سایت خبری پیام ما آنلاین | آلودگی شیمیایی؛ سهم محیط زیست از کرونا

آلودگی شیمیایی؛ سهم محیط زیست از کرونا





۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷

آلودگی شیمیایی؛ سهم محیط زیست از کرونا

مصرف بی‌رویه آب، افزایش کاربرد شوینده‌های آلاینده محیط زیست و افزایش مصرف پلاستیک‌ها از مشکلات ناشی از کرونا برای محیط زیست برشمرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره تأثیر بیماری کرونا بر محیط زیست گفت: اغلب گفته می‌شود که کرونا به دلیل کاهش سفرهای هوایی و زمینی به سود محیط زیست است و گزارش‌هایی در جهان منتشر شد که از کاهش آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای، آرامش نسبی حیوانات و مواردی از این دست خبر می‌دهد. صرف‌نظر از اینکه اکنون فعالیت‌ها و ترددها تقریباً به وضعیت عادی برگشته و همین تنفس طبیعت هم که موجب خوشحالی دوست‌داران محیط زیست شده تنفسی ناپایدار و موقت بوده، شرایط کنونی متأثر از کرونا مشکلات بسیاری برای محیط زیست ایجاد کرده است.

او توضیح داد: کارهای مختلفی که در شرایط متأثر از بیماری کرونا انجام می‌شود بر محیط زیست اثرات منفی می‌گذارند. یکی از این موارد، مصرف بیش از اندازه آب است. اگرچه امسال و پارسال بارشهای مناسبی داشتیم اما نباید فراموش کرد که این بارش‌ها مقطعی است و کشور ما مجموعاً سرزمین کم‌آبی است.

انصاری افزود: افزایش استفاده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی یکی دیگر از مشکلات است. عمده ضدعفونی‌کننده‌های خانگی از آب ژاول و یا همان وایتکس و مواد بر پایه الکل هستند که مشکل بیشتر در مواد کلره یعنی آب ژاول است که آلاینده آلی پایدار است و منجر به آلودگی آب و خاک می‌شود.

او تأکید کرد: نکته مهم در استفاده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی این است که ضمن توجه به ملاحظات ایمنی باید در محیط‌های بسته غلظت‌های مجاز و توصیه شده را رعایت کرد تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.

انصاری افزایش استفاده از محصولات پلاستیکی را مشکل دیگر شرایط مرتبط با کرونا دانست و گفت: مردم این روزها از دستکش و محصولات پلاستیکی بیشتر استفاده می‌کنند. مصوباتی در دولت و شهرداری برای کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف و بطری‌های پلاستیکی وجود داشت، اما در حال حاضر اولویت رعایت موازین بهداشتی، این مصوبات را تحت الشعاع قرار داده است. اینها عواقب منفی کرونا برای محیط زیست است و در شرایط همه‌گیری به هر حال برخی اقدام‌ها برای حفظ سلامت جامعه باید انجام شود اما می‌توان ملاحظاتی را برای کاهش تبعات زیست محیطی اقدامات در نظر گرفت.

او یادآور شد: می‌توان از مصرف بی‌رویه آب و شوینده‌ها پرهیز کرد یا از شوینده‌های جایگزین با مخاطرات کمتر استفاده کرد و در حوزه پلاستیک هم مهمترین کمک شهروندان به محیط زیست استفاده کمتر از محصولات پلاستیکی، کاهش تولید پسماند و کمک به تفکیک زباله‌های خشک و تر خواهد بود. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این باره گفت: خوشبختانه در شهرداری تهران از آب ژاول و وایتکس، برای ضدعفونی فضاهای شهری استفاده نمی‌شود و از آب اکسیژنه استفاده می‌شود که به دلیل فرّار بودن تبعات به مراتب کمتری برای محیط زیست دارد. همچنین در شهرداری تهران دستورالعمل محیط زیستی مواد ضدعفونی کننده تهیه شد و در ویرایش اول این دستورالعمل ملاحظات مربوط به ضدعفونی کننده‌هایی که در رابطه با کرونا مصرف می‌شوند ابلاغ شد.

انصاری توضیح داد: در این ویرایش آمده که چه موادی را می‌توان به کار برد، با چه غلظتی باید استفاده شود، حدود مجاز آن چقدر است و در چه محلی می‌توان هر کدام را به کار برد چرا که برای پاکسازی محیط‌های داخلی و سطوح پر تماس شرایط متفاوتی از فضاها و المان‌های شهری مثل وسایل بازی و ورزشی، مخازن زباله و غیره حاکم است.

او گفت: این دستورالعمل از طریق کمیته محیط زیست مجمع کلانشهرها به شهرهای دیگر هم ارائه شد که می‌تواند به عنوان راهنما مد نظر قرار بگیرد. تفاوت مهم این دستورالعمل با موارد مشابه قبلی در آن است که تاکنون صرفاً الزامات بهداشتی و ایمنی لحاظ می‌شد اما در این دستورالعمل ملاحظات مرتبط با مخاطرات و آلودگی‌های محیط زیست، حیوانات شهری و گیاهان نیز لحاظ شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *