لزوم نظارت سختگیرانه بر معاینه‌فنی

سه شنبه 31 تیر 1399

لزوم نظارت سختگیرانه  بر معاینه‌فنی

درپی ابطال «آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک» درباره «تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه» از سوی شورای نگهبان یک کارشناس آلودگی هوا معتقد است که معاینه‌ فنی می‌تواند ملاک خوبی برای تعیین سن اسقاط وسایل نقلیه باشد اما لازم است که سختگیری‌ و نظارت‌های شدیدی در این زمینه اعمال شود.

رامین عزتی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه خودروهای فرسوده چندین برابر خودروهای نو آلودگی تولید می‌کنند، تاکید کرد: رها کردن خودروهای فرسوده به حال خود می‌تواند تبعات بسیار سنگینی به‌ دنبال داشته باشد این در حالیست که اگر با کمک شهرداری و نیروی انتظامی معاینه‌ فنی سالانه به‌صورت جدی‌تر انجام شود و از تردد خودروهایی که در معاینه‌فنی رد می‌شوند، جلوگیری به‌عمل آید، می‌توان آلودگی ناشی از خودروها را کاهش داد.

وی ادامه داد: هر وسیله نقلیه تاریخ مصرفی دارد و اجزای درونی آن طبق سنواتی که می‌گذرد، فرسوده می شوند و کارآیی خود را از دست می‌دهد اما درصورتی که اجزای داخلی خودروهای فرسوده ترمیم شوند عملا با خودروی نو فرقی نمی کنند. در برخی از کشورها خودروهایی مربوط به سال های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ میلادی در حال تردد در معابر هستند که به‌دلیل نظارت سختگیرانه دولت بر وضعیت سلامت و لزوم تعمیر آن‌ها، عملا کارایی این خودروهای قدیمی مانند خودروهای نو است. 

این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی ضمن تاکید بر لزوم افزایش نظارت بر مراکز معاینه‌ فنی کشور گفت: برخی از مراکز معاینه ‌فنی راحت‌تر از سایر مراکز، گواهی معاینه ‌فنی صادر می‌کنند این در حالیست که سختگیری در این زمینه می‌تواند باعث تعمیر خودرو و کاهش آلودگی هوا شود بنابراین نظارت جدی بر مراکز معاینه‌ فنی ضروری است. 

وی ادامه داد: پلیس راهور نیروی انتظامی نیز باید تمهیداتی در خصوص تردد خودروهای فرسوده در نظر بگیرد و در صورت مشاهده خودرویی که آلودگی تولید می‌کند و به نظر فرسوده می‌رسد، مدارک و وضعیت آن را بررسی و در صورت لزوم از تردد خودرو تا دریافت گواهی معاینه‌ فنی جلوگیری کند.

عزتی همچنین با اشاره به اینکه برخی مراکز معاینه‌ فنی تنها سلامت موتور خودرو را ملاک قرار می دهند، خاطرنشان کرد: خودروها و وسایل نقلیه آلودگی‌های زیادی از جمله صوتی، بصری و … را تولید می‌کنند بنابراین تمام این موارد باید در معاینه ‌فنی مدنظر قرار گیرد و اگر دولت کنترل شدید و رسیدگی کامل در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهد مطمئن هستم که آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد.

این متخصص آلودگی هوا ضمن بیان اینکه تصمیم بر حذف قانون «تعیین سن فرسودگی خودروها» با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی جامعه همراه بوده است،‌ گفت: درپی گران شدن بی حد و اندازه قیمت خودرو، کارشناسان بررسی کرده‌اند که اگر خودرویی که تقریبا فرسوده است از رده خارج شود، صاحب آن مجبور است اقدام به خرید خودروی دیگری کند اما بنا به فشار مالی زیادی که بر صاحب خودرو وارد می‌شود و هزینه‌های هنگفتی که باید بابت خرید خودرو بپردازد، تصمیم بر حذف این قانون گرفته شد و فکر می‌کنم این اقدام تا حدودی دست دلالان خودرو را نیز در جامعه کوتاه خواهد کرد. وی ادامه داد: به نظر من حذف آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک راهکاری برای کاهش وضعیت اقتصادی بد حوزه خودرو است. اکنون وظیفه شهرداری و نیروی انتظامی است که به‌صورت جدی بر سلامت خودروهای در حال تردد نظارت کنند و میان خودروهای دارای معاینه‌ فنی و فاقد آن تفاوت قائل شوند. 

عزتی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا سن خودرو ملاک فرسودگی نیست، اظهار کرد: قیمت خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی نسبتا ارزان است از این رو صاحبان خودرو می توانند به دلخواه خود زمانی‌که خودروی آنان قدیمی یا فرسوده شد، آن را بفروشند یا در گورستان خودروهای اوراقی رها کنند اما در عین حال می‌دانند که می‌توانند مدل جدید همان خودرو را جایگزین کنند اما ما در ایران از چنین انتخابی برخوردار نیستیم.

آلودگی
مطالب مرتبط

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *