پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تحریم‌های موضوعی و تحریم اشخاص باید برداشته شود

عراقچی

تحریم‌های موضوعی و تحریم اشخاص باید برداشته شود

معاون وزیر امور خارجه در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و اجرای طرح گام‌به‌گام در ارتباط با این موضوع تاکید کرد: طرح گام‌به‌گام مدت‌هاست که کنار گذاشته شده است.





۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

معاون وزیر امور خارجه در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و اجرای طرح گام‌به‌گام در ارتباط با این موضوع تاکید کرد: طرح گام‌به‌گام مدت‌هاست که کنار گذاشته شده است. جمهوری اسلامی ایران پیش از عید نوروز پیشنهاد گام‌به‌گام برای رفع تحریم‌ها را رد کرد و در مذاکرات جاری موضوع گام به گام به هیچ عنوان مطرح نیست. به گزارش ایسنا، عباس عراقچی دیروز در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در توضیح نتایج مذاکرات وین و مباحث مرتبط با اختلاف نظر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: جلسه مبسوطی با نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد و گزارش جامعی از مذاکرات وین خدمت نمایندگان مجلس ارائه کردیم.
معاون وزیر خارجه افزود: چالش‌هایی در مذاکرات وجود دارد البته در مسیری قرار گرفتیم که می‌تواند به سرانجام برسد اما درباره اینکه آیا می‌توانیم بر چالش‌ها و موانع فائق آییم، زود است؛ لذا نمی‌توان گفت که خوشبین یا بدبین هستیم اما ناامید نیستیم و به وظیفه خود پایبندیم. مواضع قطعی ما کاملا روشن و مشخص است، تحریم‌ها باید برداشته شود، راستی آزمایی انجام شود و سپس ایران به تعهدات خود بازگردد.
عراقچی در ادامه گفت: تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده دو نوع است؛ نخست تحریم‌های موضوعی یا به اصطلاح بخشی مانند تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه، کشتیرانی، پتروشیمی، ساختمان و خودرو و دیگری تحریم‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود. او اضافه کرد: لیست تحریمی مربوط به اشخاص، لیست طولانی و حدود هزار و 500 مورد است اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم، تحریم‌های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهم‌های وجود دارد، تحریم‎‌های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود. مباحث پیچیده‌ای در این زمینه مطرح است که در حال بررسی آنها هستیم.
عراقچی در پاسخ به سوال درباره اینکه گفت‌وگوها تا چه زمان ادامه دارد، گفت: زمان مشخصی را نمی‌توان پیش بینی کرد ما اجازه نمی‌دهیم که مذاکرات فرسایشی شود، اگر احساس کنیم که در طرف‌های مقابل ما جدیت وجود ندارد و یا دنبال خرید زمان یا افزودن موضوعات دیگر به مباحث هستند، مذاکرات را قطع خواهیم کرد، در عین حال عجله نمی‌کنیم و شتاب‌زدگی نداریم، زیرا مباحث جدی در مذاکرات مطرح است که باید با دقت کافی مورد‌نظر قرار گیرد و بحث و بررسی شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *