سایت خبری پیام ما آنلاین | مسافران سردرگم

تصمیمات متناقض درباره انجام یا لغو تورهای نوروزی شرکت‌های خدمات گردشگری را متضرر و مردم را سرگردان کرده است

مسافران سردرگم

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی: دولت با انجام تصمیمات عجولانه درباره سفرهای نوروزی زیان تازه‌ای به بخش گردشگری وارد می‌کند





مسافران سردرگم

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰:۰۰

کمتر از دو هفته تا آغاز طولانی‌ترین تعطیلات سال باقی مانده و بحث سفرهای نوروزی در روزهایی که کرونا باز هم نمودارهای ابتلا و مرگ‌و‌میر را در کشور صعودی کرده، داغ است. دیروز سعید نمکی در اظهارنظری صریح‌ اعلام کرد مطلقا موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیست. این اظهارات او همزمان با اتخاذ تصمیماتی در ستاد ملی مبارزه با کرونا بود، بر اساس مصوبه این ستاد تردد و سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. در این بین با تصمیماتی که در ماه‌های اخیر در خصوص سفرهای نوروزی از سوی دولت اتخاذ شد، بسیاری از مردم و دفاتر مسافرتی اقدام به برنامه‌ریزی در این زمینه کرده‌اند و حالا در صورت لغو کلیه سفرها، باز هم بخشی از فعالان گردشگری دچار ضرر و زیان می‌شوند.ممنوعیت‌های کرونا برای دومین سال متوالی سفرهای نوروزی را تحت تاثیر قرار داده است. سال گذشته مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری اعلام کردند سفرهای نوروزی 53 درصد کاهش داشته است. هر چند در نوروز 99 کرونا میهمان تازه واردی بود که اطلاعات چندانی درباره آن نداشتیم، هنوز مرگباری کرونا را لمس نکرده بودیم، اما همسویی جهانی با رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه خانگی باعث شد بسیاری از مردم قید سفر نوروزی را بزنند و امید داشته باشند که در تابستان جبران مافات کنند. کرونا اما خیال رفتن نداشت. حالا دومین نوروزی است که ایرانی‌ها با چشم نگران در انتظار بهارند و هنوز نمی‌دانند برای تعطیلات چه برنامه‌ای داشته باشند. البته به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا 16 اسفند آخرین وضعیت شهرها ارائه و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود تا شرایط سفرهای نوروزی مشخص و مردم تکلیف خود را بدانند. ستاد کرونا در حالی همچنان به رعایت پروتکل‌ها در سفر امیدوار است که وزیر بهداشت، با ابراز نگرانی نسبت به شیوع کرونا و شرایط کادر درمان، مخالفت خود را با انجام هرگونه سفر در تعطیلات نوروز اعلام کرده است.

وزیر مخالف است ستاد کرونا امیدوار

آسودگی خیالی که امسال در مواجهه با سفرهای نوروزی بین بعضی از مسئولان و مردم دیده می‌شود، شاید ریشه در آغاز واکسیناسیون داشته باشد. البته هنوز واکسیناسیون عمومی در ایران آغاز نشده و نمی‌توان چندان امیدی به این امر داشت. مینو محرز استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو ستاد مقابله با کرونا در این خصوص گفته است: «تحت هیچ شرایطی نباید در ایام عید زمینه و مقدمات سفر شهروندان را فراهم کرد. سفر در وضعیتی که گونه جهش‌یافته ویروس هم سر برداشته و در کل کشور چرخیده، به قیمت جان هموطنانمان تمام می‌شود. باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کرد که مردم تصور نکنند با آغاز واکسیناسیون کار تمام ‌شده است. هنوز اتفاقی نیفتاده، تازه در حال تزریق واکسن به کادر درمان هستیم و زمان زیادی تا ایمن‌شدن 60 تا 70 درصد جامعه مانده است. رفتن به سفر در این شرایط، برایمان گران تمام می‌شود.» متولیان امر گردشگری اما بدون توجه به این هشدارها، وعده‌های امیدوارکننده دادند و اعلام کردند سفرهای نوروزی با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود.
هشدارهای جدی در خصوص شیوع ویروس کرونای جهش یافته در کشور ماههاست که مطرح است، هفته پیش وزیر بهداشت با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت خوزستان اعلام کرد: «نمی‌خواهیم مردم را دچار اضطراب کنیم اما باید ویروس جهش یافته کرونا را بسیار جدی بگیرند زیرا بسیار خطرناک است.» دیروز هم نمکی با تاکید بر این موضوع، به طور صریح مخالفت خود را با انجام سفرهای نوروزی در شرایط فعلی اعلام کرد و گفت: « صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم و در عرض ۴۸ ساعت ریه‌های یک فرد پر از ویروس است. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند. ولی ناچار هستیم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم. یکی از دغدغه‌های همکاران ما همین تعطیلات نوروزی است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت انجام نشود. این جاده‌های پر ازدحام و ترددهای بی‌رویه و در هم آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش یافته سرکش به شدت نگران‌کننده است. به ما گفته می‌شود برای سفر پروتکل طراحی شود. ما می‌گوییم آب آلوده نخورید، اما اگر اصرار می‌کنید، بجوشانید و بخورید. در چنین وضعیتی هستیم. می‌دانیم با گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در همه کشور، مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل بسیار موثر است.» اما باز هم سخن از رعایت پروتکل‌ها در سفر است و لجاجت بر جبران آسیب‌هایی که به بخش گردشگری وارد شده، اما به چه قیمتی؟ آیا اتخاذ این تصمیمات ضربه جدیدی به بدنه گردشگری کشور نیست؟

آسیب تصمیمات غیر اصولی به گردشگری

وزارت گردشگری بهمن ماه اعلام کرد تنها کسانی مجاز به سفر در نوروز خواهند بود که در شهر مقصد اقامتگاه رزرو کرده باشند و اوایل اسفند هم توصیه‌هایی مبنی بر این‌که بهتر است مردم نوروز 1400 در قالب تور سفر کنند و از سفرهای شخصی بپرهیزند از سوی برخی فعالان گردشگری و معاون گردشگری مطرح شد. بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی با توجه به این تصمیمات و اظهارات، اقدام به فروش تور و رزرو خدمات در مقاصد مختلف گردشگری کردند. حالا اما چند روزی مانده به شروع سفرها، مواضع دیگری از سوی مسئولان مطرح است، به نظر می‌رسد متولیان امر گردشگری در اظهار نظر در خصوص انجام سفرهای نوروزی شتاب‌زده عمل کردند و این شتاب‌زدگی غیراصولی بسیاری از صنوفی که در یک سال و نیم گذشته ضرر و زیان قابل توجهی را تحمل کردند، باز هم متضرر می‌کند.
حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در گفت‌و‌گو با «پیام‌ما» در خصوص تصمیماتی که در ماه‌های اخیر برای چگونگی انجام سفرهای نوروزی گرفته شده است، می‌گوید: «یک ماه و نیم پیش آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد امسال نوروز سفر را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که ضرر و و زیان یک و نیم سال گذشته بخش گردشگری جبران شود. البته اصناف گردشگری به قدری در این مدت آسیب و زیان دیده‌اند که حتی اگر تمام نوروز هم بخش گردشگری فعال باشد، این ضرر و زیان جبران نمی‌شود. چند روز پیش هم وزیر بهداشت اعلام کرد ما در تلاشیم که سازوکاری را طراحی کنیم که سفرهای نوروزی امسال انجام شود. وزیر گردشگری بعد از جلسه هیئت دولت می‌گوید با توافقی که صورت گرفته گردشگری در نوروز انجام می‌شود. با توجه به این اظهارات دفاتر خدمات مسافرتی اقدام کرده‌اند، بلیت به مردم فروخته‌اند، هتل رزرو کرده‌اند، حالا اگر سفرهای نوروزی به کلی لغو شود، ضرر و زیان این دفاتر را چه کسی پرداخت می‌کند؟ چطور مسئولانی که در این مدت این حوزه را رصد می‌کردند متوجه نشدند کرونا تشدید می‌شود؟ این امر که در حوزه تخصص من نیست، پیش‌بینی این مسائل کار ستاد کروناست. بهتر بود صبر می‌کردند و با توجه به شرایط با قاطعیت اعلام می‌کردند امسال سفرهای نوروزی کلا لغو می‌شود. نه این‌که چند ماه قبل یک حرف بزنند و حالا یک هفته مانده به شروع سفرها چیز دیگری بگویند.»
رفیعی با اشاره به ضرر و زیان هنگفتی که با تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی، متوجه بخش گردشگری و به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی که در ماه‌های گذشته بلیت و خدمات فروخته‌اند می‌شود، می‌گوید: «سال گذشته این‌همه ضرر و زیان بر پیکره بخش گردشگری وارد شد. دولت به اندازه ارزنی به فعالان گردشگری کمک نکرد. امسال هم اعلام کردند سفرهای نوروزی برقرار است، ما هم اقداماتی انجام دادیم. در فاصله یک هفته به آغاز پروازهای نوروزی، اعلام کرده‌اند که سفرهای نوروزی لغو خواهد شد. اشکالی ندارد، سلامت مردم مهمتر است، اما آیا دولت ضرر و زیان فعالان صنعت گردشگری را که بر اساس تصمیم آن‌ها اقداماتی انجام داده بودند؛ می‌پردازد؟ اگر این کار را نکند حتما عواقب بدی به دنبال خواهد داشت. با توجه به مواردی که اشاره کردم طبیعی است که این ضرر و زیان را دولت به این بخش وارد کرده است. بخش خصوصی در این 18 ماه توقع کمک از دولت نداشته، کاری هم برای ما نکردند. اما اگر با تصمیمات غیراصولی ضرر و زیان تازه‌ای به این بخش وارد کنند، بخش خصوصی سکوت نمی‌کند. حتما مطالبات خود را مطرح می‌کند. دوایر نظارتی هم باید پاسخگو باشند. نه تنها حمایت نمی‌کنند بلکه به راحتی با انجام یک تصمیم عجولانه ضرر و زیان تازه‌ای به فعالان بخش گردشگری وارد می‌کنند.»
بازار پیش‌خرید سفرها در یک ماه گذشته حسابی رونق گرفته است، اما در صورت لغو کلی سفرهای نوروزی چه باید کرد؟ تکلیف تورها و پروازها و هتل‌های رزرو شده چه می‌شود؟ بعضی متولیان امر گردشگری اعلام کردند در صورت لغو سفر‌ها اعتبار سه ماهه برای تورهای و بلیت‌های پیش‌فروش شده در نظر گرفته شود، رفیعی اما معتقد است: «این سازو کار درستی نیست. از چاله به چاه انداختن مردم است. ممکن است عده‌ای سودجو پول مردم را بگیرند، تا سه ماه بعد هم نتوانند به تعهد خود عمل کنند. این سازوکارها، کارشناسی شده نیست.
می‌نشیند دور توافقاتی انجام می‌دهند که نه امکان اجرا دارد و نه اصولی است» کرونا و رفتار آن ناشناخته است و شاید این امر امکان پیش‌بینی در مورد آن‌را تا حدودی سخت و ناممکن کند، اما متولیان امر گردشگری در یک سال و نیم گذشته نشان دادند که نه تنها در مواجهه با بحران کرونا توان کافی و درایت لازم را ندارند، بلکه با شتابزدگی می‌توانند در تشدید بحران نقش پررنگی ایفا کنند و حتی بحران جدیدی ایجاد کنند. در مورد سفرهای نوروزی شاید بهتر بود با صبوری بیشتری تصمیم‌گیری می‌شد، تا نه فعالان گردشگری آسیب دوباره ببینند و نه مردم سرگردان شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *