سایت خبری پیام ما آنلاین | «گاندو» بازی مجلسی‌ها همزمان با مذاکرات

ایران بار دیگر شاهد تقابل دولت و مجلس در مورد پرونده هسته‌ای است

«گاندو» بازی مجلسی‌ها همزمان با مذاکرات

یک روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، نمایندگان مجلس ایران از دست‌اندرکاران سریال گاندو حمایت کردند





«گاندو» بازی مجلسی‌ها همزمان با مذاکرات

۱۹ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۵۲

یک روز پس از نشست وین و بررسی بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی ایران، واکنش‌های متفاوتی به گوش می‌رسد. گرچه سازمان ملل استقبال کرده و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت خود را از این نشست اعلام کرده، ساز مخالفت نمایندگان مجلس ایران هم بلند شده است. با پایان نشست کشورهای طرف برجام در پایتخت اتریش، برخی آن را سازنده و موفقیت‌آمیز توصیف کرده و برخی دیگر از این روند حمایت کرده‌اند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه توییتر خود از دیدار و گفت‌وگو با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد و نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و آماده است از چشم‌انداز فنی بی‌طرفش از این رایزنی‌های ادامه‌دار حمایت کند.»
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل هم دیروز از آغاز رایزنی‌ها در مورد توافق هسته‌ای استقبال کرده و گفته که این، گام نخست در مسیری صحیح است. او همچنین گفته است: «سازمان ملل از برجام حمایت می‌کند. برجام یک توافق چند جانبه مهم است که امیدواریم به مسیر خود بازگردد.»
در این میان، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، اعلام کرده که «در ابتدای یک مسیر پیچیده قرار داریم» و موفقیت در این مسیر، «نیازمند تلاش‌های مشترک» است. او همچنین از ایران و آمریکا خواست «گام‌های جسورانه» بردارند. ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز بازگشت به اجرای تعهدات طرفین ذیل برجام را مستلزم «تلاش زیاد سیاسی» خوانده است. او همچنین گفته که روسیه به عنوان عضوی که در برجام مسئولیت دارد، تمام تلاش‌ها را برای رسیدن به راهکارهای مناسب به کار خواهد بست.
آب در لانه مورچگان
در میان اظهارنظرها و ابراز امیدواری‌ها در خارج از ایران، 160 نفر از نمایندگان مجلس در ایران اما با بیانیه‌ای از سریال گاندو و دست‌اندرکاران آن حمایت کرده‌اند. سریالی حاشیه‌ساز با موضوع نفوذ که تلویحا دولت حسن روحانی را در مظان اتهام قرار می‌دهد و اعتراض بسیاری از جمله دولت‌مردان را در پی داشته است.
نمایندگان مجلس پخش این سریال را به مثابه «آب در لانه مورچگان» توصیف کرده‌اند که «نوری بر تاریکخانه جریان نفوذ تابانده» و «پشت پرده بسیاری از وقایع تلخ و ناگوار رخ داده در کشور را افشا کرده است».
در این بیانیه آمده، مجموعه تلویزیونی گاندو «کیفرخواستی مستند» علیه نگاهی بود که «حتی حل مشکل آب خوردن ملت را هم خارج از کشور جستجو می‌کرد»، و بر این «تصور باطل است که تا کدخدا نخواهد، اتفاقی نخواهد افتاد.» کنایه‌هایی که بدون آوردن نام، به طور مستقیم اشاره به سخنان حسن روحانی پیش از مذاکرات با آمریکا و اروپا و امضای برجام دارد.
روز سه‌شنبه نیز، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در مورد این سریال گفته بود، مادامی که این سریال، یک سریال «پلیسی و تخیلی» باشد، اصحاب هنر و رسانه باید در مورد آن اظهار نظر کنند، اما وقتی سازندگان سریال اصرار دارند که این سریال «مبتنی بر اسناد است» و از آن «به عنوان مستند» یاد می‌کنند، «باید اسنادشان را در اختیار دارند به مراجع ذی‌ربط ارجاع دهند». او همچنین گفته بود که «دون شان نظام جمهوری اسلامی است که بر اساس سفارشی پروژه‌ای ساخته شود و تخریب یکی از ارکان حاکمیت ملی را هدف داشته باشد.»
روحانی: از واقعیت‌هافیلم درست کنید
دیروز نیز حسن روحانی در جلسه هیات دولت بدون آوردن نام سریال گاندو گفت: «اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید و نمایش بدهید از واقعیت‌ها فیلم درست کنید و حقایق را به مردم بگویید.» روحانی به صورت تلویحی از صدا‌و‌سیما انتقاد کرد و گفت که رسانه‌های ما، فضای مجازی ما و فضای حقیقی ما می‌خواهند این واقعیت را بپوشانند و این پیروزی را تحریف کنند: «چرا با پول ملت از شکست آمریکا فیلم درست نمی‌کنید؟ اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید و نمایش دهید از واقعیت‌ها فیلم بسازید و حقایق را به مردم بگویید.
پیروزی ملت را بگویید. نباید به مردم غیرواقعیت‌ها را بگوییم و نباید واقعیت‌ها را تحریف کنیم.» روحانی در ادامه پیشنهاد داد که «مثلا از نشاط و حیات و قدرت سواحل مکران» فیلم ساخته شود: «در این هفت هزار سال تاریخ ایران ورق بزنید و ببینید چه کسی این کار را کرده است. ما در تحریم و فشار و سختی این کار را کردیم و در تحریم در حال کشیدن راه‌آهن از چابهار به زاهدان و رساندن آب خلیج فارس به زاهدان و زابل هستیم. ما آب را از دریای جنوب تا کرمان، سیرجان، یزد و اردکان رساندیم و بعد هم تا اصفهان و خراسان جنوبی و مشهد ادامه پیدا می‌کند. این کار عظیم کجا انجام گرفت؟ چرا نمی‌گوییم؟ چرا برای سواحل مکران فیلم نمی‌سازیم؟» روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نشست وین گفت: «امروز شاهد فصل تازه‌ای از حیات برجام هستیم و از همه کشورها با ترکیب‌های مختلف از ۱+۴ با حضور ایران تا ۱+۴ با حضور آمریکا به هر نحوی صدای واحدی شنیده می‌شود و همه طرف‌های این توافق هسته‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه‌حلی بهتر از برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود ندارد.» روحانی در ادامه بار دیگر تاکید کرد که ایران به تمام تعهدات برجامی خود برمی‌گردد، «در صورتی که آمریکا برگشته باشد و ببینیم در عمل هم اجرا می‌کند». روحانی با اشاره به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: «اینکه گفتیم پروتکل‌الحاقی را الان اجرا نمی‌کنیم یا اینکه گفتیم سانتریفیوژهای جدید و مدرن را فعال می‌کنیم، همه این‌ها موقت است و اگر آن‌ها به کل تعهدات برگردند ما هم به کل تعهدات‌مان برمی‌گردیم… اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا جدیت کافی و صداقت لازم از خود نشان بدهد به نظر من، ما در یک زمان کوتاهی می‌توانیم با ۱+۴ مذاکره کنیم و بدون مذاکره هم آمریکا می‌تواند تعهدات خود را اجرا کند. حالا اشکالی ندارد که می‌گویند این‌ها باید تبیین شود و ما هم حرفی نداریم، اما راه ما همانی است که مقام معظم رهبری تصریح کردند.»
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مخالفان برجام گفت: «به دروغ به مردم گفتند که رفتید برجام را امضا کردید و فناوری هسته‌ای را دادید رفت.
امروز که این چیزها را می‌بینید حداقل به دروغ‌تان اعتراف کنید. ما امروز سانتریفیوژهای IR۸، ۹‌IRو IR6 داریم. در اراک مشکلی نداریم و درهای فوردو هم باز است و همه آنچه مقصد و مقصود ما در فناوری هسته‌ای بوده در این مقطع توانستیم اجرا و پیاده کنیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *