پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بنزین تولیدی پالایشگاه‌های قدیمی عامل افزایش آلودگی هوا

بنزین تولیدی پالایشگاه‌های قدیمی عامل افزایش آلودگی هوا





۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷

بنزین تولیدی پالایشگاه‌های قدیمی عامل افزایش آلودگی هوا 

عضو کمیسیون انرژی مجلس: بنزین‌هایی که در پالایشگاه‌های قدیمی تولید می‌شوند 

بعضاً با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ مطابق نیستند

به گفته اسدالله قره‌خانی -عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی-، عمده بنزین هایی که یورو ۴ و یورو ۵ هستند در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شوند و در زمانی که میزان مصرف افزایش می یابد این پالایشگاه به تنهایی پاسخگوی کل کشور نیستند. این نماینده مجلس با اشاره به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر اینکه غلظت گوگرد در سوخت بنزین معمولی و سوپر در تهران سه برابر حد مجاز است، درباره دلیل این امر می‌گوید: بخشی از بنزین مصرفی کشور در پالایشگاه تهران، شازند، تبریز و اصفهان تولید می شود که از پالایشگاه های قدیمی هستند، بنزین هایی که در این پالایشگاه ها تولید می‌شوند از نظر عدد اکتان و عناصر موجود در آن با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ بعضا مطابق نیستند، اما زمانی که مصرف بنزین در فصل تابستان بالا می رود مجبور به استفاده از آنها هستیم. آن‌طور که قره خانی به ایسنا گفته، بنزین هایی که در پالایشگاهای قدیمی تولید می شود از نظر عناصر سولفور و اکتان بعضا متناسب با استانداردهای روز نیستند و استفاده از آن ها بعضا باعث افزایش آلودگی می شود. از سوی دیگر به دلیل تحریم ها بعضا در وارد کردن برخی از قطعات کاتالیزور به مشکل خورده ایم که خود این موضوع نیز می تواند باعث افزایش غلظت آلاینده ها شود.

افزایش ظرفیت تولید بنزین یورو4 و 5

بهمن ماه 97 بود که وزیر نفت درمراسم افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرد که با تکمیل طرح های پالایشگاه های نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه تبریز در مجموع ظرفیت تولید بنزین باکیفیت یورو 4 و 5 ، به 76 میلیون لیتر در روز افزایش یافت. به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه گفته بود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به راحتی می توان 400 بشکه میعانات نفتی به ظرفیت کشور اضافه کرد. وی با بیان این که ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه های نفت 1.7 دهم میلیون بشکه بوده است، می‌افزاید: در این مدت بیش از 20 درصد ظرفیت پالایشی کشور اضافه شده است. وزیرنفت ظرفیت تولید بنزین پایه در سال91 را 59 میلیون لیتر اعلام کرده و می‌گوید: در بهمن امسال، (97) این ظرفیت به 101 میلیون لیتر رسید و تا پایان امسال از 105 میلیون لیتر عبور خواهیم کرد. زنگنه عنوان می‌کند: ظرفیت تولید بنزین کشور از ابتدای سال 91 تاکنون و در دولت تدبیر و امید به دوبرابر افزایش یافته و این عالی ترین جهش در تولید بنزین در کشور است که تاکنون داشتیم. وی ادامه می‌دهد: بسیار جهش بزرگی است که بیش از 50 میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین افزایش یافته و به همین دلیل امروز آمریکا نمی تواند در مورد یکی از تهدیدهای مهم خود که محدود کردن واردات بنزین بود کلمه ای را بر زبان بیاورد. به گفته زنگنه، ایران نه تنها بنزین کم ندارد بلکه می تواند صادرات داشته باشد اما به عمد بنزین صادر نمی کنیم زیرا می خواهیم ذخایر داخل کشور را تقویت کنیم. وی با بیان این که قبل از مهرماه واردات بنزین نداشته ایم، عنوان می‌کند: نیازی به واردات بنزین نداریم و تا سال آینده هم به واردات بنزین نیاز نخواهیم داشت. وزیرنفت یادآور می‌شود: تا سال91 بنزین با کیفیت یورو در کشور نداشتیم اما امروز با افزایش بهبود کیفیت در پالایشگاه اراک و اصفهان در سال های 92 و 95، 28 میلیون در روز رسیده است. به گفته زنگنه، درسال 91، ظرفیت نفت گاز باکیفیت یورو 6 میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در سال جاری به 44 میلیون لیتر در روز رسیده که تقریبا برابر 7 برابر شده است. وی در ادامه می‌گوید: برای 2 میلیون بشکه در روز به پالایشگاه های جدید نفت و مایعات گازی موافقت اصولی برای تاسیس خوراک دادیم که 600 هزار بشکه از اینها پالایشگاه های زیر60 هزار بشکه است. وزیرنفت خاطرنشان می‌کند: طرح های پالایشی در پالایشگاه های متوجه افزایش کیفیت فرآورده ها و براساس استانداردهای زیست محیطی است.

ارتقای بنزین تولیدی به استاندارد یورو5

اما پالایشگاه تبریز یکی از چند پالایشگاهی است که اسدالله قره‌خانی -عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی- از آن به عنوان پالایشگاه قدیمی که از نظر عناصر سولفور و اکتان بعضا متناسب با استانداردهای روز نیستند، یاد می‌کند. 

در اواسط اسفندماه گذشته غلامرضا باقری دیزج، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز اعلام کرد که پروژه تغییر کاربری واحد قدیمی «تبدیل کاتالیستی بنزین» به «ایزومریزاسیون نفتای سبک» در این شرکت با ظرفیت اسمی 10 هزار بشکه در روز با موفقیت انجام شد که با راه‌اندازی آن تولید بنزین یورو ۵ در شرکت پالایش نفت تبریز به میزان ۳.۲ میلیون لیتر در روز فراهم شده است. به گزارش ایلنا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، وی هدف از اجرای این پروژه را افزایش تولید بنزین یورو از 40 درصد به 100 درصد، ارتقای استاندارد کل بنزین تولیدی پالایشگاه به یورو 5، افزایش سودآوری شرکت، کیفی‌سازی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش آرام‌سوزی بنزین در موتور اعلام کرده و با بیان اینکه این طرح با توان نیروهای داخلی انجام شده است، بیان می‌کند: صرفه‌جویی حاصل از طرح ارائه شده در مقایسه با احداث واحد جدید،  130 میلیون یورو است.

هدف تولید سوخت پاک است

در آن زمان باقری دیزج، مهم‌ترین هدف پالایشگاه تبریز را حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت برای تولید سوخت پاک در کشور عنوان کرده و می‌گوید: افزون بر این هدف، تنوع‌بخشی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر، انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال ذی‌نفعان و حرکت در مسیر توسعه پایدار از دیگر اهداف مهم پالایشگاه نفت تبریز است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز درباره اقدامات زیست محیطی این شرکت در ادامه می‌افزاید: در پنج سال گذشته 15 طرح زیست محیطی با اعتبار بیش از 400 میلیون یورو اجرا شده و تاکنون از 10 طرح بهره‌برداری شده است که واحد جدید بنزین‌سازی با هدف تولید بنزین پاک از جمله طرح‌های اجرا شده شرکت پالایش نفت تبریز برای ارتقای شاخص‌های زیست محیطی به شمار می‌آید که برای اجرای آن 270 میلیون یورور هزینه شده است. وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست همواره سرلوحه اقدامات ماست، می‌گوید: طرح بازیافت گازهای ارسالی به مشعل با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های اتمفسری به همراه اجرای طرح تصفیه گازوئیل با هدف تولید گازوئیل یورو 5 از دیگر طرح‌های زیست محیطی اجرا شده در پالایشگاه تبریز است.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *