پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس

ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس





۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۷

ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی و علوم جوی با تاکید بر اینکه اثرات فعالیت‌های انسانی در تخریب محیط زیست خلیج فارس وزن بیشتری دارد، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که کرم‌های ضد آفتابی که غواصان استفاده می‌کنند نیز در سفیدشدگی مرجان‌های این حوضه آبریز تاثیرگذار است، ضمن آنکه کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن کشورهای حاشیه خلیج فارس اثرات نامطلوبی بر خلیج فارس در پی دارند.

دکتر بهروز ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ویژگی‌های خلیج فارس افزود: این حوضه آبریز از لحاظ جغرافیایی در یکی از مهمترین مراکز تمدنی جهان قرار دارد، ضمن آنکه چون قدیمی‌ترین تمدن‌ها در اطراف این حوضه مستقر شدند، از این جهت از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بخشی از مطالعات ما به سابقه تمدنی در حوزه خلیج فارس می‌پردازد، ادامه داد: امنیت اقتصادی و نقش خلیج‌فارس در صادرات نفت از دیگر ویژگی‌های این حوضه است. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولید نفت جهان توسط کشورهای منطقه خلیج فارس انجام می‌شود و این امر موجب شده که خلیج فارس به عنوان منطقه راهبردی شناخته شود.

ابطحی ادامه داد: حتی قبل از آنکه نفت از خلیج‌فارس صادر شود، در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال گذشته، پرتغالی‌ها خلیج فارس و تنگه هرمز را یکی از ۳ نقطه مهم دنیا معرفی کرده بودند و اعلام کردند هر کشوری که این منطقه را در اختیار داشته باشد، می‌تواند حاکم کل جهان باشند.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی و علوم جوی با اشاره به اهمیت بوم‌شناسی منطقه خلیج فارس، یادآور شد: از این لحاظ خلیج فارس از ویژگی‌هایی چون وجود گرم‌ترین آب‌های متصل به آب‌های اقیانوسی برخوردار است و این دمای آب و شرایط اقلیمی متفاوتی که در خلیج فارس وجود دارد، تنوع زیستی زیادی در آن بوجود آورده است.

وی با اشاره به تنوع زیستی در خلیج فارس، توضیح داد: از آنجایی که خلیج فارس هم به دریاهای آزاد اتصال و هم تنوع محیطی دارد، از این رو از نظر گونه‌های آبزی جزو آب‌های غنی به لحاظ دارا بودن انواع بی‌مهرگان، ‌انواع ماهیان، انواع خزندگان و پستانداران محسوب می‌شود.

ابطحی به بیان وضعیت آبزیان خلیج فارس پرداخت و گفت: در محیط‌های دریایی جهان بسیاری از گونه‌ها از جانب انسان در معرض خطر و فشار هستند و این موضوع در خلیج فارس نیز یک مساله حاد است.

وی با بیان اینکه در خلیج فارس گونه‌های ذی قیمتی مانند لاک پشت دریایی، دلفین‌ها، گونه ماهیان تجاری مانند ماهی «حلوای سفید» و مرجان‌ها و برخی از گونه‌های کوسه‌ها زیست دارند، خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم به نقش مهم کوسه‌ها در محیط دریایی آگاهی ندارند و جمعیت آنها در حال کاهش است و باید نسبت به این موضوع توجه داشت.

ابطحی با بیان اینکه همیشه نمی‌توان انتظار داشت که دولت‌ها به این امر رسیدگی کنند، گفت: بخش زیادی از مردم به فعالیت صیادی می‌پردازند؛ از این رو هم ساحل‌نشینان و هم محققان و دستگاه‌های دولتی باید به حفظ گونه‌های دریایی توجه داشته باشند. ابطحی با تاکید بر اینکه خلیج فارس از نظر آلودگی‌ها، جزو محیط دریایی تحت فشار محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: علت بروز این آلودگی‌ها استقرار صنایع استخراج و صادرات نفت در دریا است که این استقرار هم شامل سواحل ایران و هم کشورهای حاشیه آن می‌شود.رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه این صنایع برای محیط آبی خلیج فارس آلاینده هستند، ادامه داد: ورود مواد آلاینده به این خلیج زیاد است و این آلاینده‌ها از آلودگی‌های شیمیایی، نفتی، کشاورزی تا آلاینده‌های شهری را شامل می‌شود؛ چرا که شهرهای حاشیه خلیج فارس، شهرهای نسبتا پر جمعیتی هستند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *