پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آفرود سواران مرنجاب پای میز محاکمه

آفرود سواران مرنجاب پای میز محاکمه





۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰

متخلفانی که با تعقیب کل وحشی، آن را به کشتن داده ‌بودند، به دادگاه احضار شدند

آفرود سواران مرنجاب پای میز محاکمه

متخلفان آفرود‌سواری که با تعقیب مرگبار یک کل وحشی، این حیوان را به کشتن دادند، پای میز محاکمه قرار گرفتند. در روزهای گذشته پس از انتشار تصاویر این تعقیب و گریز در کویر مرنجاب، بسیاری از حامیان حقوق حیوانات محیط زیست در سراسر کشور و فعالان حوزه گردشگری به اتفاق رخ‌داده در کویر اعتراض کردند و حالا خبر رسیده که خودروی متخلفان شناسایی شده است. کلوپ سافاری و کمیته آفرود هم به میدان آمده و نامه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ارسال کرده‌اند تا با خاطیان که خودسرانه و بدون مجوز وارد کویر شده‌اند، برخورد شود.

ایرج جمشیدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تایید اینکه این بز کوهی از استرس ناشی از احساس خطر، جانش را از دست داده، خبر داد که خودروی متخلف در این حادثه شناسایی شده و برای پاسخگویی احضار خواهد شد. عباس نگهبان، رییس اداره محیط زیست آران و بیدگل هم از شناسایی و برخورد با خاطیان خبر داده و گفته است: «حدس می زنیم فرد یا افراد خاطی شکارچی نبوده بلکه گردشگر هستند. طبق شواهد این کل وحشی از پارک ملی کویر به طرف منطقه یخاب در حال حرکت بوده که با ورود به کویر مرنجاب و مشاهده توسط افراد خاطی بعد از مدتی که در حال فرار بوده به علت خستگی و تشنگی نفس کم آورده و جان خود را از دست می‌دهد.»

متخلفان چه کسانی بودند؟

سیامک صارمی، مسئول کمیته تورینگ و سافاری هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان اصفهان نیز به ایسنا خبر داده است که با توجه به شناسایی و ابلاغ احضاریه برای آفرود سواران خاطی کویر مرنجاب، آنها باید در دادگاهی که دیروز (شنبه_۱۰ آبان) در آران و بیدگل تشکیل شد، حاضر شدند. او توضیح داد: «کلوپ سافاری (زیر نظر میراث فرهنگی و گردشگری) و کمیته آفرود که زیر نظر هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان اصفهان است، در مورد این افراد خاطی نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ارسال کرده با این مضمون که خاطیان به صورت خودسرانه و بدون اطلاع و مجوز وارد کویر شده و شکارچی و آفرود سوار حرفه‌ای هم نبوده‌اند، اما به محض دیدن این نوع بز در آن منطقه، برای تفریح دست به تعقیب آن می‌زنند و نمی‌دانستند که چه ضربه‌ای به این حیوان و محیط‌زیست وارد می‌کنند، تاجایی که بز خسته می‌شود. این افراد به حیوان آب می‌دهند و حالا هم شاکی هستند که کاری نکرده‌اند. »

او با اشاره به عکس منتشر شده که حاکی از تلف شدن این بز است، گفت: «هنوز مشخص نیست که این تصویر متعلق به همین بز باشد و در حال بررسی هستیم. اما آنچه باید تأکید کنم این است که این افراد و برنامه آنها زیر نظر کلوپ سافاری نبوده و شخصی انجام شده است. این افراد اهل کرمان و ساکن تهران هستند که شناسایی شده‌اند و از طرف اداره محیط‌زیست آران و بیدگل به دادگاه احضار شده اند و قرار بود دیروز بر اساس ابلاغیه در دادگاه شرکت کنند. در دو روز آینده دادگاه این افراد و بررسی تصویری که از بز منتشر شده انجام می‌شود و پرونده آن جمع خواهد شد، حتی نفراتی که این فیلم را پخش کرده‌اند نیز شناسایی شده‌اند.»

در روزهای گذشته جمشید محبت خانی، فرمانده یگان محیط زیست هم به جریمه ۲۵ میلیونی شکار کَل تلف شده اشاره کرده و گفت: «این افراد برای تکمیل پرونده، به مراجع قضائی معرفی شده‌اند و ممکن است با توجه به تحریک و تشویش اذهان عمومی مجازات دیگری هم در انتظارشان باشد.»

ضربه بی‌قانونی به آفرود سواری

مسئول کمیته تورینگ و سافاری هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان اصفهان ادامه می‌دهد: «تلاش ما فرهنگ‌سازی در این زمینه است که چگونه بتوانیم با اجرای این قبیل برنامه‌های طبیعت‌گردی، آسیبی به طبیعت، محیط زیست و بافت منطقه وارد نشود.»صارمی در خصوص نظارت بر این گونه برنامه‌های طبیعت‌گردی نیز گفت: «برای ورود به کویرها به خصوص کویر مرنجاب یا کویرهایی که نزدیک به مناطق حفاظت شده قرار دارند باید از مراجع ذی‌صلاح مثل اداره کل میراث فرهنگی و یا حفاظت محیط‌زیست مجوز گرفته شود. البته هستند افرادی که با داشتن ماشین آفرود و یا امکانات دیگر بدون مجوز به این مناطق وارد شده و به طبیعت آسیب وارد می‌کنند و با حاشیه‌هایی که ایجاد می‌کنند به افرادی که قانونی عمل می‌کنند هم ضربه می‌زنند.

مسئول کمیته تورینگ و سافاری هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان تأکید کرد: «این گونه مسائل موجب می‌شود دیدگاه همگان نسبت به این ورزش ها و فعالیت‌ها بدبینانه شود.» به گفته او در حال حاضر قدرت اجرایی سازمان ها کم است و امکانات خوبی ندارند، ماشین دو دیفرانسیل و راننده حرفه‌ای ندارند و یا تعداد گشت‌های کم است. با وجود انجام وظیفه این افراد، باز هم شاهد چنین رفتارهای ناپسند هستیم، در حالی که بالاترین و تاثیرگذارترین اقدامی که می‌توان انجام داد فرهنگ سازی از طریق مردم و سازمان‌ها است، هرچند قدم‌های خوبی با توجه به رشد و گسترش آفرود در سال های اخیر برداشته شده است.

او حرف‌هایش را اینطور ادامه داد: «اگر شما صد کیلومتر رانندگی درست و قانونی انجام دهید شاید هیچ زمانی دیده نشوید و تشویق نشوید؛ اما کافی است یک متر تخلف کنید که جریمه خواهید شد، البته ما از این رفتار دفاع نمی‌کنیم، ولی بهترین راه فرهنگ‌سازی و اختصاص بودجه لازم برای تهیه زیرساخت های مورد نیاز است تا مباحث آموزشی بیشتری در راستای انجام این فعالیت‌ها و لذت بیشتر از طبیعت انجام شود و مردم بدانند از طبیعت به چه نحوی لذت ببرند و آن را به نسل آینده تحویل دهند.»

دلیل این رفتار ناآگاهی است

در روزهای گذشته وحید کاویانی که متخصص طبیعت گردی است و به طور خاص در حوزه کویر نوردی فعالیت می‌کند در واکنش به انتشار این فیلم این‌طور عنوان کرد که این تصاویر که منجر به جریحه‌دار شدن افکار عمومی شده است، بیشتر به دلیل ناآگاهی و نبود شناخت کافی نسبت به رفتار حیات وحش در فصل جفت‌گیری این گونه بوده است، نه به قصد شیطنت و ایجاد آزار اذیت عمدی. به گزارش مهر او با تاکید بر اینکه قصد دفاع از این جوانان را ندارد توضیح داد:‌ «عموم جامعه ما اطلاعات لازم را در مورد حیات وحش در اختیار ندارند و این جوانان هم مستثنی نیستند.»

کاویانی با اشاره به تماسی که با این جوانان داشته است، گفت: «فضای انتشار این فیلم ناعادلانه و همراه با تحریف بوده و این جوانان قصد آب‌رسانی به حیوان را داشته‌اند، اما رفتارشان اشتباه بوده و با توجه به نیتی که داشتند، برای ارائه گزارش این اتفاق خودشان به اداره محیط زیست کاشان مراجعه کرده‌اند.»

او با بیان اینکه نا آگاهی این افراد از «فصل جفت‌گیری» که در اصطلاح به آن «فصل مستی» کَل و بز یاد می‌شود باعث این اتفاق تلخ بوده، توضیح داد: «این حیوانات در فصل مستی از زیستگاه اصلیشان جدا می‌شوند و ورود آنها به مناطق کویری خیلی نادر است و اگر کسی در این زمینه اطلاعات نداشته باشد می‌تواند به این حیوانات آسیب وارد کند.»

این فعال حوزه اکوتوریسم اظهار امیدواری کرد که دستگاه قضائی با تکیه بر فیلم‌ها و مستندات برخورد قهری با این جوانان نداشته باشد و به جای جریمه نقدی آنها را به سمت آموزش و کمک به بهبود شرایط محیط زیست کشور هدایت کند.

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اما یکی از راهکارهای پیشگیری از چنین جرایم زیست محیطی، را پایبندی دستگاه‌ها و نهادهای کشور به الزامات محیط زیستی کشور دانسته که در حال حاضر در خصوص گردشگری کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود و لازم همه افراد جامعه به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر