پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واردات خودرو دست دوم؛ درد یا درمان

واردات خودرو دست دوم؛ درد یا درمان





۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۸

واردات خودرو دست دوم؛ درد یا درمان 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس: واردات خودروهای دست دوم موجب

 به تعادل رسیدن بازار خودروی کشور می‌شود

گرانی‌های عجیب و غریب خودرو، به طورمثال رسیدن پراید به بالاتر از 60 میلیون تومان،همه و همه نشان از وجود یک بحران دارد و واردات خودرو دست دوم، یکی از راه حل های پیشنهادی برای این شرایط بحران زده خودرو در ایران است.

 این پیشنهاد از اواسط اردیبهشت‌ماه توسط حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس مطرح شد، وی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «سال‌هاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده‌اند.» مدتی بعد از این پست اینستاگرامی بود که وزیر صنعت گفت: «پیشنهاد واردات خودروی دست دوم به‌دلیل مشکل منابع ارزی، درست نیست، با کدام منابع ارزی باید واردات خودرو صورت گیرد؟» 

اکنون پای این پیشنهاد به بهارستان نیز باز شده و موافق و مخالفانی پیدا کرده است، در همین راستا «محمد رضا منصوری»، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این‌باره گفت: واردات خودروهای دست دوم به عزم جدی نیاز دارد این در حالی است که دست‌های پشت پرده از تحقق این امر جلوگیری می کنند چراکه سود آنها در ملتهب بودن بازار خودرو است..  «ولی ملکی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره گفت: صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم موجب به تعادل رسیدن بازار خودروی کشور می‌شود،اما به دلیل محدود بودن منابع ارزی، تمایل چندانی به این کار وجود ندارد. مسؤولان به دلیل برنگشتن بخش قابل توجهی از ارز ناشی از صادرات یا واردات کالاهای غیرضروری مثل خودرو، موافق اجرایی شدن این پیشنهاد نیستند. وی در ادامه گفت: افرادی که معتقدند قیمت خودرو در بازار ایران به حدی افزایش قیمت پیدا کرده که واردات خودروهای دست‌دوم هم تاثیری بر کاهش قیمت ها نخواهد داشت، چرا نمی‌پذیرند که گردش نقدینگی حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی جامعه اثر تورمی خودش را بر کل اقتصاد گذاشته و همچنان می‌گذارد؟ این حجم  نقدینگی برای حفظ ارزش خود هر بار به یک بازار سرازیر می‌شود. روزی به بازار ارز، روز دیگر به بازار مسکن و یک روز هم بازار  خودرو و طلا. با ورود این حجم عظیم نقدینگی به بازارهای مختلف، قیمت‌ها در این بازارها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.«فریدون احمدی» نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تحریم واقعیتی است که در بازار اثرگذار است، درباره واردات خودرو گفت: اگر واردات خودرو آزاد شود بخشی از التهاب بازار از بین می‌رود. وی تصریح کرد: هر سه قوه مسوول وضعیت کنونی بازار هستند و مردم باید فشار عملکرد نامناسب دستگاه های اجرایی را تحمل کنند. 

ممنوعیت واردات خودرو دست دوم، بربازارتاثیرگذاراست

 «رضا علیزاده» نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از موافقان این طرح است و درباره تاثیرات واردات خودروی دست دوم خارجی بر قیمت خودروهای داخلی، گفت: با آزاد شدن واردات خودرو فضا روانی موجود در بازار تا حدودی آرام شده و می‌توان بازار را سامان داد ممنوعیت واردات پیام منفی به بازار ارسال کرده و جو روانی نامناسبی ایجاد می‌کند که باعث افزایش قیمت خودرو می شود.

وی افزود: اگرچه ممنوعیت واردات خودرو در جلسه سران قوا تایید شد اما به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت مایل است، واردات آزاد شود تا التهاب بازار تا حدودی سامان پیدا کند.وی با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو به دلیل برخی محدودیت‌های ناشی از کنترل نرخ ارز بود، اظهار کرد: برخی صادرکنندگان در انتقال ارز به داخل کشور با محدودیت روبه رو هستند، بنابراین می‌توان با در نظر گرفتن شرایط ویژه بخشی از ارز حاصل از صادرات را به واردات خودرو اختصاص داد با تحقق این مهم از یک سو ارز به کشور باز می‌گردد و از سوی دیگر بازار خودرو در داخل ساماندهی شده و قیمت‌ها متعادل می‌شود. وی ادامه داد: می‌توان با واردات خودروی دست دوم بازار خودرو را سامان داد، چراکه قشر متوسط نیز توانایی خرید این خودروها را دارند از سوی دیگر این خودروها از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

«محمدحسین فرهنگی»از مخالفان این طرح است، وی با اشاره به طرح پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم برای ساماندهی بازار خودرو، گفت: در شرایطی که قیمت ارز بالاست برای تجار و واردکنندگانی که در پی واردات خودرو یا هر کالای ارزان قیمت دیگری هستند، واردات خودرو توجیه‌پذیر نیست.نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: البته این موضوع برای سرمایه‌های سرگردان در اختیار سرمایه‌داران و طبقه برخوردار، توجیه‌پذیر است اما لازمه آن خروج ارز از کشور است. وی ادامه داد: واردات خودروهای دست دوم خارجی به کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی دردی از بی‌خودرویی اقشار کم درآمد دوا نمی‌کند. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور و قیمت بالای دلار و یورو، واردات خودروی خارجی بی‌ارزش هم به دلیل تعرفه بالای واردات، افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرده و از دسترس اقشار متوسط جامعه خارج می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال خواستار تصمیم‌گیری سنجیده، محتاطانه و هوشمندانه در واردات خودروهای دست دوم خارجی شد و افزود: با توجه به موجودی ارزی کشور در کالاهایی که آسیب چندانی به اقتصاد نمی‌زند نباید بر واردات سخت گرفت چرا که واردات خودروهای دست دوم خارجی هیچ آسیبی به استقبال مردم از تولید خودروهای ایرانی نمی‌زند چون براساس قیمت‌گذاری خودرو پنج درصد حاشیه بازار در صورت افزایش قیمت خودرو در بازار، قیمت خودروهای ایرانی نیز افزایش می‌یابد پس از این نظر نباید نسبت به واردات خودروهای دست دوم نگرانی داشت البته باید محتاطانه اقدام کرد.

فرهنگی تاکید کرد: با توجه به وضعیت ارزی و اقتصادی کشور به جای باز و بسته کردن درِ واردات خودروهای خارجی به کشور بهتر است خودروهای خارجی دپو شده در گمرکات ترخیص شود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *