سایت خبری پیام ما آنلاین | جاری شدن زاینده‌رود به درخواست‌دوست‌داران محیط زیست

جاری شدن زاینده‌رود به درخواست‌دوست‌داران محیط زیست





۳ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۴۳

جاری شدن زاینده‌رود به درخواست‌دوست‌داران محیط زیست

۲۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های بهمن و اسفند برای تامین بخشی از حقابه زیست‌محیطی رهاسازی می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به جاری شدن دوباره زاینده‌رود در چند روز گذشته گفت: این امر بنا به درخواست دوست‌داران محیط زیست انجام گرفته است.

حسن ساسانی روز چهارشنبه در همایش طرح داناب در سالن شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: بر این اساس نزدیک به ۲۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های بهمن و اسفند برای تامین بخشی از حقابه زیست محیطی از محل سد زاینده‌رود رهاسازی می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود و پیش‌بینی‌های بارش کمتر از نرمال در ماه جاری و اسفند، به طور حتم باید صرفه جویی در بخش‌های مختلف لحاظ شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز یادآور شد: طرح داناب (طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب) با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در زمینه مسایل و چالش‌های آب کشور پایه‌گذاری شده است که با همکاری ادارت‌کل آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

محمد شفائی، مهم‌ترین هدف از اجرای طرح را انتقال مسایل و چالش‌های مرتبط با آب به خانواده‌ها از سوی فرزندان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بیش از هفت‌هزار و ۶۰۰ اثر از دانش‌آموزان در مقوله آب داوری و ۵۳۷ نفر در این زمینه برگزیده شدند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای بیان کرد: تهیه فیلم آموزشی، بارگذاری کتاب داناب بر روی سایت، برگزاری نشست‌های توجیهی در نواحی مختلف استان، پاک‌سازی حاشیه زاینده‌رود در شهرستان چادگان با مشارکت دانش‌آموزان و اجرای نمایش‌نامه از دیگر برنامه‌های مرتبط با این طرح است.

 سخنگوی شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد زیستی محیطی استان اصفهان نیز گفت: فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب برای تاثیر بیشتر باید از سنین پایه و از مدرسه‌ها آغاز شود.

حشمت‌الله انتخابی تصریح کرد: بی‌شک تاثیر آموزش مباحث مربوط به استفاده بهینه از انرژی، به ویژه آب بین کودکان و نوجوانان بیشتر است و باید این موضوع را سال‌ها پیش در دستور کار قرار می‌دادیم.

وی افزود: با تاسف نگاه کنونی مردم به آب به عنوان ماده‌ای فراوان و بی‌پایان است و از این رو مصرف بی‌رویه و بدون حساب و کتاب را شاهد هستیم که ضرر آن در نهایت به خود مردم بازمی‌گردد.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: آب تنها مربوط به مصرف انسان‌ها نیست و سایر موجودات و گیاهان نیز حق استفاده از آن را دارند و عملکرد نامناسب ما نباید حیات و بقا را از آنان سلب کند.

به گفته وی، آب در آیین، تاریخ و سرگذشت ایرانیان همواره ماده‌ای با ارزش و متبرک بوده است و در دوره‌های گوناگون تاریخ برای آن احترام قایل بودند که دیدگاه کنونی ما نیز باید همین باشد.

انتخابی یادآور شد: مادی‌ها و نهرها در اصفهان قدمتی هزاران ساله دارند و در قسمتی از هر ناحیه، سازه‌ای مقدس با محوریت آب بنا می‌کردند که امروزه آنها را به شکلی دیگر و با نام سقاخانه می‌شناسیم.

وی افزود: آب جز استفاده عمومی هم‌چون آتش، آفتاب و خاک، پاک است؛ بنابر این باید بیش از گذشته قدر چنین نعمت الهی را بدانیم.

خروجی سد زاینده‌رود برای تامین بخشی از حقابه محیط زیست و نجات جان پرندگان مهاجر این منطقه از بامداد روز چهارشنبه گذشته افزایش یافت و پس از افزون بر ۴۸ ساعت، به پارک جنگلی ناژوان در غرب اصفهان رسید و در نهایت در کل این کلان‌شهر جریان پیدا کرد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که در کنار جاذبه‌های تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثری در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشور و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین‌دست در فصول گرم به ویژه تابستان، با خشکی مواجه شده است.

 

کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی استان پنج میلیون نفری اصفهان، شامل آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین، بیابان‌زایی و سایر مسایل زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر، باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

چند روز پیش بود که استاندار اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده‌رود برای تامین بخشی از حقابه محیط زیست و به‌دنبال آن بازگشایی جریان این رودخانه خبر داد.

عباس رضاییآب تخصیص‌یافته برای تامین بخشی از حقابه زیست محیط را ۲۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس این تصمیم، در روزهای آینده، آب در بستر زاینده رود جاری خواهد شد و به تالاب بین‌المللی گاوخونی هم خواهد رسید.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پرندگان مهاجر، این روزها میهمان استان هستند، اظهار امیدواری کرد که به برکت وجود این جانداران و میهمان نوازی از آنها، خداوند برکات خود شامل برف و باران بیشتر را در این خطه نازل کند. وی با بیان اشاره به مکاتبه خود با رضا اردکانیان وزیر نیرو برای تامین حقابه محیط زیست اظهار داشت: آب اختصاص یافته کنونی جدای از رهاسازی آب در روزهای آینده و قبل از عید نوروز و به‌منظور دوره دوم آبیاری برای کشاورزان استان است.

رضایی خاطرنشان کرد: رهاسازی نوبت دوم آبیاری برای کشاورزان شرق اصفهان مبتنی بر حقابه آنان طبق مصوبات انجام می‌شود. در همین پیوند، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا، میزان ذخیره فعلی سد زاینده رود را ۳۱۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

حسن ساسانی افزود: ورودی فعلی به سد ۱۴ و خروجی آن پیش از افزایش خروجی، ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

برگزاری آزمون «استخدام»۷۲هزار معلم در اسفند

وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

برگزاری آزمون «استخدام»۷۲هزار معلم در اسفند

واکنش وزیر به معدل پایین دانش‌آموزان؛ حاصل دولت قبل است

واکنش وزیر به معدل پایین دانش‌آموزان؛ حاصل دولت قبل است

ادعای نادرست وزیر آموزش‌وپرورش

آلودگی هوا مدارس کشورهای دیگر را هم تعطیل می‌کند

ادعای نادرست وزیر آموزش‌وپرورش

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *