پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مردم را به نمونه آزمایشی خارجی‌ها تبدیل نمی‌کنیم

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

مردم را به نمونه آزمایشی خارجی‌ها تبدیل نمی‌کنیم





۷ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۸

|پیام ما|پس از سخنان توئیتری علی ربیعی مبنی بر صدور مجوز انتقال پول برای خرید واکسن کرونا از طریق یکی از بانک‌ها، حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا بر روی این موضوع تاکید کرده و گفته است که هنوز در خرید واکسن مشکل داریم اما «روزانه و مورد به مورد» از تحریم‌ها عبور می‌کنیم. حالا کار به یک بانک آمریکایی رسیده که به گفته حسن روحانی، برای خرید واکسن، باید ابتدا پول‌ها به آنجا منتقل شود. گرچه روحانی می‌گوید نمی‌توان به آمریکایی‌ها که به دزدی معروفند، اعتماد کرد. رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش، مشکلات خرید واکسن را به موضوع FATF مرتبط دانست که البته از ورود به این موضوع و توضیح بیشتر خودداری کرد و گفت که این موضوع بر عهده مجمع تشخیص است.

حسن روحانی با بیان این‌که امروز منطقه قرمز در کشور نداریم و منطقه نارنجی هم «تقریبا» در کشور وجود ندارد، گفت: «بیشتر مناطق زرد هستند» و باید از مردم در این زمینه تشکر کرد. با این حال او گفته است که «۱۳۰ فوتی در روز برای ما خیلی زیاد است» و تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

رئیس‌جمهوری دلیل کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا را کاهش شب‌نشینی‌های مردمی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری دانست و ابراز امیدواری کرد که با وجود نزدیک بودن ایام فاطمیه، پروتکل‌های بهداشتی حتما در عزاداری رعایت شود.

«رسانه‌های معاند خارجی پررو هستند»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد واکسن کرونا گفت، معمولاً رسانه‌های ضدایرانی «خیلی پررو» هستند و «موج‌سواری» می‌کنند: «اوایل شروع کردند که علیه ما بگویند جمهوری اسلامی واکسن نمی‌خرد، بعد گفتند جمهوری اسلامی توان نگهداری واکسن را ندارد، بعد گفتند اصلا جمهوری اسلامی پول خرید واکسن را ندارد که همه این موارد هم دیدند که رد شد اما دست‌بردار نیستند.»

رئیس‌جمهوری در ادامه خطاب به مردم ایران گفت که از روزهای اولیه شیوع کرونا، واکسن «یکی از مهم‌ترین مسائل» بوده و از همان زمان شرکت‌های دانش‌بنیان کار را شروع کردند. او پدر عین حال گفت که باید در کنار کار آنان به دنبال خرید واکسن هم باشیم، «چرا که ممکن است واکسن داخلی دیرتر آماده شود.»

روحانی گفت: «مردم ما بدانند که ما اولاً به دنبال خرید واکسن رفتیم در ثانی در همین مرحله نیز فعالیت خبیثانه و رذیلانه آمریکا جریان داشت و هیچ شک نکنید که در زمان خرید واکسن هم برای ما مشکل ایجاد کردند. اصلا جایی نیست که ما بخواهیم خرید انجام دهیم و آمریکا خباثت به خرج ندهد.»

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت که هر زمان وزارت بهداشت اعلام کند که واکسنی، به غیر کواکس، قابل اعتماد است، حاضریم آن را بخریم اما حاضر نیستیم مردم خود را بدل به «نمونه آزمایشی شرکت‌های خارجی» کنیم: «یک شرکتی در دنیا برای خود واکسنی درست کرده و حالا می‌خواهد آن را روی مردم دنیا آزمایش کند، اما به هیچ وجه وزارت بهداشت ما چنین کاری را هرگز درباره مردم ایران انجام نخواهد داد.»

در نقل و انتقال و نگهداری واکسن مشکلی نداریم

حسن روحانی در سخنان خود گفت که در نقل و انتقال یا نگهداری واکسن هیچ مشکلی وجود ندارد اما «در خرید مشکل داریم». او در ادامه گفت: «روزانه و مورد به مورد از این تحریم‌ها عبور می‌کنیم و این کار را تاکنون هم انجام داده‌ایم و بعد از این هم انجام می‌دهیم. حالا کاری هم به این نداریم که FATF تأثیری بر خرید واکسن دارد، یعنی من نمی‌خواهم الان وارد این موضوع شوم. این کار بر عهده مجمع تشخیص است که دارد آن را انجام می‌دهد.»

آمریکایی‌ها در دزدی معروفند

حسن روحانی در ادامه به فرایند خرید واکسن اشاره کرد و گفت: «پول لازم برای خرید را آماده کردیم، اما آن‌ها گفتند برای پرداخت ابتدا باید اوفک موافقت کند به دنبال انتقال پول از یک کشور دیگر بودیم باز اعلام کردند که پول ابتدا باید به یک بانک آمریکایی منتقل شود وقتی شما به دزدی معروف هستید چگونه می‌توانیم به شما اعتماد کنیم؟»

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش خطاب به وزیر بهداشت که در جلسه حاضر بود، گفت: «اگر روزی واکسن به کشور وارد شد وزیر بهداشت باید روزانه گزارش دهد که چه مقدار واکسن وارد شده است، به چه کسانی تزریق شده و اولویت‌ها با چه کسانی است. این را باید هر روز اعلام کند.» روحانی در ادامه گفت که بعد از ورود واکسن به کشور، دشمنان باز هم «بهانه‌جویی» می‌کنند و می‌گویند که «واکسن در بازار سیاه است»، «معلوم نیست به چه کسانی تزریق شده» و «معلوم نیست کجا رفته». او در ادامه تاکید کرد که برای جلوگیری از این بهانه‌جویی‌ها باید گزارش روزانه توسط وزیر بهداشت برای مردم داده شود.

طی سه الی شش ماه دیگر به واکسن می‌رسیم

حسن روحانی در انتهای سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به آینده و عبور از این شرایط گفت که بشر بر این ویروس پیروز می‌شود و 3 الی 6 ماه دیگر، کمتر یا بیشتر، حتما به واکسن با کیفیت داخلی یا خارجی می‌رسیم و این ویروس مهار می‌شود.

جهانگیری: همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند

همزمان با سخنان حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز جداگانه به موضوع کرونا پرداخته و از «جوسازی»‌ها انتقاد کرده و گفته است: «متاسفانه در این کشور وقتی مساله‌ای که مطالبه عمومی است به وجود می‌آید، به سرعت شروع به جوسازی می‌کنند.»

جهانگیری همچنین گفته، برای تولید واکسن داخلی تلاش می‌کنیم اما تا زمانی که به واکسن تولید داخل برسیم، ممکن است که چند ماه دیگر طول بکشد و «اگر بتوانیم یک روز زودتر هم واکسن مورد‌نیاز مردم را از هر جای دنیا که واکسن معتبر و موثر تامین کنیم، یک لحظه درنگ نخواهیم کرد.»

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین به مردم اطمینان داده که وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های شفافی را تهیه و تدوین خواهد کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند و «این‌گونه نیست که احدی خارج از دستورالعمل‌ها و قبل از مردمی که در اولویت هستند، بتواند به واکسن دسترسی پیدا کند.» جهانگیری گفت که هیچ‌یک از مقامات دولتی و خانواده‌های آن‌ها حق ندارد خارج از این دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند: «همه ملت ایران در معرض این ویروس قرار دارند … و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *