پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توقف موقت مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان

توقف موقت مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان





۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵

توقف موقت مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان

مالچ‌پاشی نفتی در دشت‌آزادگان که پرونده آن با اعتراض فعالان محیط زیست و شکایت یک انجمن‌ زیست محیطی خوزستان از پارسال به جریان افتاده بود، بر اساس حکم دادگاه برای دومین بار به طور موقت متوقف شد.

مدیر انجمن زیست محیطی دیده بان جلگه سبز خوزستان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: حکم توقف موقت مالچ پاشی در شهرستان دشت آزادگان امروز از سوی شعبه ۸ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اهواز صادر شد.

شبنم قنواتی‌زاده جلوگیری از تخریب بی‌رویه محیط زیست را از اهداف این انجمن زیست محیطی بیان کرد و گفت:این انجمن در پی مالچ پاشی نفتی در منطقه «بیت کوصر» دشت آزادگان که از زیستگاه های گونه های منحصر به فرد گیاهی و جانوری خوزستان است، پس از اینکه از اعتراض و مکاتبه با مسوولان مربوطه نتیجه ای نگرفت، از پارسال علیه اداره کل منابع طبیعی در دادگستری دشت آزادگان اعلام جرم کرده که یک بار نیز توسط دادستان دشت آزادگان دستور توقف مالچ پاشی صادر شده بود.

به گفته وی دومین حکم توقف موقت مالچ پاشی پس از طرح شکایت در دادسرای اهواز صادر شده است.

قنواتی‌زاده ادامه داد:دادیار شعبه ۸ همچنین حکم را به کلانتری ۲۳ شهرستان اهواز ارجاع داده تا به ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان ابلاغ و در مدت ۱۲ روز اعلام نتیجه کند. وی افزود: طبق این حکم، مرجع قضایی به اداره کل منابع طبیعی خوزستان دستور داده که طبق اصل ۵۰ و بند ۲ و ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد ۹ و ۱۰ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات، فعالیت مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر تا انجام بررسی‌ و کارشناسی‌ لازم به صورت موقت متوقف شود.

قنواتی‌زاده اضافه کرد: این مرجع قضایی به اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز دستور داده که طبق بند ۲ و ۳ و ۵ ماده ۶ و مواد ۹ و ۱۰ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست با به کارگیری یگان محیط زیست از ادامه مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر جلوگیری به عمل آید و با حضور در محل و استفاده از کارشناسان ضمن بررسی موضوع، گزارشی تهیه شود.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست مکلف شده که در بررسی‌ خود به این سووالات پاسخ دهد که آیا محل مربوطه جزو کانون‌های گرد و غبار است؟ آیا محل مربوطه محل مهاجرت و زیستگاه پرندگان زمستان گذر و گونه‌های حمایت شده است؟ آیا در این محل گونه‌های جانوری وجود دارد؟ مالچ پاشی چه تاثیری بر پوشش گیاهی و جانوری در منطقه دارد و آیا انجام آن مضر به حال محیط زیست است؛ آیا مالچ پاشی باعث آلودگی هوا و ایجاد گاز در هوا می‌شود؟مالچ پاشی چه تاثیری در نفوذ آب در خاک دارد و تا چند سال باعث تثبیت گرد و غبار می شود؟ مالچ پاشی چه تغییرات فیزیکی یا شیمیایی یا بیولوژیکی در آب و هوا و خاک ایجاد می‌کند؟ آیا به حال انسان یا سایر موجودات زنده و گیاهان و پوشش گیاهی منطقه مضر است؟در این مدت که مالچ پاشی صورت گرفته آیا گونه‌های جانوری و گیاهی تلف شده است؟ مساحت زمین در نظر گرفته شده برای مالچ پاشی و فاصله آن تا منطقه حفاظت شده میشداغ مشخص شود و چنانچه پروژه دارای پیوست زیست محیطی است ارایه شود.

«مالچ»»نوعی پوشش برای تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی است. در خوزستان ۵۰ سال است که از نوع مالچ نفتی برای این کار استفاده می‌شود.»حدود ۱۰ سال است که کارشناسان و دوستداران محیط زیست نسبت به زیان‌های استفاده از مالچ نفتی در عملیات بیابان‌زدایی هشدار داده و خواستار جایگزینی روش‌های بی‌خطر شده اند. با راه اندازی کمپین #نه_به_مالچ_نفتی از سال گذشته، توسط سید باقر موسوی محیط بان خوزستانی، مالچ پاشی نفتی در مناطق حفاظت شده ممنوع شده بود اما فعالان محیط زیست خواستار توقف مالچ پاشی نفتی در همه ماسه‌زارهای خوزستان شده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *