پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کرونا هراسی در فضای مجازی

کرونا هراسی در فضای مجازی





۵ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۷

کرونا هراسی در فضای مجازی

ترس از کرونا بیشتر از خود ویروس نگران کننده است. آیا تعطیلی‌ گسترده مراکز آموزشی، تجمع‌ها و گرم‌تر شدن کانون خانواده‌ها از این التهاب کم می کند؟

ناف سال ۹۸ را بحران بریده‌اند. در این سال از بحرانی به بحران دیگری وارد شدیم. حالا آخر سالی در دام یک نوع وارداتی آن افتاده‌ایم.این یکی اما انتظارش می‌رفت. کشور دوست و برادر چین آنقدر به ما نزدیک هست که این ویروس را از او به ما ارث برسد. خصوصا که نتوانستیم تماس هوایی خود را با او قطع کنیم. 

حالا کرونا ویروس از گوشه‌ و کنار کشور سر بر آورده و سعی می‌کند قربانی بگیرد. فعلا به گفته وزارت بهداشت هشت هموطن را از ما گرفته است. برخی اخبار تایید نشده اما قربانی‌ها را بیشتر می‌دانند. 

۲ آزمایشگاه در پایتخت به کیت‌های تشخیص کرونا مجهز هستند. از بیمارانی که علائم بالینی ابتلا به این ویروس را دارند، در سراسر کشور نمونه گرفته و برای بررسی به تهران فرستاده می‌شود. به ادعای روسای دانشگاه علوم پزشکی این فرآیند از ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد. اما صف نمونه‌ها که طولانی شود زمان پاسخ‌گویی هم زیاد می‌شود.تا جایی که شاید عمر بیمار به پاسخ نمونه قد ندهد. 

روز گذشته خبری منتشر شد که گویا کیت‌ها توسط دانشمندان داخلی ساخته شده است. اما به صورت عملی هنوز کار تشخیص بر همان شیوه سابق و کیت‌های چینی استوار است. 

انتشار اخبار ضد و نقیض و بدون منبع معتبر در مورد کرونا و سابقه بد مسئولان در شفاف حرف زدن با مردم باعث شده که نگرانی های از عاقبت مبارزه با کرونا بیشتر مردم را نگران کند. به نظر می‌رسد باید بر خوی مسط باشیم و از انتشار اخبار بی اساس و آنچه رنگ شایعه دارد خودداری کنیم. تا با دفن بحران‌ها در سال ۹۸ به به استقبال بهار برویم.

بحران ماسک و ژل ضد عفونی

اولین خبرهای ورود قطعی ویروس به کشور از روز اول اسفند شروع شد. قم خواستگاه نخست ویروس بود. جان دو هموطن را در این شهر گرفت. خبر که مخابره شد هموطنان برای تهیه ماسک و ژل ضدعفونی دست به کار شدند. تقاضا بر عرضه غلبه کرد و قیمت ماسک بالا رفت و کالا نایاب شد. ماجرا تا خبر احتکار ناجوانمردانه ماسک هم پیش رفت و سلطان ماسک در شرق تهران دستگیر شد. سپس وزارت بهداشت خبر توزیع ماسک رایگان را منتشر کرد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت گفت :ما ماسک‌ها را خریداری کرده و به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم تا آن‌ها را در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت به خانواده‌ها تحویل ‌دهند. به هر حال در این مراکز برای هر خانواری پرونده مشخص وجود دارد و می‌توان ارائه ماسک را کنترل کرد. از طرفی در حال حاضر ممکن است یک خانوار تعداد زیادی ماسک بخرد که با این اقدام این مساله هم تحت کنترل قرار می‌گیرد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تاکید کرد: وقتی ماسک‌ها را در مراکز بهداشتی ارائه دهیم، می‌توان با ارائه آموزش، استرس مردم از کرونا را کاهش داد. از طرفی هم قرار شد همکاران در معاونت آموزشی یک پکیج آموزشی به علاوه ماسک و محلول ضدعفونی کننده به خانواده‌ها تحویل دهند و در عین حال درباره میزان مصرف ماسک هم آموزش‌هایی ارائه دهند.

اختصاص بودجه برای مقابله با کرونا

«اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با ایلنا، درباره اقدامات پیشگیرانه این سازمان درخصوص شیوع کرونا در کشور گفت: تمامی اقدامات از سوی وزارت بهداشت باید اطلاع‌رسانی شود.وی ادامه داد: در جلسه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا مقرر شد، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و مبلغ ۳ میلیارد تومان به استانداری قم برای انجام امورات ضروری پرداخت شود.

آیا مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل می‌شوند؟

تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کل  کشور به ویژه استان‌های کانون ویروس کرونا تا آخر سال ۹۸ به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده است.

تاکنون مدارس کل استان تهران تا ۵ اسفند ماه و مدارس و دانشگاه‌های استان کانون کرونا تا پایان هفته تعطیل اعلام شده‌اند.

 اردوهای راهیان نور تا اطلاع ثانوی لغو شدند

بهمن کارگر (رئیس ستاد مرکزی راهیان نور) گفت: بنابر اعلام رسمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با ابلاغ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های کشوری به منظور حفظ سلامتی زائرین عزیز راهیان نور و برای پیشگیری از شیوع و آلودگی به ویروس کرونا، مقرر شد تا سفر و اعزام‌های گروهی راهیان نور (با اتوبوس، مینی‌بوس و قطار) برای بازدید از یادمان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و همچنین یادمان‌های دریایی در استان‌های هرمزگان و بوشهر تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

۲۴۶۲ قربانی در جهان 

مقامات چین اعلام کردند: روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.به گزارش ایسنا، با مرگ ۱۰۰ نفر دیگر از افراد آلوده به کروناویروس در چین شمار تلفات این ویروس در جهان به ۲۴۶۲ نفر افزایش پیدا کرد.بنابر اعلام کمیسیون سلامت چین تمامی قربانیان روز شنبه به جز یک نفر از ساکنان استان هوبئی بوده‌اند که کانون شیوع کروناویروس به حساب می‌آید.

از مجموع قربانیان کروناویروس حدود ۲۴۴۲ مورد در چین گزارش شده است. گفته شده ۲۰ نفر در خارج از مرزهای چین بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.همچنین تعداد قربانیان این ویروس کشنده در کشورهای کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ و ایتالیا به ترتیب پنج، سه، دو و دو گزارش شده است. در تایوان، فیلیپین و فرانسه نیز یک مورد فوتی گزارش شده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که ابتلای ۱۷۸۲ نفر در خارج از مرزهای چین به کروناویروس تایید شده است. روز گذشته موارد تایید شده ابتلا در چین ۶۴۸ نفر افزایش پیدا کرده و به ۷۶ هزار و ۹۳۶ نفر رسیده است.به گزارش شبکه خبری CNN،‌ همچنین مجموع ۲۲ هزار و ۸۸۸ نفر از افراد آلوده به کروناویروس بهبود پیدا کرده و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *