پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مشکلی در کیفیت گازوئیل وجود ندارد

مشکلی در کیفیت گازوئیل وجود ندارد





۲۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰

مشکلی در کیفیت گازوئیل وجود ندارد

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش: 

اینکه گفته می‌شود گازوئیل کیفی نیست را نمی‌توان پذیرفت.

به‌دنبال درخواست صدور مجوز تولید سواری دیزلی از سوی مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و مخالفت سازمان محیط زیست با این طرح به دلیل عدم کیفیت سوخت گازوئیل، مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند تا جایی‌که مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش صراحتا اعلام کرد که مشکلی در حوزه کیفیت نفت‌گاز وجود ندارد. به‌گزارش ایسنا، مخالفت سرسختانه سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی به دلیل نبود کیفیت سوخت و اصرار خودروساز از سوی دیگر، موضوعی است که این روزها محل مناقشه قرار گرفته است و صحبت‌های متفاوتی از جبهه‌های مختلف به‌گوش می‌رسد. اما موضوعی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، کیفیت گازوئیل است که سعید مداح مروج -مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش- درباره آن به ایسنا گفته: «بنده اطلاعی از تصمیمات سازمان محیط زیست ندارم اما این موضوع که گفته می‌شود نفت‌گاز کیفی نیست را نمی‌توانم بپذیرم؛ چراکه ما گریدهای مختلفی از این محصول را تولید و به بازار عرضه می‌کنیم».

به گفته این مقام مسوول هم اکنون توان تولید نفت‌گاز با گوگرد 10 ppm تا 5000 ppm در کشور وجود دارد.آن‌طور که مداح مروج گفته، لازم است سازمان محیط زیست مشخصات نفت‌گاز مورد نظر خود را به طور کتبی در اختیار ما قرار دهد؛ در این صورت می‌توانیم موضوع را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و نتیجه را اعلام کنیم؛ بنابراین در شرایط فعلی تنها می‌توانم بگویم که پالایشگاه‌ها گریدهای مختلفی از نفت‌گاز را تولید می‌کنند و به تبع نباید مشکلی وجود داشته باشد.

اجباری بودن استاندارد گازوئیل

دی‌ماه 96 بود که معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از اجباری نبودن استاندارد گازوئیل به عنوان یکی از عوامل اصلی آلایندگی کلانشهرهای کشور خبر داد و اعلام کرد در آینده نزدیک سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع برخورد خواهند کرد. نیره پیروزبخت در این باره به ایرنا گفته بود، استاندارد بنزین ایران مطابق با استانداردهای روز اروپا یا همان بنزین یورو 4 است که در اتحادیه اروپا تولید و مصرف می شود.  آن‌طور که پیروزبخت گفته در سال 96 بنزین با استاندارد یورو 4 در کلانشهرهای کشور مصرف شده، اما در سایر شهرها هنوز این طرح پیاده سازی نشده است. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به آسیب های مختلفی که بویژه کلانشهرها با آن مواجه اند گفته بود بلندمرتبه سازی ها با جلوگیری از تنفس شهرها و عبور شبانه کامیون ها و بویژه کامیون های فرسوده در شب ها با آلایندگی بسیار زیاد، از جمله عوامل اصلی آلودگی شهرهاست. وی همچنین با اشاره به اجباری نبودن استاندارد گازوئیل، خاطرنشان کرده بود در آینده نزدیک و بر پایه قانون هوای پاک، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع برخورد خواهند کرد. پیروزبخت در آن زمان گفته بود وزارت نفت نیز معتقد به فاصله داشتن استاندارد گازوئیل تولیدی ایران با استاندارد روز اروپاست و شاهدیم استفاده از همین گازوئیل در خودروهای سنگین فرسوده آلایندگی های چندین برابری را در شهرهای بزرگ رقم زده است. 

به گزارش ایرنا، در همان سال و کمی قبل‌تر نیز «رسول محمدصادقی» مدیرعامل سایپا دیزل اظهار کرده بود کامیون های فرسوده کشور بیش از 30 برابر خودروهای روز جهان آلایندگی دارند و مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) خسارت های ناشی از آلودگی ها در ایران سالیانه بیش از 16 میلیارد دلار است. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، همه این مسائل در کنار هم و با تغییرات آب و هوایی، آلودگی شدید هوا را بویژه در این فصل از سال موجب شده است. وی با بیان اینکه باید با همکاری آحاد مردم و دستگاه های مسئول، سعی شود خودروی شخصی بویژه خودروهای سنگین کمتر تردد کند، خاطرنشان کرده بود از 2 سال پیش طرح استاندارد کردن موتورخانه های وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و نهادها را آغاز کرده ایم، اما در مجموع کارهای انجام شده کافی نیست. گفتنی است در سال 96 پیروزبخت ابراز امیدواری کرده بود با سایر اقدام ها نظیر توسعه فضای سبز، تولید و واردات خودروهای مناسب، از رده خارج کردن خودروهای آلاینده و … معضل آلودگی کلانشهرها به حداقل برسد. پیش از آن نیز «عیسی کلانتری» رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرده بود: 80 درصد آلایندگی ذرات زیر 2.5 میکرون در تهران و کلانشهرها ناشی از تردد اتوبوس ها و کامیون های فرسوده و 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت خودروهای فرسوده است. 

ابهام‌ در مورد کیفیت گازوئیل

چندی بعدتر نیز عیسی کلانتری -رئیس سازمان حفاظت محیط زیست –که  یکی از منتقدان اصلی کیفیت سوخت توزیعی در کشور است و بارها خواستار اصلاح کیفیت گازوئیل شده بود در جریان همایش مبارزه با سرطان با اشاره به تاثیر آلودگی‌های زیست‌محیطی بر ابتلا به انواع سرطان، سوخت را یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا قلمداد کرده و گفته بود وزیر نفت به صراحت اعلام می‌کند که نمی‌توانیم گازوئیل با استانداردهای مورد نظر محیط زیست تامین یا تولید کنیم و او با این گفته جامعه را در شرایط سختی قرار می‌دهد. چون این اظهارات وزیر نفت در حالی مطرح می‌شود که طبق قوانین استاندارد، گازوئیل نباید بیش از ۵۰ PPM گوگرد داشته باشد اما گازوئیل‌هایی که در کشور توزیع می‌شود گاهی بین ۱۰ هزار تا ۷۰ هزار PPM گوگرد دارند. معاون رئیس جمهور همچنین در نشست بررسی قانون هوای پاک ضمن انتقاد شدید از وزارت نفت به دلیل تولید گازوئیل نامرغوب گفته بود متاسفانه در شرایط فعلی وقتی شروط دستیابی به هوای پاک روشن می‌شود همه پا پس می‌کشند. برای مثال وزارت نفت اعلام می‌کند که نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند و می‌گوید گازوئیل استاندارد وارد کنید. کلانتری که از ابتدای حضورش در سازمان حفاظت محیط زیست بارها از مافیایی سخن گفته که مانع بهبود کیفیت هوا می‌شوند، در جریان این همایش که در دی ماه سال 96 و به مناسبت روز هوای پاک برگزار شده بود، با تاکید بر ضرورت تامین سوخت استاندارد برای خودروهای دیزلی گفته بود برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چندین میلیون تومان هزینه می‌شود اما چون سوخت، نامناسب است این فیلتر در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود و متاسفانه در شرایط حاضر گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیر استاندارد است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *