پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نفت و فاضلاب مهمترین آلاینده‌های خلیج فارس

نفت و فاضلاب مهمترین آلاینده‌های خلیج فارس





۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰

نفت و فاضلاب مهمترین آلاینده‌های خلیج فارس

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر گفت: مهمترین آلاینده‌های خلیج فارس در درجه اول آلودگی نفتی و پس از آن فاضلاب‌های شهری و صنعتی است.

مریم قائمی روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: تغییر اقلیم و اسیدی شدن، ورود انواع آلودگی به دلیل بهره‌برداری ناپایدار، صید بی رویه و تخریب زیستگاه‌ها از دیگر چالش‌هایی است که دریاها، اقیانوس‌ها و بویژه خلیج فارس را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: آلودگی‌های پلاستیکی و بویژه ریز پلاستیک‌ها از دیگر آلودگی‌هایی است که با رها شدن در طبیعت و قرار گرفتن در مسیر آب باران و روخانه‌ها به دریا وارد می‌شوند و با قرار گرفتن در چرخه غذایی جانداران حیات این اکوسیستم را با خطر روبرو کرده‌است.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: گرمایش جهانی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که بشر در قرن حاضر با آن روبررو است، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و تغییر تراز سطح آب آنها نیز مشکل دیگری است که حیات همه اکوسیستم‌ها را تهدید می‌کند.

قائمی افزود: آب ‌سنگ‌های مرجانی و جانداران دریایی که صدف آنها از جنس کربنات کلسیم است با اسیدی شدن دریاها نازک یا به کلی در آب حل می‌شود و قادر نیستند اسکلت کربناتی خود را تشکیل دهند.

وی بیان کرد: گازهای گلخانه‌ای بویژه کربن دی‌اکسید توسط فعالیت‌های صنعتی تولید و درآب حل و سبب اسیدی شدن دریاها می‌شود.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: در این ارتباط شبکه پایش اسیدی شدن دریا در این مرکز راه‌اندازی و پایش در این زمینه  برای نتیجه‌گیری دقیق، طولانی مدت و چندساله آغاز شده‌است.

قائمی با بیان اینکه برنامه پایش تغیر اقلیم نیز به تازگی در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی راه‌اندازی شده‌است ادامه داد: پایش سواحل یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به صورت منظم در سواحل خلیج فارس در خوزستان و بوشهر انجام می‌شود و تاکنون چندین برنامه پایش در زمینه‌های سیلاب‌ها، آلودگی نفتی و اکوسیستم‌ها صورت گرفته است.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: پایش آب‌های دور با استفاده از کاوشگر خلیج فارس از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی در چند سال اخیر است و تاکنون ۶ گشت به صورت فصلی در آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان انجام داده‌است.قائمی افزود: در این برنامه پایشی پارامترهای دریایی، فیزیکی، شیمیایی، زیستی، زمین‌شناسی دریا و هواشناسی و سنجش از دور پایش و نتایج آن در بانک‌ داده‌های پژوهشکده اقیانوس ‌شناسی جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی اقیانوسی و دریایی در زمان حاضر ۵ میلیارد رکورد دارد و برای پژوهشگران داخلی و بین‌المللی قابل دسترسی است.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: انجام مانورهای مرتبط با مخاسطرات دریایی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸، ورود مطالب مرتبط با اقیانوس‌ها و دریاها در کتاب‌های درسی، برگزاری برنامه‌های پاکسازی سواحل با کمک گروه‌های مختلف به طور منظم، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه دبیران آموزش و پرورش، برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی دریایی، ساخت بسته‌های آموزشی شناخت دریا و برگزاری برنامه‌های مناسبتی در مناسب‌های مرتبط از برنامه‌های ترویجی است که با همکاری پژوهشگاه اقیانوس شناسی استان بوشهر صورت گرفته است.

قائمی با یادآوری نام‌گذاری روز جهانی دریا و اقیانوس در هشتم ژوئن سال ۲۰۰۸ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: روز جهانی دریا و اقیانوس از سال ۲۰۰۸ به بعد با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به اقیانوس‌ها و نقش ان در حفظ یک سیاره سالم گرامی داشته می‌شود.

وی افزود:سازمان ملل هر سال شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرد که شعار امسال « نوآوری برای دریا و اقیانوس پایدار» است و دهه آینده نیز از سوی این سازمان به عنوان « علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار» نام‌گذاری شده‌است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *