پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ندوشن، پیشگام‌ترین چهره ادبیات که به محیط‌زیست تهران می‌اندیشید

ندوشن، پیشگام‌ترین چهره ادبیات که به محیط‌زیست تهران می‌اندیشید





۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰

ندوشن، پیشگام‌ترین چهره ادبیات که به محیط‌زیست تهران می‌اندیشید

محمد علی اسلامی ندوشن متولد سال ۱۳۰۴ در روستای ندوشن یزد است و دکترای حقوق از دانشگاه سوربن دارد. او در سال ۱۳۴۸ استاد دانشگاه تهران شد و ضمن تدوین و تالیف ده‌ها عنوان کتاب، دروسی نظیر، «نقد ادبی و سخن سنجی»، «ادبیات تطبیقی»، «فردوسی و شاهنامه» را تدریس می‌کرد.

نویسنده اتوبیوگرافی «روزها» که مجموعه 4 جلدی از فراز و نشیب‌های زندگیش است، این روزها ساکن کشور کاناداست، در سال‌های اولیه زندگی خود شاعری هم می‌کرد و چند عنوان کتاب شعر به نام‌های «چشمه» و «گناه» را تالیف کرده است.

روز شنبه، هفدهم آبان ماه خیابان شاهد در خیابان وصال شیرازی به نام محمد علی اسلامی ندوشن نامگذاری شد.

مراسم پلاک کوبی و رونمایی از سردیس ندوشن هم با حضور چهره‌های مدیریت شهر و چهره‌های ادبی نظیر فریدون مجلسی، مترجم و دیپلمات سابق ایرانی برگزار شد. در حاشیه این مراسم از کتاب، مردی که ایران را از یاد نبرد که شامل مجموعه مقالاتی از این ادیب وارسته است، نیز رونمایی شد.

ندوشن اما یکی از ادیبانی است که به مسائل شهر نیز می‌اندیشید. آرش میلانی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درحاشیه مراسم بزرگداشت این ادیب وارسته به خبرنگار روزنامه «پیام ما» می‌گوید: «اسلامی ندوشن بیش از دو دهه در روزنامه اطلاعات درباره آلودگی هوای شهر تهران مقالاتی منتشر کرده است.» او معتقد است در دورانی که اطلاعات مربوط به اندازه گیری کنترل کیفیت هوا آنچنان دقیق نبود، ندوشن بیش از 7 یا 8 مقاله نوشته است: «مقالات او بیشتر جنبه هشدار دهنده و آگاهی دهنده در زمینه آلودگی هوا و محیط زیست بود.» به گفته میلانی شاید ندوشن را بتوان اولین و پیشگام‌ترین چهره ادبیات ایران است که تلاش کرده تا به جامعه ایرانی در حوزه محیط زیست آگاهی برساند. 

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر