سایت خبری پیام ما آنلاین | پسماندهای کرونایی زباله معمولی نیست

پسماندهای کرونایی زباله معمولی نیست





۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵

پسماندهای کرونایی زباله معمولی نیست

تولید پسماندهای آلوده به ویروس کرونا و یا اصطلاحا پسماندهای کرونایی موجب آسیب به محیط‌زیست می‌شود.

کرونا فقط یک ویروس نیست که انسان را بیمار کند بلکه تبعات زیاد دیگری نیز به همراه دارد که یکی از آنها تولید پسماندهای آلوده به این ویروس و یا اصطلاحا پسماندهای کرونایی است که موجب آسیب به محیط‌زیست می‌شود و باید با دقت بسیار بیشتر جمع‌آوری و امحاء شود که متاسفانه می‌بینیم برخی مردم با این پسماندها مانند زباله‌های معمولی رفتار می‌کنند که بطور قطع می‌تواند تبعات ناخوشایند زیادی به همراه داشته باشد.

کرونا یا همان کووید – ۱۹ مدتی است گریبان کشور را گرفته و به نظر می رسد حالا حالاها باشد، در این میان از سوی مسوولان و جامعه پزشکی توصیه های زیادی مبنی بر ماندن در خانه شنیده می شود اما به نظر می رسد گوشی شنوای آنها نیست و مردم به گونه ای بار و بندیل سفر بسته و به دل جاده ها زده اند که گویی اصلا کورنایی در کار نیست.

بطور قطع در چنین شرایطی هر فردی وظیفه ای دارد که باید به این توصیه ها عمل کند؛ باید مانند یک جامعه متمدن پیش رویم و ملاحظات بهداشتی را با دقت و وسواس اجرا کنیم، یکی از توصیه های بهداشتی استفاده از ماسک و دستکش است که عمل به آن مصرف این اقلام را افزایش داده است در کنار آن نیز شاهد افزایش زباله های بیمارستانی هستیم که اگر به درستی جمع آوری و امحاء نشوند خود مشکلی بر مشکلات اضافه خواهد کرد زیرا رها کردن آنها در طبیعت عواقب گاها جبران ناپذیری به همراه دارد زیرا به مرور وارد آبهای زیر زمینی و در نهایت چرخه مصرف و مواد غذایی انسان خواهد شد، بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی در این زمینه انجام داده  است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماندهای سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه به خبرنگار حوزه محیبط زیست ایرنا گفت: این سازمان در زمینه پسماندهای کرونایی چندین مذاکره با سازمان ها و نهادهای مختلف داشته است تا نظارت دقیق تری بر روند امحای این نوع پسماندها صورت گیرد.

حسن پسندیده افزود: در چندین مکاتبه و بخشنامه با وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها در زمینه نظارت عالیه بر مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی و وابسته، خصوصا در مراکزی که بیماران کرونایی تحت مداوا هستند صورت گرفته همچنین بر نظارت مضاعف بر اجرای ضوابط و روش‌های مصوب مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته به ویژه انجام فرآیند بی خطرسازی صحیح توسط سیستم‌های موجود در مراکز بیمارستانی و درمانی تاکید شده است.

وی تاکید کرد: البته به مراجع ذیربط اعلام شده در شرایط خاص کنونی، تمام پسماندهای جمع آوری شده از مخازن شهری، به صورت مستقیم به محل دفن منتقل و از ورود به خط پردازش، بازیافت و کمپوست برای کاهش سطح خطرات جلوگیری شود.

پسندیده ادامه داد: در چنین شرایطی آموزش نقش مهمی در گذر از آن دارد بنابراین در یکی از این مکاتبات صورت گرفته بر ضرورت آموزش های ویژه مختص پرسنل و عوامل امحاء کننده و بی خطرسازی پسماندهای عفونی و همچنین آموزش های عوامل نقل و انتقال پسماندهای پزشکی به مراکز دفن تاکید بسیار شد، همچنین از نهادهای مرتبط خواسته شد تا نسبت به ضدعفونی و گند زدایی مستمر ماشین آلات اختصاصی حمل و نقل پسماندهای پزشکی توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: یکی از راه های گندزدایی استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند آهک است از این رو تاکید شد تا در دفن پسماندهای پزشکی و عفونی بی خطر شده در لندفیل های اختصاصی به صورت کامل با آهک پوشش داده شوند و سپس کاملا با خاک پوشانده شوند که این کار باید به صورت روزانه انجام شود.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماندهای سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین بر اجرای بند «ر» ماده ۶۹ ضوابط و روش های مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته توسط وزارت بهداشت و درمان در خصوص مدیریت و نحوه دفع پسماندهای پزشکی و وابسته تاکید شد و اعلام کردیم که در صورت لزوم اعمال ضوابط خاص آن را به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش دهند.

وی تاکید کرد: در این میان نصب مخازن و سطل مخصوص در معابر و مراکز پرتردد شهری برای قرار دادن اقلامی مانند ماسک، دستکش و موارد مشابه پس از مصرف توسط شهروندان برای جلوگیری از رها سازی آن در سطح زمین الزامی است که در این بخشنامه ها بر آن تاکید شده است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماندهای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین بر گزارش گیری مستمر از اقدامات به عمل آمده در زمینه وضعیت مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی در شرایط خاص کنونی از طریق ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها نیز تاکید شده است.

در این خصوص عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زباله‌های کرونایی به آرادکوه منتقل می‌شود، گفت: تمهیداتی جهت پیشگیری از ابتلای کودکان کار به کرونا در نظر گرفته شده است.

صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران درباره موضوع کودکان کار و زباله‌گرد در پایتخت و تمهیداتی که مدیریت شهری جهت پیشگیری از کرونا در این افراد در نظر گرفته است اظهار داشت: کودکان کار و خیابان همیشه از جمله معضل‌های حوزه شهری به شمار می‌رود که در شرایط بحران این وضعیت تشدید شده و ما بیشتر نگران شرایط آنها بوده‌ایم.

وی افزود: این کودکان توسط گروه‌هایی به کار گرفته می‌شوند تا زباله‌ها را جداسازی کنند و متأسفانه این اقدام در شرایط غیربهداشتی و سنتی انجام می‌گیرد و به جای اینکه این کودکان به فکر بازی و تفریح باشند تا کمر در مخازن زباله خم شده و با دستانشان زباله‌ها را جابجا می‌کنند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *