پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هوا برای همه ناسالم شد

آلودگی ادامه‌دار هوا در تهران، کرج، اهواز، اصفهان و شهرهای دیگر

هوا برای همه ناسالم شد

قرمزی‌ها روی نقشه پایش آلودگی هوای کشور بازهم پرتعداد شدند. هوای تهران، اراک، ارومیه، اصفهان و چند کلان‌شهر دیگر تیره شدند و شاخص روی بالای 100 ایستاده است و به شهروندان این شهرها توصیه شده تا حد امکان از خانه‌ها خارج نشوند.





۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵

قرمزی‌ها روی نقشه پایش آلودگی هوای کشور بازهم پرتعداد شدند. هوای تهران، اراک، ارومیه، اصفهان و چند کلان‌شهر دیگر تیره شدند و شاخص روی بالای 100 ایستاده است و به شهروندان این شهرها توصیه شده تا حد امکان از خانه‌ها خارج نشوند. علت آلودگی در هر شهر متفاوت است. انگشت اتهام در بعضی شهرها بر روی استفاده از سوخت مازوت است و در بسیاری دیگر از شهر همچنان این منابع آلاینده متحرکند که مسبب آلودگی هوا شناخته می‌شوند.

طبق آخرین بررسی‌ها، هوای 4 نقطه در شهر اهواز برای تمام گروه‌ها ناسالم است. طبق نقشه پایش آلودگی هوای کشور، در خوزستان هوای سوسنگرد و شادگان هم ناسالم برای تمام گروه‌هاست و شاخص قرمز رنگ است.
احمدآباد، حسین‌آباد و زهران اصفهان هم سه نقطه از پنج نقطه آلوده اصفهانند. شاخص در شهر بجنورد نیز روی عدد 158 ایستاده است و این یعنی وضعیت قرمز. همچنین طبق گزارش ایرنا، هوای شهرهای خرم‌آباد با شاخص‌ ۱۰۳، اراک ۱۰۴، قم ۱۰۸، مشهد ۱۲۲، ارومیه ۱۲۹ و تبریز ۱۲۹ ناسالم برای گروه‌های حساس و هوای شهرهای تهران با شاخص‌های ۱۵۳، بجنورد ۱۵۸، اهواز ۱۶۱، کرج ۱۶۴ و اصفهان ۱۷۳ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارد.
همچنین هوای شهرهای زابل با شاخص ۱۷، اردبیل ۱۹، بیرجند ۳۸، ایلام ۴۶ پاک است. همچنین هوای شهرهای بوشهر با شاخص ۵۳، سنندج ۵۶، گرگان ۵۸، بندر عباس ۶۱، سمنان ۶۲، یزد ۶۶، رشت ۷۸، کرمانشاه 80، کرمان ۸۱، شیراز ۸۴، همدان ۸۸، شهرکرد ۹۲، زنجان ۹۹ و قزوین ۱۰۰ در شرایط قابل‌قبول قرار دارد.
تهران، ناسالم برای همه
سازمان حفاظت از محیط‌زیست دیروز گزارشی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران منتشر کرد. طبق این گزارش متوسط شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۳ و آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بوده و کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته است. متوسط ۲۴ ساعته کیفیت هوا در ایستگاه‌های پیروزی منطقه ۱۳ (۱۷۶) ، سوهانک منطقه ۱ (۱۷۶) و ایستگاه فرمانداری شهر ری منطقه ۲۰(۱۶۸) و در شرایط ناسالم برای همه بوده است.
همچنین در این گزارش آمده که براساس هشدار شماره ۱۴ اداره کل هواشناسی استان تهران در تاریخ ۲۰ دی مبنی برسکون نسبی جو، پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها تا روز چهارشنبه (۲۴‌دی‌ماه) شرایط نامطلوب ادامه دارد.
در این اطلاعیه همچنین از شهروندان خواسته شده تا گروه‌های حساس جامعه شامل کلیه بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از تردد غیرضروری پرهیز و از انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی در فضای باز جدا خودداری کنند.
ایرنا در گزارش دیگری نوشته است که از ابتدای سال جاری تاکنون تهران ۱۸۲ روز سالم، ۹۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۹ روز ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار داشته است و تنها ۱۵ روز هوای تهران پاک بوده است.
تعطیلی در اراک
یکی از شهرهای همواره آلوده روی نقشه ایران اما شهر اراک است. ایستگاه مخابرات اراک نارنجی رنگ است و شاخص در آن روی عدد 121 ایستاده است. رئیس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلان‌شهر اراک گفت: هوای اراک برای گروه‌های حساس ناسالم است.
علیرضا محرابیان، رئیس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اراک در خصوص وضعیت کنونی هوای شهر اراک به ایسنا گفته است: براساس اعلام مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی و اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اراک، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۱‌دی‌ماه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. او عامل اصلی ناسالم بودن هوا را ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرون دانست.
او همچنین اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی استان مرکزی مبنی بر تداوم سکون نسبی هوا، پیش‌بینی می‌شود که شرایط ناسالم تا آخر هفته جاری ادامه داشته باشد به همین دلیل لازم است که تمام بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از تردد در فضای باز جدا خودداری کنند. سایر افراد از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل اجتناب کنند، همچنین شهروندان از انجام هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی و مانند آن خودداری کنند.
ایسنا همچنین در گزارش دیگری نوشته است که اراک از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ روز ناسالم را پشت سر گذاشته است که یک روز آن برای تمام گروه‌های سنی ناسالم بوده و به دلیل انباشت آلاینده‌ها در هوای شهر اراک، ادارات این کلان‌شهر به همراه ادارات شهر شازند و مهاجران در ۲۱ دی‌ماه به تعطیلی کشیده شد، این دومین تعطیلی ادارات اراک در دی‌ماه ۹۹ است که آلودگی هوا آن‌را باعث شده است.
قزوین در مرز آلودگی
قزوین یکی از شهرهای آلوده در هفته‌های گذشته دیروز در مرز وضعیت قابل‌قبول قرار داشت و شاخص روی عدد 100 قرار گرفته بود. دیروز اما در کارگروه بررسی آلایندگی هوای استان قزوین، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین از محیط‌زیست درخواست کرد تا صنایع آلاینده استان قزوین شناسایی شود و درباره آن‌ها اعمال قانون شود.
علی فرخزاد همچنین به ایسنا گفته است: موضوع انتقال صنایع آلاینده اعتبارات خوبی مدنظر قراردادند و وزارت کشور از استان‌ها خواستند که صنایع آلاینده را اعلام کنند، همکاران محیط‌زیست باید این صنایع را شناسایی کنند تا از این ظرفیت استفاده کنیم.
او ادامه داد: در خصوص موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی باید از ظرفیت بومی و پتانسیل داخل استان استفاده کنیم، بنابراین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین درخواست کردیم که به این مسئله ورود پیدا کنند و حتماً شرکت‌های بومی انتخاب شوند، در حال حاضر اداره استاندارد شرکت‌هایی را معرفی کرده است که غیربومی هستند اما ما می‌خواهیم از ظرفیت مهندسی استان استفاده کنیم و ملاک ما بومی بودن است. از پلیس می‌خواهیم که موضوع معاینه‌فنی خودروهای شخصی و عمومی را جدی بگیرند به‌ویژه در این ایام که احتمال آلودگی بالا است، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم که شاهد آلودگی در این ایام نباشیم.
شکایت از پالایشگاه پتروشیمی آبادان
شاخص در آبادان هم روی عدد 111 ایستاده است، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان که یکی از دلایل آلودگی هوا را وجود پالایشگاه و پتروشیمی آبادان می‌داند از ارائه شکایت محیط‌زیست به مرجع قضایی خبر داده است.
علی فتحی‌نیا به ایرنا گفته است: از ابتدای سال تاکنون اداره حفاظت محیط زیست آبادان به پالایشگاه و پتروشیمی آبادان برای انتشار آلایندگی در هوا و ورود پساب به رودخانه در چند نوبت اخطار داده است ولی توجهی به این اخطارها نشد.
او همچنین تاکید کرده است که طبق وظیفه قانونی علیه شرکت پالایش نفت و پتروشیمی آبادان شکایتی تنظیم شد و تحویل مراجع قضایی آبادان گردید. ظاهرا پالایشگاه و پتروشیمی آبادان در پایان دادن به آلودگی زیست‌محیطی ناتوان هستند و وظیفه اداره محیط‌زیست، پیگیری قضایی در این خصوص است.
پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که هوا در بسیاری از شهرهای آلوده پایدار است و احتمالا شرایط نامطلوب در اصفهان و تهران ادامه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *