبارزه با فساد با شفافیت حاصل شد
پس از امامی، مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری درباره عملکرد معاونت خودش توضیحاتی ارائه داد. او در ابتدا درباره فساد و شفافیت که شعار اصلی شهرداری در دوره پنجم بود، گفت: یکی از مواردی که در شهرداری‌ها به آن اشاره می‌شده، فساد است که در این دوره با شفافیت حاصل شده توانستیم فسادها را برملا و با آنها مقابله کنیم.
معاون شهردار تهران ادامه داد.
به گزارش ایلنا، مظاهریان با بیان اینکه حتما در سازمان بزرگی مانند شهرداری تخلف و فساد وجود دارد، گفت: اما اگر جاهایی تخلف می‌شود، مماشاتی نیست و آشکارا با مردم در میان می‌گذاریم.
او ادامه داد: چابک‌سازی سازمان نیز بحث مهمی است. شهرداری سازمان متورمی است. تورم سازمانی در همه سازمان‌ها وجود دارد اما چون شهرداری بودجه ندارد و مردم مستقیم هزینه پرداخت می‌کنند باید چابک شود. در این دوره به جای تعدیل به صورت طبیعی اجازه دادیم سازمان سبک‌تر شود. در شروع این دوره انتصاب‌ها مشخص نبود اما توانستیم دایره انتصاب‌ها را وسیع کرده و در معرض افکار عمومی قرار دهیم و در جاهایی بین مدیران رقابت ایجاد کنیم تا به مدیریت دست یابند. این شروعی شده است که مدیران بتوانند فرایند انتصاب را قابل گفت‌وگو کنند.
مظاهریان در ادامه با اشاره به سامانه شفافیت گفت: در سامانه شفافیت ۱۶ آیتم را به نمایش می‌گذاریم. اطلاعات کارمندان و‌ مدیران شهرداری و معاملات بزرگ و ‌متوسط شهرداری قابل رویت است. کسی نمی‌تواند قراردادی در شهرداری ببندد و در سامانه منتشر نشود.
مظاهریان با تاکید بر اینکه گسترش این فرایند در حال برنامه‌ریزی است، گفت: ۱۶ آیتم کنونی به شفافیت مجموعه کمک کرده است.
شهر را ارزان اداره کردیم
مظاهریان در ادامه درباره بودجه شهرداری تهران نیز توضیحاتی داد، او معتقد است که شهرداری بدون استقراض‌های بزرگ شهر را اداره ‌کرده است. او گفت: به طرز ساده انگارانه‌ای اعداد بودجه را جمع می‌کردند و با دوره قبل مقایسه می‌کردند. این در حالی است که یک قیمت واقعی و یک قیمت اسمی وجود دارد و مهم این است‌که در طول زمان چه اتفاقی افتاده است. ما سال مالی ۹۵ را میانگین گرفتیم و تورم را حذف کردیم که همین نشان می‌دهد که معادل سال ۸۵ شهرداری را اداره می‌کنیم. اینکه شهردار می‌گوید شهر را ارزان اداره کردیم بر همین اساس است. ما به دنبال استقراض‌های بزرگ نبودیم ولی شهر را اداره کردیم.
به دنبال مگاپروژه نبودیم
به گزارش «پیام‌ما»، پروژه‌های محلی دیگر نکته‌ای که شهرداری تهران در دوره حناچی آن را جدی گرفت. بابت همین پروژه‌های محلی هم گاهی مورد انتقاد قرار گرفته بود. پروژه‌هایی نظیر کوچه‌ رنگی‌های در جنوب پایتخت که به عقیده بسیاری بزک کردن فقر عنوان می‌شد. او در این‌باره گفت: در مورد پروژه‌های محلی یکی از تغییرات بزرگ نوع نگاه در شهر است. از زمان بلدیه شهرداری‌ها به دنبال مگا پروژه بودند و در این دوسال توانستیم پروژه‌ها را به محل زندگی مردم ببریم.
معاون شهردار تهران درباره اجرای پروژه‌های محله محور گفت: سال گذشته ۲ هزار میلیارد و امسال ۳ هزار میلیارد در بودجه به پروژه‌های محلی اختصاص دادیم.
او در پایان درباره بودجه پروژه‌های مشارکتی نیز گفت:۱۹ هزار میلیارد تومان برای بودجه مشارکتی در نظر گرفتیم که در گذشته این طور نبود و در حال حاضر هزینه‌ها در پایان سال انتشار عمومی پیدا می‌کند. همچنین بودجه حمل‌و‌نقل و ترافیک که یکی از دو‌ معضل شهرداری است ۳۹ درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است و در شرایط کرونا این اقدام بزرگی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *