پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دولت الکترونیک از ترس کرونا

دولت الکترونیک از ترس کرونا





۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۵۹

دولت الکترونیک از ترس کرونا

خدمات الکترونیک هیچ‌گاه اولویت دولت‌ها در کشور نبوده و ویروس کرونا شاید اهرمی برای حرکت سیستم اداری کشور به سمت «دولت الکترونیک» باشد.

سالهاست که مسئولان هر وقت سوژه‌ای برای سخنرانی پیدا نمی‌کنند از دولت الکترونیک و اهمیت آن می‌گویند. اما  روزهای پشت سر گذاشته شده کرونایی نشان داد که دولت الکترونیک هیچ‌گاه اولویت دولت‌ها نبوده ، شاید به این دلیل که مطالبه عمومی در این‌باره وجود نداشته است. 

در کشوری که هنوز نهضت سواد آموزی مشغول ریشه‌کنی بی‌سوادی است و بخشی از بودجه آموزش‌و‌پرورش را هزینه می‌کند باید هم دولت الکترونیک اولویت قرار نگیرد. در هر مقطعی بسته به همت و تمایل مدیران در وزارت ارتباطات و استان‌‌ها تلاش‌‌هایی شکل گرفته و رها شده است. 

مطالبه عمومی از این بابت شکل نگرفته که جامعه را می‌توان به سه دسته در این ارتباط تقسیم کرد. یکی آن‌ها که سواد کافی برای انجام فرآیندهای الکترونیک را ندارند و تلاشی هم برای فراگیری انجام نمی‌دهند. شاید هم بتوان گفت که دیگر در سنی نیستند که نیاز به فراگیری این موارد داشته باشند. 

دسته دوم هم کسانی هستند که علیرغم داشتن سن و سواد مناسب در مقابل استفاده از تکنولوژی مقاومت نشان می‌دهند. این ویژگی مرز هم نمی‌شناسد و به موارد شخصیتی افراد بر‌می‌گردد. لاجرم این گروه هم سهمی در مطالبه‌گری دولت الکترونیک ندارند و تهدیدی برای دولت خسته سنتی محسوب نمی‌شوند.

دسته سوم اما گروهی هستند که یه لحاظ سن شناسنامه‌ای جوان‌تر هستند و از علاقه‌مندان به دنیای الکترونیک به حساب می‌آیند. این عده از پرچم داران تکنولوژی در کشور به حساب می‌آیند. اما صدای آنها هم نتوانسته دولت‌ها را مجاب کند تا دولت الکترونیک را در اولویت خود قرار بدهد. این عده شاید در گوشه و کنار شبکه‌های اجتماعی با کنایه و قیاس عقب‌افتادگی دولت را در حوزه الکترونیک توی سرش می‌زنند اما چون برای انجام فعالیت‌های روزانه خود راهی همواره پیدا کرده‌اند نتوانسته‌اند دولت‌ها را مجاب به هزینه کردن برای الکترونیک کردن خدمات دولتی کنند.

کرونا اما جور همه این سه دسته را با هم کشید و یک تنها دولت را مجاب کرد تا به دولت الکترونیک تن بدهد. تا جایی که 

رئیس جمهور در گفتگو با وزیر ارتباطات، با اشاره به لزوم تلاش برای توسعه همه جانبه دولت الکترونیک در سراسر کشور گفت: توسعه دولت الکترونیک نیازی حیاتی برای کشور بوده و هر روز ضرورت آن در فعالیت دستگاه های گوناگون قابل مشاهده است. براین اساس همه دستگاه ها موظف به همکاری بیش از پیش برای توسعه دولت الکترونیک هستند.

روحانی پرداخت ۱۷میلیون فقره وام بدون حتی یک مراجعه حضوری به بانک ها را آزمون بزرگ کارآمدی دولت الکترونیک و آماده بودن زیرساخت ها اعلام کرد.

در این رابطه رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در توییتر نوشت: اگر مسئولان سایر دستگاه های اجرایی بخواهند این زیرساخت دولت الکترونیک برای افزایش رضایت مردم آماده است.

وی گفت: پرداخت وام به بیش از  ۱۷ میلیون سرپرست خانوار متقاضی وام تنها با ارسال یک پیامک، بدون نیاز به احراز هویت یا مراجعه حضوری به بانک، یک نمونه از خدمات یکپارچه دولت الکترونیکی است.

باقری اصل در پاسخ به انتقاداتی که از تشکیل صف های متقاضیان دریافت سیم کارت به عنوان نقطه ضعف طرح وام یک میلیونی سرپرست خانوار، در توییتر مطرح شد، گفت: هر خدمت یکپارچه دولت الکترونیکی برخی نقاط ضعف پایگاه های اطلاعاتی دستگاه ها را عیان می کند، اما بعد از این تکمیل اطلاعات پایگاه، تنوعی از خدمات جدید قابل ارائه خواهد بود.

به هر نحو فعلا که کرونا دولتمردان را مجبور کرده تا عقب‌ماندگی سالهای عافیت طلبی را جبران کنند. فکری برای خدمات الکترونیک کنند تا ارباب‌رجوع واقعا ارج ببیند و در بهترین شرایط خدمات خود را بدون مراجعه به ارگان‌ها و سازمان‌ها دریافت کند. نتیجه آن هم یقینا شفافیت در خدمات‌دهی و سلامت نظام اداری خواهد بود. مدیران هم بهتر از همیشه می‌توانند گزارش کار نیروهای خود را در پرتال‌های داخلی ببینند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر