پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده اعتبار میلیون یورویی برای مقابله با گردوغبار

وعده اعتبار میلیون یورویی برای مقابله با گردوغبار





۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵

وعده اعتبار میلیون یورویی برای مقابله با گردوغبار 

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار: سال گذشته نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای این موضوع تصویب شد که فقط ۵۰ درصد آن تخصیص یافت.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: در لایحه بودجه ۹۹ در قالب ردیف ۳ تبصره ۴ بند ه در بحث گرد و غبار مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار پیش‌بینی شده که با توجه به اهمیت موضوع، امیدواریم تمام این مبلغ پیشنهادی تصویب و به قانون تبدیل شود.علی محمد طهماسبی بیرگانی دیروز در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در راستای نظر مثبت مقام معظم رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی با هدف مقابله با گرد و غبار، سال گذشته نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای این موضوع تصویب شده بود که البته ۵۰ درصد آن تخصیص یافت؛ امسال نیز همین مبلغ پیشنهاد شد که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه بودجه مقابله با گرد و غبار امسال نسبت به سال قبل افزایشی از نظر مبلغ ارزی نداشته است، اظهار داشت: البته سال گذشته پیشنهاد ما ۱۵۰ میلیون یورو بود که با ۱۰۰ میلیون یورو موافقت شد. امسال همان ۱۰۰ میلیون یورو را پیشنهاد دادیم.دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار درباره اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: طی سه سال گذشته یک سری اقدامات در حوزه پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی انجام شد و عمده اقدامات مباحث مربوط به وزارت کشاورزی، نیرو و محیط زیست بود. بخش‌هایی نیز به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان هواشناسی و زمین شناسی مربوط می‌شد که با توجه به اهمیت و گستردگی موضوع اقدامات بسیار وسیع و متفاوت بوده است. مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به عنوان مثال ۲۷ استان درگیر گرد و غبار هستند که اقدامات وسیع و متنوعی در قالب کارهای پیشگیری، سیستم هشدار، عملیاتی و اجرایی از جمله نهالکاری، مدیریت روان‌آب‌ها، پخش سیلاب، هدایت آب به تالاب‌هایی که در معرض خشکی هستند و احتمالا گرد و غبار از آن‌ها بلند می‌شود، تسهیل ورود آب برای احیای پوشش گیاهی مناطقی که آب به دشت های سیلابی آن‌ها نرسیده است، بذرکاری، بوته کاری، نهالکاری و امثال آن‌ها انجام شده است.وی ادامه داد: سال گذشته یک سری اقدامات برای سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری تعریف شده بود که مراقبت، آبیاری، نهالکاری  و بوته‌کاری از جمله آن‌ها بود که نتایج خوبی هم به همراه داشت اما یک سری کارها مانند قرق و مدیریت چرای دام نیز انجام شد که پروژه‌ای بسیار خوب و تاثیرگذار بود، زیرا هم به هزینه زیادی احتیاج نداشت اما بسیار اثربخش بود. برای سال آینده نیز دنبال انجام کارهایی خواهیم بود که هم اثربخشی آن‌ها زیاد باشد و هم به هزینه کمتری نیاز داشته باشد مانند مدیریت چرای دام، قرق و کم کردن دام از کانون هایی که با غبار خیزی مواجه هستند.

شناسایی ۳۴.۶ میلیون هکتار

 کانون گردو غبار

طهماسبی بیرگانی درباره کانون های گرد و غبار در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده که به زودی منتشر می شود ۳۴.۶ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در داخل شناسایی کردیم که بررسی ها نشان می‌دهد کشور ما نسبت به کانون‌های خارجی اطراف از شدت کمتری برخوردار است. اما با این حال بین ۱۵ تا ۲۰ درصد این کانون‌ها از شدت خیلی زیاد و زیاد غبارخیزی برخوردارند، حدود ۲۵ درصد آن‌ها متوسط و بقیه که کمتر از ۶۰ درصد می‌شود شدت کمی دارند که قطعا باید روی کانون‌های با شدت کم بحث‌های پیشگیرانه و هشدار داشته باشیم تا شدیدتر نشوند. بر روی کانون های متوسط باید بیشتر کارهای پیشگیری انجام دهیم اما بر روی کانون های با شدت زیاد باید اقدامات عملیاتی انجام شود.وی ادامه داد: ۳۴.۶ میلیون هکتار از کانون های گرد و غبار در ۲۵ استان کشور پراکنده اند که میزان گستردگی آن در استان های مختلف متفاوت است مثلا از حدود ۱۰ هزار هکتار تا نزدیک به ۶ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در استان‌ها شناسایی شده است. بنابراین با توجه به درصد شدت‌ها و پراکنشی که در این ۲۵ استان وجود دارد در تلاش برای تهیه برنامه عمل با هدف مقابله با گرد و غبار در این استان‌ها هستیم تا بر اساس آن یک برنامه ۱۰ ساله تدوین کنیم تا تکلیف در چشم‌انداز روشن باشد و به صورت مقطعی کار نکنیم.طهماسبی درباره کانون‌های خارجی گفت: بیشتر بر روی کانون‌های داخلی کار می‌کنیم، البته از ابتدای امسال کاری را با همکاری پژوهشکده هواشناسی آغاز کردیم که بر اساس آن بحث منشاءیابی خارجی گرد و غبار را دنبال می‌کنیم تا کانون‌های گرد و غباری اطراف کشور را شناسایی کنیم که تا حد زیادی هم پیش رفته است. زمانی که نتایج کار مشخص شد در مرحله بعدی در قالب مذاکرات دو و چند جانبه و استفاده از توان و رابطه دستگاه‌های بین‌المللی مستقر در ایران تلاش می‌کنیم تا اقداماتی را روی کانون‌های خارجی انجام دهیم.مطابق آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت سالیانه 500000 نفر بر اثر مواجهه با ذرات معلق هوا برد موجود در هوای آزاد دچار مرگ زودرس می شوند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که طوفان های گرد وغبار باعث افزایش 7/1% مرگ ومیر می گردد. کنترل ذرات معلق و اثرات ناشی از آن از مهمترین اهداف برنامه ریزی در این رابطه است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ذرات معلق بر آلودگی محیط زیست، انسان، گیاهان و بحران ها است.این مطالعه به صورت مروری – توصیفی بر مبنای مقالات و مستندات موجود در رابطه با اثرات گرد و غبار جمع آوری گردید.اثرات زیست محیطی سبب ایجاد اثرات بر روی مقدار کل اشعه خورشیدی ، کاهش دمای زمین، کاهش بینایی در اثر کاهش نور مریی در دسترس و ایجاد ضایعات زیاد در مواد می شود. آثار کوتاه مدت گرد و غبار بیشتر شامل حساسیت چشم ها ،بینی و حلق، عفونت های دستگاه تنفسی، سردرد، تهوع و واکنش آلرژیک است. این پدیده در دراز مدت می تواند بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه و بیماری قلبی را ایجاد کند.اجتناب از فعالیت خارج از منزل ، ایجاد سیستم تهویه مطبوع در اماکن ، افزایش مصرف مایعات بدن جهت دفع فلزات سنگین همراه ذرات معلق مانند جیوه و سرب ، استفاده از ماسک ، ایجاد و طراحی اتاق تمیز ، مالچ پاشی و … است .

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *