سایت خبری پیام ما آنلاین | غارت منابع طبیعی در روز روشن

غارت منابع طبیعی در روز روشن





۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۹:۴۴

غارت منابع طبیعی در روز روشن

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: در حال حاضر به دلیل بی توجهی مسوولان، منابع طبیعی کشورغارت می‌شوند

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در کنار جنگل‌ها بسیاری از منابع طبیعی کشور قربانی افکار اقتصادی و غیر کارشناسی بشر شده اند. شمس الله شریعت نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص تخریب جنگل‌ها و جنگل خواری، گفت: شمال ایران یکی از بهترین مناطق توریستی کشور است. متاسفانه به شدت با پدیده های ناخوشایند زمین‌خواری، جنگل‌خواری، کوه ‌خواری، دریاخواری و…دست و پنجه نرم می‌کند؛ در سطح زیست‌‌محیطی شمال کشور با جنگل‌زدایی، تولید زباله، مصرفی شدن فرهنگ، افزایش جمعیت، تبدیل پهنه‌‌های طبیعی به شهرها و ویلا و…. وارد فرآیند تخریب و نابودی شده است در این میان آنچه اهمیت ندارد حفظ و نگهداری محیط زیست است .

نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی افزود: جنگل از مهم‌ترین ثروت‌های طبیعی هر کشور و نیز از مهم‌ترین سامانه‌های حیات وحش به شمار می رود. طبق برآوردهای انجام شده درباره سطح جنگل های کشور، متاسفانه ظرف ۴۵سال حدود ۳۵ درصد کل پوشش جنگلی نابود شده است. در سال ۵۸ بیش از ۱۸ میلیون هکتار جنگل در کشور وجود داشته اما آمار رسمی آن هم اکنون ۱۲میلیون هکتار برآورد می شود، سیر نزولی آمارها نشان ازبی توجهی به محیط زیست است.

جنگل‌ها شریان حیاتی 

کشور هستند

وی در ادامه گفت: جنگل‌ها شریان حیاتی کشور محسوب می شوند که در کنترل آب‌وهوا، بارش باران، کاهش سیل و روان آب‌ها نقش به سزایی دارند، از طرفی بعد اقتصادی جنگل‌های پایدار را نمی‌توان نادیده گرفت و اثری که روی معیشت، گردشگری، مزرعه‌داران، محققان، فعالان داروسازی و … می‌گذارد.

مدیران نالایق دلیلی

 بر خشکسالی کشور

نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: ضربه ای که مردم به محیط زیست می‌زنند نشات گرفته از بی ‌توجهی مسوولان به محیط زیست است زمانی که محیط زیست برای دولت مهم نباشد برای ملت هم اهمیتی نخواهد داشت؛ مدیران نالایق با تصمیمات غیرکارشناسی چنان ضربه محکمی بر پیکرمحیط زیست کشور وارد کرده اند که در آینده ای نزدیک با کشوری خشک و بیابانی روبرو خواهیم بود .

جهانی شدن هم مانع 

جنگل خواران  نیست

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به ثبت جهانی شدن جنگل‌ها گفت: برچسب جهانی شدن جنگل‌ها از جمله جنگل‌های هیرکانی و ثبت آنها به عنوان میراث طبیعی در یونسکو مانع از جنگل خواری جنگل خوران نیست؛ مسوولان باید  مدیریت را متناسب با واقعیت جامعه دیده؛ اگر هزاران بند تبصره و قانون برای نگهداری محیط زیست ارائه دهیم  تا زمانی که بر روی کاغذ بماند و عمل نشود شرایط روز به روز بدتر خواهد شد.

ایران به لحاظ منابع طبیعی جزو برترین های دنیاست

شریعت نژاد در ادامه  تاکید کرد: کشور ایران به لحاظ منابع طبیعی جزو برترین‌های دنیا محسوب می شود در حال حاضر به دلیل بی توجهی مسوولان نظاره‌گر غارت کشور در حوزه  منابع طبیعی هستیم از غارت دریا گرفته تا جنگل خواری و زمین خواری هریک به نوعی تکرار می‌شود و بعد از گذشت زمان با مشکلات متعددی از جمله سیل، فرونشست زمین، خشکسالی ، هجوم ریزگردها و بسیاری از مشکلات دیگر روبرو هستیم.

قاچاق چوب در سایه بی‌توجهی نهادهای مربوطه

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: نه اراده‌ای از سوی دولت است، نه حمایتی از سوی سازمان محیط ‌زیست، در این میان جهاد کشاورزی هم بی تفاوت از کنار بسیاری از مشکلات عبور می کند، متاسفانه قاچاق شبانه چوب در جنگل‌های شمالی چنان به قوت خود باقی است که هیچ جایی دنیا نمی توانید این چنین فاجعه محیط زیستی را رویت کنید؛  در مقابل این قاچاق چوب و نابود شدن جنگل ها هیچ عکس العملی از سوی  نهادها وسازمان‌ها متعهد نمی بینیم.

در کنار جنگل‌ها بسیاری از منابع طبیعی دیگر در کشور قربانی  افکار اقتصادی و غیرکارشناسی بشر شده‌اند.

شریعت نژاد تاکید کرد: سازمان محیط زیست اصلی‌ترین نهاد مسئول در حفظ و نگهداری جنگل‌ها است که امروز کار‌کرد این سازمان فقط در مباحث فراملی خلاصه می شود؛  اگر تلاشی برای ثبت میراث طبیعی می‌کنند در حفظ و نگهداری آن هم باید کوشا باشد، در کنار جنگل‌ها بسیاری از منابع طبیعی دیگر در کشور قربانی  افکار اقتصادی و غیر کارشناسی بشر شده ‌اند.

فرهنگ سازی برای مردمی 

که از فقر رنج می برند بی‌فایده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: زمانی فقر از یک در وارد شود بدون شک  ایمان از دری دیگر خارج می شود؛ افزایش جمعیت در شهرهای شمالی بدون توجه به اشتغال و شرایط معیشتی مردم دلیلی بر قاچاق چوب در جنگل های شمالی شده است در کنار این شرایط نابسامان اقتصادی، فرهنگ سازی برای حفاظت از جنگل های کاری بس بیهوده و بی فایده است .

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *