پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض به آلوده کردن اقیانوس آرام

گروه‌های محیط زیستی و کشورهای همسایه، طرح ژاپن برای آزادسازی بیش از یک میلیون تن آب آلوده را محکوم کردند

اعتراض به آلوده کردن اقیانوس آرام

مقامات می‌گویند آب‌ها، آلوده نیست و ضرری ندارد؛ فعالان محیط زیست می‌گویند آب‌ها رادیواکتیوی است





اعتراض به آلوده کردن اقیانوس آرام

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۰۰

ژاپن اعلام کرده که بیش از یک میلیون تُن از آب‌های آلوده از نیروگاه هسته‌ای خراب شده فوکوشیما را به دریا می‌ریزد؛ تصمیمی که کشورهای همسایه، از جمله چین و ماهیگیران محلی را خشمگین کرده است. تایید رسمی این اقدام که بیش از یک دهه بعد از فاجعه اتمی صورت می‌گیرد، ضربه دیگری به صنعت ماهیگیری در فوکوشیما وارد می‌کند. مردم این منطقه سال‌هاست با این اقدام مخالفت می‌کنند.یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن، روز سه‌شنبه در نشست وزرا گفت که دولت تصمیم گرفته آب را به داخل اقیانوس آرام رها کند و این «واقع‌بینانه‌ترین» گزینه است و «برای احیای فوکوشیما، اجتناب ناپذیر است.»
به گزارش گاردین، مجری نیروگاه، توکیو الکتریک پاور (تپکو) و مقامات دولتی می‌گویند تریتیوم، یک ماده رادیواکتیو که در مقادیر کم مضر نیست، نمی‌تواند از آب جدا شود، اما سایر رادیونوکلئیدها را می‌توان تا حد مجاز، آزاد کرد.
سوگا، نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفته است: «دولت ژاپن سیاست‌های اساسی را برای رهاسازی آب فراوری شده به اقیانوس پس از اطمینان از سطح ایمنی آب، تدوین کرده است… و از طرف دیگر، دولت تدابیری برای جلوگیری از آسیب رساندن به اعتماد مردم به غذاهای دریایی اندیشیده است.» دولت اعلام کرده، فرایند آزادسازی آب آلوده رقیق شده حدود دو سال دیگر آغاز می‌شود؛ و انتظار می‌رود که کل این فرایند دهه‌ها زمان ببرد. در بیانیه‌ای که دولت منتشر کرده، آمده است: «با فرض انطباق دقیق با استانداردهای نظارتی که تعیین شده است، ما رهاسازی در اقیانوس را انتخاب کرده‌ایم.» چین، این طرح را «بسیار غیرمسئولانه» خوانده و آن را محکوم کرده است. چین همچنین ژاپن را به اتخاذ تصمیم «بدون توجه به تردیدها و مخالفت‌های داخلی و خارجی» متهم کرده است. در بیانیه وزارت امور خارجه چین که بر روی وب‌سایت آن قرار گرفته، آمده است: «این رویکرد بسیار غیرمسئولانه است و به سلامت و ایمنی عمومی بین‌المللی و منافع حیاتی مردم کشورهای همسایه آسیب جدی وارد می‌کند.»
شبکه وای‌.تی.ان گزارش داده که کره جنوبی، کویچی آیبوشی، سفیر ژاپن را احضار کرده است و یکی از مقامات بلندپایه دولتی میز گفته، سئول «قاطعانه مخالف» این اقدام است؛ شورای انرژی اتمی تایوان نیز موضع مشابهی را اتخاذ کرده است. ایالات متحده آمریکا اما از روند «شفاف» تصمیم‌گیری ژاپن حمایت کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشته است: «ما از ژاپن به خاطر تلاش‌های شفاش در تصمیم‌گیری برای دفع آب‌های تصفیه‌شده از سایت فوکوشیما دایچی، سپاسگزاریم.» با این حال، اعلامی دولت ژاپن با محکومیت سریع از سوی گروه‌های زیست محیطی روبه‌رو شد. گروه «گرین‌پیس ژاپن» اعلام کرده که رهاسازی آب را «به شدت محکوم می‌کند»، چون «حقوق بشر، و منافع مردم در فوکوشیما، ژاپن و منطقه آسیا و اقیانوسیه را کاملا نادیده می‌گیرد.» کازو سوزوکی، یکی از اعضای بخش آب‌وهوا و انرژی این گروه نیز گفته است: «دولت ژاپن بار دیگر مردم فوکوشیما را ناکام گذاشت.» او افزود: «دولت تصمیمی کاملا ناموجه برای آلوده کردن عمدی اقیانوس آرام به زباله‌های رادیواکتیو اتخاذ کرده است. آنها خطرات ناشی از تشعشع را دست‌کم درنظر گرفته‌اند و شواهد آشکار مبنی بر وجود ظرفیت ذخیره‌سازی کافی در سایت هسته‌ای و همچنین مناطق اطراف را نادیه گرفته‌اند.» کازو سوزوکی گفته است: «تصمیم کابینه نتوانست از محیط زیست محافظت کند و مخالفت‌ها و نگرانی‌های گسترده ساکنان محلی فوکوشیما و همچنین شهروندان کشورهای همسایه را در اطراف ژاپن نادیده گرفت.»
پس از سونامی سال 2011، نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آسیب دید و از آن زمان حدود 1.25 میلیون تُن آب در محل نیروگاه هسته‌ای جمع شده است. این همان آبی است که برای سرد شدن نیروگاه از آن استفاده می‌شد و همچنین آب باران و آب‌های زیرزمینی است که هر روز به آنجا تراوش می‌کند.
دولت اعلام کرده است که این آب پیش از رهاسازی باید دوباره فیلتر شود تا ایزوتوپ‌های مضر آن از بین برود و به سطح استانداردهای جهانی برسد.
آب‌های رادیواکتیو که روزانه 140 تُن بر حجم آنها افزوده می‌شود، اکنون در بیش از هزار مخزن ذخیره شده‌اند و انتظار می‌رود که تا پاییز سال آینده، فضایی برای ذخیره آنها باقی نماند. توکیو الکتریک پاور (تپکو)، مجری نیروگاه، استدلال می‌کند که اگر مجبور به ساخت مخازن ذخیره‌سازی بیشتری در این محل شود، باید نیروگاه را از رده خارج کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم دولت ژاپن حمایت کرده و می‌گوید عناصر رادیواکتیو، به جز تریتیوم، قبل از رهاسازی، از آب خارج می‌شوند و آلودگی به سطح ایمنی می‌رسد. آژانس بین‌المللی همچنین به این نکته اشاره کرده که نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر دنیا از فرایند مشابهی برای دفع آب‌های زائد استفاده می‌کنند. متخصصان می‌گویند، تریتیوم فقط در دوزهای زیاد برای انسان مضر است و با رقیق شدن آب تصفیه شده، به لحاظ علمی هیچ خطری ندارد.
میشیاکی کای، متخصص ارزیابی ریسک تشعشعات در دانشگاه علوم پرستاری و بهداشتی اویتای ژاپن، قبل از اعلام این تصمیم از سوی دولت، به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «بین دانشمندان اتفاق نظر وجود دارد که تاثیر آن بر سلامتی کم است.» اما جوامع محلی ماهیگیران می‌گویند که رهاسازی آب، سال‌ها کار سخت برای جلب اعتماد مشتریان را به غذاهای دریایی از بین خواهد برد.
کانجی تاشیا، رئیس یک تعاونی محلی شیلات در فوکوشیما، به محض انتشار اعلامیه از سوی دولت، به شبکه ان.اچ.کی گفت: «آنها به ما گفتند که بدون حمایت ماهیگیران، آب را در دریا رها نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم از این اقدام دولت در شکستن قولی که به ما داده بود، حمایت کنیم.»
این تصمیم حدود سه ماه قبل از بازی‌های به تعویق افتاده المپیک توکیو گرفته شده است؛ ظاهرا قرار است برنامه‌‌هایی در 60 کیلومتری نیروگاه برای المپیک صورت بگیرد.
مقامات ژاپنی با توصیف رسانه‌ها از این آب به عنوان «آلوده» یا «رادیواکتیو» مخالفت می‌کنند و اصرار دارند که باید این آب را «تصفیه شده» نامید.
شوآن برنی، متخصص ارشد هسته‌ای در گروه گرین‌پیس شرق آسیا می‌گوید که این ادعا «به وضوح نادرست است.»
او می‌گوید: «اگر این آب آلوده یا رادیواکتیو نباشد، آنها برای آزادسازی آن، نیازی به گرفتن تاییدیه از سوی تنظیم‌کننده هسته‌ای ژاپن ندارند. آب مخازن در حال تصفیه شدن است، اما به رادیواکتیو هم آلوده است و مقامات ژاپنی عامدانه در مورد این موضوع، در داخل و خارج کشور، فریبکاری می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *