سایت خبری پیام ما آنلاین | «احمدرضا احمدی» خیابانی در پایتخت

«احمدرضا احمدی» خیابانی در پایتخت





۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۹:۰۴

با تصویب شورای شهر تهران نام 16 شاعر بر خیابان‌هایی در تهران گذاشته شد  

«احمدرضا احمدی» خیابانی در پایتخت 

سوگل دانائی | بیش از ۳۰ دقیقه طول کشید، دستوری که همواره در کمتر از ۱۰ دقیقه تصویب می‌شد این‌بار بیش از ۳۰ دقیقه طول کشید. رای گیری در حال اتمام بود که ناگهان صدای یکی از اعضا در صحن پیچید که چرا باید نام خیابان گیتی که نام زن است به نام احمدرضا احمدی تغییر پیدا کند. صدا، همهمه را بیشتر کرد، پخش زنده صفحه اینستاگرام شورای شهر تهران، قطع و وصل می‌شد و روی صدای بلند زنی دیگر که صدایش از انتهای صحن به گوش می‌رسید، توقف می‌کرد. محمد جواد حق شناس در میان همهمه میکروفون خود را روشن کرد و در توجیه تصمیم کمیته نام‌گذاری از شاعری گفت که از بنیان‌گذاران موج نو در ادبیات معاصر است: «نام گیتی ده بار در خیابان‌های تهران تکرار شده، اما احمدرضا احمدی شاعر پیشکسوت، بیش از ۳۷ سال است که در همین خیابان زندگی می‌کند و از پرکارترین شعرای معاصر است که بیش از ۲۰ جلد کتاب دارد.»

نمایشگر بزرگ پشت سر اعضای هیات رییسه شورای شهر تهران، تصاویر اعضایی را نشان می‌دهد که در صحن حضور ندارند. کرونا تعدادی از اعضای شورا را خانه نشین کرده و نحوه برگزاری و اداره جلسه‌ها را تغییر داده است. اعضایی که نقطه اتصالشان به صحن اینترنت است، هر از چندگاهی رای می‌دهند و در صفحه کنار عکسشان چیزی می‌نویسند و به اعضای حاضر در جلسه می‌فهمانند که خواهان صحبت‌هستند. اعضای حاضر در صحن علنی اما تذکر می‌دهند و به عنوان موافق و مخالف صحبت می‌کنند. خبرنگاران در جلسه‌ها حضور ندارند. آن‌ها باید صحن کرم قهوه‌ای خیابان بهشت را در مانیتور گوشی‌های۱۰در ۵ سانتی‌متری‌شان ببینند و از روی صداها تشخیص دهند که چه کسی تذکر داده و چه کسی با دستورات موافق یا مخالف است. 

وقتی خانواده‌ها موافق نام‌گذاری نیستند 

محمد جواد حق شناس پای تریبون شورا آمد و پیشنهاد تغییر نام چند خیابان به نام شاعرانی را قرائت کرد که انجمن شاعران ایران پیشنهادشان را داده است. اولین بند صورت جلسه، تغییر نام خیابانی کنار وزارت کار به نام ابوالقاسم سرحدی زاده بود. تغییر نامی که خانه کارگر پیشنهاد آن را داده بود. حق شناس اعلام کرد که «خانواده مرحوم سرحدی زاده موافق این تغییر نام نبودند.» 

«برای نام‌گذاری خیابان به نام مرحوم سرحدی‌زاده، فقط خانواده تصمیم گیرنده نیستند.» حسن رسولی، خزانه دار شورا بعد از مجید فراهانی که گفته بود نباید از خیر نام‌گذاری خیابان گذشت به عنوان موافق صحبت کرد. «سرحدی زاده سال ۴۶ به حبس ابد محکوم شد، تا پیروزی انقلاب در زندان بود، شهید رجایی از او درخواست کرده بود تا مسئولیت وزارت کار را بپذیرد اما او مخالف بود، بعدها مهندس موسوی او را راضی کرد تا وزیر کار دولت دفاع مقدس شود.» سرحدی زاده با نوعی موسس و بانی قانون کار در کشور هم بود، نماینده مجلس ششم بود، سکته مغزی او را از کار بازداشت و تیرماه امسال از دنیا رفت. رسولی در ادامه موافقتش با نام‌گذاری خیابانی به نام او از وظیفه اصلاح طلبان حاکم بر شورا دانست. احمد مسجد جامعی، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اما پیشنهاد دیگری داد: «شاید اگر به جای خیابان نام یک ساختمان مثل باشگاه کارگران یا مرکز نگهداری کودکان کار را به نام او تغییر دهیم، خانواده هم می‌پذیرفت.» محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران این‌بار خودش وارد عمل شد و بعد از اتمام صحبت‌های مسجد جامعی اعلام کرد که این بند از صورت جلسه با شرط صحبت با خانواده مرحوم و جلب رضایت آن‌ها به رای گذاشته شود: «پیشنهاد نام‌گذاری خیابان مریم میرزاخانی با دانشگاه امیرکبیر بود، وقتی خانواده رضایت نداد من به آن‌ها گفتم نظر خانواده باید جلب شود.» پیشنهاد تغییر نام به شرطها و شروطها با ۱۵ رای موافق تصویب شد.   

شاعران در راه تهران 

پیشنهاد بعدی مربوط به نام‌گذاری خیابان‌ها به نام شعرای معاصر تهرانی بود. طبق صورت‌جلسه کمیته نام‌گذاری، پیشنهاد تغییر نام خیابان فتح با ۱۴ فراوانی به نام دکتر طاهره صفار زاده، خیابان شقایق با ۱۷۹ فراوانی به نام خسرو احتشامی، کوچه یکم به نام م. آزاد، خیابان دوم به نام شیون فومنی، خیابان نیلوفر به نام م. موید، خیابان گلچین به نام گلچین گیلانی، خیابان یاس به نام مظاهر مصفا، خیابان پوریا به نام ابوالحسن ورزی، خیابان فاطمی به نام پژمان بختیار، خیابان امین به نام هادی رنجی تهران و در نهایت خیابان گیتی به نام احمدرضا احمدی، داده شد. چند بند صورت جلسه اما با مخالفت اعضا روبه رو شد. «این خیابان فاطمی، خیابان شهید حسین فاطمی است؟» محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان مخالف دست خود را بالا برده بود. «در آستانه سالگرد شهادت ایشان هستیم و اگر خیابان به نام ایشان است نباید آن را تغییر داد.» حق شناس که به نظر می‌رسید خودش را برای این تذکر آماده کرده بود اما اعلام کرد که این خیابان پیش از انقلاب نامش فاطمی بوده و ارتباطی با شهید حسین فاطمی ندارد: «این خیابان فاطمی بیش از ده بار تکرار داشته، بعد هم ما یک میدان بزرگ در تهران داریم که همه آن را همیشه با نام میدان فاطمی می‌شناسند.» صحبتی که خود گواه بر این است که شهروندان تغییر نام‌ها را عموما نمی‌پذیرند. میدان فاطمی مدت‌هاست که به میدان جهاد تغییر نام داده است. «م. موید نامش است؟» این هم پرسش دیگری بود که از انتهای صحن به گوش رسید، زمانی که دوربین‌ها متمرکز روی محمد‌جواد حق‌شناس بود: «نامشان محمد حسین مهدوی است.» م. موید، شاعر متولد نجف و از اعضای کانون نویسندگان بود که به نظر میان اعضای شورای شهر کمتر شناخته شده بود. 

جنجال بر سر گیتی و احمدرضا احمدی 

«همان‌طور که دفعه پیش هم اعلام کردم، همه کوچه‌های خیابان نلسون ماندلا در آفریقا خیابان‌های شناخته شده‌ای هستند و تغییر نام خیابان‌های نشان‌دار برای آدرس دادن راحت، مشکل ایجاد می‌کند. به نظر من این اسامی قدیمی را حفظ کنیم.» مجید فراهانی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در جلسه‌ها قبلی شورای شهر تهران مخالفت خودش را با تغییر چند نام در خیابان‌های فرعی اعلام کرده بود. این‌بار هم او مخالف تغییر نام خیابان گیتی در بلوار نلسون ماندلا بود. «این خیابان شناخته شده است، همه خیابان‌ گیتی در آن را می‌شناسند، سالمندان در آدرس دادن به مشکل می‌خورند.» 

محسن هاشمی به مزاح به در پاسخ به فراهانی گفت: «شما خوب می‌دانید، من خیابان گیتی را نمی‌شناسم.»

حجت نظری که خود از اعضای کمیته نام‌گذاری است در موافقت پیشنهادی که کمیته داده است، وارد بحث شد: «برای اینکه وقت صحن را نگیریم، شما همان حرف‌های قدیم را زدید و همان ایرادها را گفتید و من هم باید همان پاسخ‌های قبل را بدهم.» این‌بار تصویر دوربین‌ها روی نظری خیره بود که صدای هاشمی باز هم از پشت صحن آمد خطاب به فراهانی آمد: «شاید خاطره‌ای با خیابان دارید.» خنده صحن را گرفت، هاشمی این‌بار برای فرار از تذکرات آیین نامه فورا گفت: «چیز بدی نگفتم، منظورم خاطره انقلابی بود.» نظری در این میان خواستار رای گیری شد. هیات رییسه اعلام کردند که باید بندهای مورد مناقشه جداگانه رای گیری شوند. خنده قبلی از روی صورت اعضا خشک شده بود که این‌بار تذکری از جانب زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه مجلس که جزو مخالفان سرسخت تغییر نام معابر بود مطرح شد، تذکری که پشت میکروفون عنوان نشد و صرفا رو به موافقان تغییر نام خیابان گیتی بود: «اسم خانم است، چرا باید اسم خانم حذف شود؟» حق شناس اما در پاسخ به این دغدغه که به نظر می‌رسید خودش را برای آن هم آماده کرده است، وارد میدان شد: «این خیابان ۱۰ بار تکرار شده، مراقب این حساسیت شما هستیم و اگر تنها یک خیابان گیتی داشتیم زیر بار تغییر نمی‌رفتیم.» او در توجیه این تغییر نام از احمدرضا احمدی گفت. شاعر مجموعه‌هایی چون دفترهای سالخوردگی  و روزی برای تو خواهم گفت که صدایش روی دفترهای شعر نشسته و فیلم‌هایی چون بانوی اردیبهشت و نار و نی: «احمدرضا احمدی بیش از ۳۷ سال ساکن این منطقه است و از پرکارترین شاعران معاصر ماست که بیش از ۲۰ کتاب منتشر کرده است.» 

هاشمی هم البته توجیه دیگری برای موافقتش با تغییر نام خیابان گیتی داشت: «گیتی نام مرد هم است، ما در فامیلمان گیتی مرد هم داریم!» 

شاعران در نهایت به خیابان‌های تهران آمدند. بندهای صورتجلسه با ۱۷ رای و ۱۵ رای و ۱۱ رای موافق مصوب شد. شاعران سرمایه‌های معنوی شهرند. محمد جواد حق شناس همواره گفته که یکی از  وظیفه مدیریت شهری تلاش برای شناساندن آن‌هاست. به غیر از تغییر نام معمولا سردیس یا حتی مجسمه هم در ابتدای خیابان‌های تغییر نام پیدا کرده این چهره‌های فرهنگی نصب می‌شود. منتقدان تغییر نام بارها پرسیده‌اند که چرا شورا برای گرامیداشت یاد چهره‌ها تنها به سردیس یا مجسمه‌ اکتفا نمی‌کند. پرسشی که پیشتر از مهدی چمران، رییس شورای شهر چهارم هم پرسیده شده بود و او در پاسخ خطاب به منتقدان شورا نشین گفته بود: «شما رأی خودتان را بدهید، در رأی‌گیری مشخص می‌شود که نام  خیابان‌ها چیست.» 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *