پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آماده شدن اطلاعات هورامان شناسی برای ثبت جهانی

آماده شدن اطلاعات هورامان شناسی برای ثبت جهانی





۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۵۳

آماده شدن اطلاعات  هورامان شناسی برای ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در مورد روند ثبت جهانی هورامان گفت: ۱۷ هزار صفحه تحقیقات هورامان شناسی برای ثبت جهانی این منطقه آماده شده است.

سومین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، بهزیستی و فعالین بخش خصوصی در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق سنندج هدف از برگزاری این نشست را بررسی پیشنهادات در خصوص اجرای تفاهمنامه اداره کل ارشاد اسلامی با دولت اقلیم کردستان، ارائه گزارش روند ثبت جهانی اورامان، ارائه گزارش در خصوص ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و گزارش دیدار اعضاء کمیسیون با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد.

سید مختار هاشمی افزود: برای رسیدن به نقطه توسعه یافتگی راهی به جز همکاری و تعامل دولت با بخش خصوصی نیست و از مسئولین و مدیران در استان می‌خواهیم تا از تجارب و افکار این بخش بهره بگیرند تا برنامه‌ها بدون ایراد پیش رود.

وی افزود:  این روند در کردستان بسیار ضعیف است و مدیران از همکاری در برنامه‌ریزی با بخش خصوصی همکاری لازم را ندارند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در مورد روند ثبت جهانی هورامان گفت: ثبت منظر فرهنگی هورامان از سال ۱۳۹۳ شروع و در همان سال ثبت ملی آن انجام شد.

سید محسن علوی افزود: امور اولیه از قبیل امور مرمتی مثل کاه‌گلی کردن سقف منازل، ایجاد موزه، فعال کردن مرکز مطالعات، نقشه برداری سه بعدی روستاهای منطقه، اجرای طرح هادی در ۱۲ روستا، تهیه گزارش بافت معماری ۲۸ روستا، ثبت ملی ۲۱ باغ در ۲۱ روستا، تدوین گزارش هه‌وار نشینی و غیره که در مجموع ۱۷ هزار صفحه را در برگرفت و در حال ارزیابی‌های کارشناسی و آماده شدن برای ارائه به یونسکو است.

وی اضافه کرد: آمادگی کامل برای همکاری با تمام بخش‌های غیر دولتی در راستای برنامه‌ریزی و اجرا داریم. معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر وجود پتانسیل‌های ارزنده در بخش غیر دولتی گفت: وزارت ارشاد و اداره کل کردستان برای بهره گیری از این ظرفیت به ویژه در زمینه اقتصاد هنر برنامه‌ریزی ویژه دارند.

سامان احمدی اعلام کرد: ۱۰ شهر کردستان در لیست شبکه شهرهای فرهنگ و هنر قرار گرفته و پتانسیل‌های هر شهر در دستور کار است که ثبت شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی توسط شهرداری این شهر در حال اجراست.

وی افزود: این استان ظرفیت‌های بزرگی برای ثبت جهانی دارد که در مواردی مثل هه‌لپه‌رکی، لباس، موسیقی و بازی‌های محلی در دنیا بی‌نظیر است.

احمدی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیسیونی ویژه برای پیگیری ثبت جهانی موسیقی کردی تشکیل و از محل اعتبارات داخلی در حال تامین زیرساخت‌های نرم و سخت افزاری مورد نیاز است.

وریا سلیمی از فعالین حوزه ورزش کردستان با اشاره به نقش تعامل دولت، بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و مدنی گفت: برای پیشبرد کار نیازمند ایجاد فرهنگ و روحیه تعامل هستیم زیرا هر کدام از این بخش‌ها ظرفیت و استعداد خاص خود را داشته و برای رسیدن به هدف باید تمام این موارد را تجمیع کرد.

وی افزود: اتاق بازرگانی در این راستا نقش بزرگی بر عهده دارد که در قالب ارائه پیشنهادات و معرفی سرمایه‌گذار می‌تواند آن را ایفا کند. وی افزود: برای نمونه به ظرفیت معرفی کالا اشاره می‌شود که می‌تواند در یک لحظه یک کالا را به طیف وسیعی از جمعیت داخل و خارج معرفی کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *