پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تهران در حال انفجار اکولوژیکی

تهران در حال انفجار اکولوژیکی





۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶

تهران در حال انفجار اکولوژیکی

معاون محیط‌زیست: سالانه صدها هزار خودرو به پایتخت وارد می شوند و ظرفیت اکولوژیک تهران ۲۰ سال پیش تکمیل شده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سال گذشته، ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید و ۴۰۰ هزار دستگاه آن وارد تهران شد، گفت: با این شرایط انتظار داریم وضعیت هوا بهتر شود؟ با نگاه آمایش سرزمینی به موضوع، کلان‌شهرها به ویژه تهران به یک بازنگری دقیق نیاز دارند، ظرفیت اکولوژیک تهران ۲۰ سال پیش پُر شده است و دیگر توان پذیرش جمعیت بیشتر، صنایع مختلف و خودروهای زیادتر را ندارد.مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آلودگی هوا در کشور ما مساله جدیدی نیست و حداقل در تهران حدود ۴۵ سال است که درگیر آن هستیم، حتی روزنامه‌های سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ بارها به این مشکل پرداخته‌اند یعنی آن روزها هم این مشکل وجود داشته و یک مساله قدیمی است. وی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ با جدیت به این مساله پرداخته شد و در سال ۱۳۹۶ نیز قانون هوای پاک به تصویب رسید که نشان از اهمیت موضوع دارد بنابراین در زمینه آلودگی هوا هم پیشینه تاریخی و هم قانون داریم شاید قانون هوای پاک ایده‌آل نباشد ولی قانون خوبی است، اما چرا هم چنان درگیر آلودگی هوا هستیم در حالی که اگر مفاد قانونی آن اجرایی می‌شد کمک بزرگی به برون‌رفت از این معضل می‌کرد.تجریشی ادامه داد: مثلا بر اساس قانون هوای پاک قرار بود امسال موتورسیکلت‌سازان در ازای هر موتورسیکلتی که تولید می‌کنند یک موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند که متاسفانه با وارد آوردن فشار به دولت به رغم مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای آن را یک سال به تعویق انداختند، یا اینکه قرار بود به ازای یک موتورسیکلت انژکتوری، یک برقی تولید شود که وزارت صمت به بهانه‌های مختلف زیر بار نرفت و کار اجرا نشد.

ظرفیت اکولوژیک تهران ۲۰ سال پیش

 پُر شده است 

وی گفت: همچنین بر اساس قانون هوای پاک قرار بود خودروهای با مصرف سوخت بیش از ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کلیومتر، تولید نشوند و یا به ازای آن یک خودروی اسقاطی از مدار خارج شود اما اجرا نشد، این در حالی است که شهری مانند تهران در شمال و شرق کوه‌هایی که مانع عبور آلاینده‌ها از سطح شهر می‌شوند، با تمام اینها باز هم اجرای قوانین مورد توجه قرار نمی‌گیرد. تجریشی ادامه داد: حدود ۴۵ سال پیش مصوبه‌ای به تایید هیات وزیران رسید مبنی بر اینکه در تهران تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری و برخی کلان‌شهرها از  شعاع ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری صنایع مستقر نشوند اما بدون استثنا در پایان دوره هر مجلس و دولت، شاهد بارگذاری‌های سنگینی در شعاع‌های تعیین شده هستیم.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به عنوان مثال با وجود چنین مصوبه‌ای برای شهر تهران اما شاهد تصویب استقرار باراندازی روبروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) هستیم که قرار بود بالای ۱۷۰ هزار نفر در آنجا متمرکز شوند و روزانه ۷۴ هزار کامیون تردد کند که ما فقط می‌توانیم آن را تعدیل کنیم چون مصوبه و لازم‌الاجراست، یا اینکه الان ۴۶ شهرک صنعتی در شعاع ۱۲۰ متری شهر تهران مستقر شده‌اند که بدون مجوز هستند اما آب، برق و گاز دارند.وی اظهار داشت: یا اینکه شهرداری تهران مجوز ساخت و ساز را در منطقه ۲۲ تهران صادر کرد که قرار بود فقط برای جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر ساخته شود اما همین الان بالای ۴۰۰ هزار نفر در آن منطقه مستقر هستند و قرار است برای جمعیت ۵۰۰ هزار نفری مجوز ساخت و ساز داده شود.تجریشی گفت: سال گذشته ۸۰۰ هزار خودرو تولید شد که ۴۰۰ هزار دستگاه آن وارد تهران شد، با این شرایط انتظار داریم وضعیت هوا بهتر شود؟ البته فقط هوا نیست بلکه آب و خاک نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، با نگاه آمایش سرزمینی به موضوع، می‌بینیم که کلان‌شهرها به ویژه تهران به یک بازنگری دقیق نیاز دارند، ظرفیت اکولوژیک تهران ۲۰ سال پیش پُر شده است و دیگر توان پذیرش جمعیت بیشتر، صنایع مختلف و خودروهای زیادتر را ندارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق تکالیف برنامه ششم توسعه، باید ۶۰ درصد حمل و نقل شهری توسط ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گیرد اما الان برعکس است یعنی ۶۰ درصد مردم از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند درست است که باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد اما می‌دانیم که بسیاری از مردم تمایلی به استفاده از آن ندارند و باید فرهنگ‌سازی شود و حتی کاری کنیم که تردد خودروهای شخصی در محدوده شهرها بدون ملاحظه زیست محیطی هزینه‌بَر باشد و گران تمام شود.وی افزود: تا پایان امسال ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور خواهیم داشت که اگر فکری برای نوسازی آنها نکنیم نباید هم انتظار هوای پاک داشته باشیم، وضعیت اتوبوس‌ها هم بهتر نیست. همچنین باید در تولید خودرو به سمت استاندارد روز دنیا پیش برویم مثلا اگر استاندارد مصرف ۵ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است و خودروهای ما در این میزان پیمایش ۱۰ لیتر مصرف می‌کنند باید اسقاط شوند اما چون برای خودروساز گران تمام می‌شود از این رو زیر بار نمی‌رود.تجریشی با اشاره به اینکه خودمان با استفاده از خودروی شخصی آلایندگی را تولید می‌کنیم، تاکید کرد: قطعا در این میان برخی دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند و برخی نه تنها برای بهبود هوا کاری نمی‌کنند بلکه در تشدید آن هم مقصر هستند، در تهران اگر ۳ تا ۴ روز هوا ساکن شود آلودگی افزایش می‌یابد و رهایی از آلودگی هوا نیازمند عزم جدی تمام بخش‌های یک جامعه اعم از مسوولان و مردم است.

حناچی: همه دستگاه‌ها به ماموریت خود

در کاهش آلودگی هوا عمل کنند

پیروز حناچی نیز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شهرداری تهران با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران افزود : اگر بخواهیم با تعیین درصد در مورد نقش شهرداری در کاهش آلودگی هوا صحبت کنیم باید گفت که ما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نقش داریم.وی خاطرنشان کرد: شهرداری اقدامات زیادی را در کاهش ذرات معلق در هوای تهران انجام داده که یکی از آنها نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های دیزلی است.شهردار تهران ادامه داد: ۴۰ درصد آلودگی متعلق به خودروهای شخصی است و اگر امروز شهر تعطیل شده و ترافیک کاهش یافته گواه این مطلب است که عدم حضور خودروهای شخصی بر ترافیک و آلودگی هوا تاثیرگذار است.وی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی را پیگیری می کنیم و تمامی قطعات واگن‌های مترو که در گمرک مانده بود امروز تبدیل به قطار شده است.حناچی باز هم تاکید کرد: شهرداری تهران یکی از دستگاه‌های موثر بر کاهش آلودگی هوا است اما  سایر دستگاه‌ها نیز باید به ماموریت خود در این راستا به درستی عمل کنند.

۱۰ درصد آلودگی هوا مربوط به موتورسیکلت است

وی همچنین در خصوص امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: قرار است شهرداری تهران در حوزه نوآوری برای وسایل حمل و نقلی پیشرفته اعم از موتور، خودروی سواری و اتوبوس برقی از ظرفیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کند و پیش از این تفاهم نامه‌ای در خصوص ساخت واگن در حوزه مترو داشتیم.به گفته شهردار تهران، ۱۰ درصد آلودگی هوای تهران به دلیل تردد بیش از ۳ میلیون موتور سیکلت در پایتخت است.وی ادامه داد: باید در مورد وضعیت موتورها با توجه به سهم آلایندگی ‌آنها چاره اندیشی کرد که یا می‌توان موتورهای گاز سوز یا برقی و یا ترکیبی تولید کرد.حناچی با بیان اینکه شهرداری تهران در مورد مطالعه راه اندازی مراکز نوآوری به صورت پایلوت با معاونت علمی نیز قرارداد همکاری امضاء کرده است، گفت: امیدواریم این اتفاق همزمان با ارائه لایحه‌ای به شورای شهر عملیاتی شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *