پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تبلیغات انتخابات زیر ذره‌بین مجلس

تبلیغات انتخابات زیر ذره‌بین مجلس





۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸

تبلیغات انتخابات زیر ذره‌بین مجلس

طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس بررسی و تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،نمایندگان در نشست علنی صبح دیروز (یکشنبه، اول دی ماه) مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس با 134 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. اصغر سلیمی ، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به نشست دیروزدوم دی ماه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: از آنجایی که دو فوریت طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخاباتی مجلس در صحن علنی به تصویب رسیده بود، بررسی جزییات این طرح و پیشنهاد نمایندگان درباره شفافیت مالی انتخابات در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: ازآنجایی که در گذشته بخش مربوط به منابع مالی انتخابات را در قالب طرح  استانی شدن انتخابات مجلس بررسی کرده بودیم و شورای نگهبان کل طرح مذکور را رد کرده بود، بررسی و تصویب مجدد این بخش نیازمند صرف زمان زیادی در کمیسیون نداشت، با این حساب بررسی جزییات طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس در دستور کار صحن علنی سه شنبه سوم دی ماه قرار می گیرد.وی ادامه داد: در نشست کمیسیون شوارها،هشت نفر از نمایندگان طراح حضور داشتند و با مشورت آنها ابهاماتی که در برخی مواد و تبصره ها وجود داشت بررسی و اصلاح شد .این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از اعضای شورای نگهبان نیز در جلسه کمیسیون حضور داشت و موارد مدنظر را اعلام کرد.سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس گفت: با توجه به رفع ابهامات و بررسی نظر شورای نگهبان، به نظر می رسد در صورتی که صحن علنی به طرح مذکور رای مثبت بدهد و اجرایی طرح شفافیت مالی منابع تبلیغاتی انتخابات مجلس به این دوره از انتخابات می رسد.

موضوع شفاف سازی هزینه‌های تبلیغاتی از اسراف جلوگیری می کند

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس به عنوان نماینده متقاضیان فوریت طرح قانونی شفاف سازی منابع تأمین مالی انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی مواد قانونی انتخابات مجلس گفت: این طرحی که تهیه شده همان طرحی است که قبلا نمایندگان به آن رأی دادند یعنی مفاد این طرح همان موادی است که قبلا در قالب طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به آن رأی دادیم و در شورای نگهبان هم به جز یک مورد مغایرتی از آن گرفته نشد.نماینده مردم شاهین شهر، میمه، برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر اشکالات جزئی هم وجود داشته باشد در کمیسیون قابل رفع است، این طرح سه بخش داشت یکی حزبی شدن انتخابات، دیگری موضوع استانی شدن و سومی شفافیت فعالیت‌ها و هزینه‌های مالی اعم از درآمدی و هزینه‌ای بوده است.وی با اشاره به مفاد این طرح گفت: این طرح 4 بخش دارد، از جمله تأمین هزینه‌ها از این جهت که دارایی‌های شخصی، کمک‌هایی که احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند انجام دهند، کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی، همچنین منابع و امکانات عمومی که بایستی به طور مساوی و عادلانه در اختیار افراد قرار گیرد. هزینه‌هایی هم که در همان طرح آمده است و در طرح دو فوریتی هم وجود دارد باز شامل 4 بخش است؛ هزینه‌های دایر کردن محل ستادها، هزینه برپایی تجمعات عمومی، هزینه‌های تبلیغات مجاز و هزینه‌های حق‌الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی. این که یک مسئول عملکرد خود را در منصه ظهور و در مرعا و منظر مردم بگذارد کار بسیار درستی است و می‌تواند این نوع شفاف سازی اعتماد مردم به مسئولین را بیشتر کند.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو فوریتی بودن این طرح تصریح کرد: به دلیل اینکه کمتر از دو ماه به انتخابات مجلس باقی مانده و اگر دو فوریت این طرح رأی بیاورد و با توجه به بلوغ سیاسی مجلس می‌تواند فتح بابی برای این مجلس و هم مجالس آینده باشد و به دلیل اینکه مردم در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارند، موضوع شفاف سازی هزینه‌های تبلیغاتی می‌تواند در این شرایط از اسراف و هزینه‌های نابه‌جا و بی حد و حصر برخی از داوطلبان جلوگیری کند.

 تعیین سقف منابع مالی تبلیغات هر نامزد

قاسم میرزایی‌نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز درباره طرح گفت: در صورتی که شورای نگهبان نظر نهایی خود درباره طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات را تا پایان بهمن ماه اعلام کند شاید بتوان تبلیغات دور یازدهم انتخابات را در چارچوب قانون جدید انجام داد اما رفع ابهامات طرح و فرصتی که شورای نگهبان طبق سوابق گذشته برای بررسی طرح و لوایح درخواست می‌کند را هم باید در نظر داشت.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: در طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات مقرر شده کمیسیون یا کمیته‌ای تشکیل شود تا سقف منابع مالی تبلیغات هر نامزد انتخابات را بر اساس شرایط حوزه انتخابیه مشخص کند اما تعیین تکلیف سقف منابع مالی و تعیین اعضا یکی از موارد اختلافی طرح مذکور است.میرزایی نیکو یادآور شد: در این طرح آمده است که رسیدگی و بررسی عملکرد حساب نامزدها توسط کمیسیون بررسی تبلیغات هر استان صورت می‌گیرد اما در طرح مشخص نشده که اعضای این کمیسیون چه کسانی هستند. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبق طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس و لایحه جامع باید ترکیبی از وزیر کشور، وزیر ارشاد و دادستان،کمیته تبلیغات تشکیل دهند تا این کمیته شرایط مالی تبلیغات را مشخص کند. هرکدام از این مسئولان باید نمایندگان خود در استان یا شهرستان را هم معرفی کنند. در تلاشیم تا ابهام این بخش در مجلس برطرف شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *