سایت خبری پیام ما آنلاین | آغاز ساخت سد لاسک با وجود مخالفت محیط‌زیستی‌ها

آغاز ساخت سد لاسک با وجود مخالفت محیط‌زیستی‌ها





۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷

آغاز ساخت سد لاسک با وجود مخالفت محیط‌زیستی‌ها

کلنگ ساخت سد لاسک در حالی به زمین خورد که گفته می‌شود در صورت راه‌اندازی این سد، تالاب انزلی نابود خواهد شد

 

با وجود مخالفت بسیار فعالان محیط زیست، کلنگ ساخت سد لاسک به زمین زده شد. گفته می‌شود با ساخت این سد  تالاب انزلی در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

ساخت سد لاسک شفت با حضور  اردکانیان وزیر نیرو، مصطفی سالاری استاندار گیلان، جمعی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی و شهرستان شفت آغاز شد.

آنطور که خبرگزاری صدا و سیما گزارش می‌دهد حجم این سد مخزن 45 میلیون متر مکعب در سال و حجم آب قابل تنظیم سالانه آن 77 میلیون متر مکعب است و تأمین آب شرب به میزان 4.5 میلیون مترمکعب ، تأمین آب کشاورزی شش هزار و 800 هکتار شالیزار و باغ و تأمین آب زیست محیطی به میزان 1.33 میلیون متر مکعب در سال را به همراه دارد. 

دلیل مخالفت فعالان محیط زیست با سد لاسک

سد لاسک بر روی رودخانه امام زاده ابراهیم ساخته می‌شود که این رودخانه منبع آبی تالاب انزلی است. اما به دلیل آلودگی آب رودخانه و شرایط محیطی، رسوبات در این تالاب افزایش یافته و خشکی و آلودگی تالاب را رقم زده است.

فعالان محیط زیست به دو دلیل با احداث سد لاسک مخالف هستند. یکی اینکه این سد بعد از آبگیری  بخشی از جنگلهای با ارزش هیرکانی را  زیر آب میبرد  که این قسمت از جنگلها هم شمشادهای ممنوع‌القطع هستند( درختان باارزشی که حتی اجازه قطع آنها وجود ندارد)  و دوم به منبع تامین آب تالاب انزلی صدمه وارد میکند و از حجم ورودی آب به این تالاب میکاهد.»

به گفته سارا اردو فعال محیطزیست، اولویت احداث این سد تامین آب شرب بوده است  ولی در اجرای آن توجهی به محیط زیست نشده است. به همین دلیل فعالان محیط زیست با این سد مخالفت میکنند.

این فعال محیط زیست  میگوید: «در پاسخ به مخالفت فعالان محیط زیست اعلام شده است که این سد کوچک است اما باید در جواب آنها گفت که همین کوچک بودن سد هم   آب هفت روستا ی اطراف را تحت تاثیر قرار داده و از میزان و حجم آن میکاهد. »

سارا اردو با ابراز تاسف از در اولویت قرار دادن اهداف کوتاه مدت به اهداف بلند مدت در شیوه های مدیریتی میگوید:  محیط زیست کشور دیگر توان تحمل مشکلاتی از این دست را ندارد.»

ساخت سد بتنی 

در دنیا منسوخ شده

آنطور که همشهری گزارش می‌دهد در حال حاضر ساخت سد‌های بتنی در دنیا منسوخ شده است، اما برخی مسوولان استانی بر ساخت سد بتنی روی روخانه‌ای که از روستای لاسک می‌گذرد اصرار دارند؛ در حالی که تنها منبع غیرآلوده و تامین‌کننده آب تالاب انزلی است. با ساخت سد، این تالاب که اکنون با ده‌ها تهدید دیگر هم روبه‌روست با خطر نابودی مواجه خواهد شد. این تنها مشکلی که با ساخت سد بتنی لاسک ایجاد می‌شود، نیست. به گفته کارشناسان و فعالان‌ ‌محیط‌زیست، با این کار بخش وسیعی از جنگل‌های هیرکانی منطقه زیر آب می‌رود و نابود خواهد شد. همچنین زیر آب رفتن چندین روستای پشت سد و نابودی اراضی کشاورزی و صد‌ها خانه را هم به دنبال دارد.

علی علیزاده یک فعال محیط‌زیست فومن هم با بیان این‌که سد‌سازی به روش بتنی در همه جای دنیا منسوخ شده است، می‌گوید: «در حال حاضر اغلب سدهای دنیا به روش لاستیکی ساخته می‌شوند. فعالان محیط‌زیست مخالف اجرای این پروژه هستند. ساخت سد فقط تالاب انزلی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه بر زندگی روستاییان نیز موثر است و موجب تغییر زندگی آنها می‌شود.  اگر ساخت این سد 10 سال طول بکشد، در طول این مدت انواع خودروهای سنگین و کامیون از مناطق جنگلی، حاشیه رودخانه‌ها و چشمه‌ها تردد می‌کنند و جاده‌ها و مناطق بکر جنگلی آسیب جدی خواهند دید.

برای ساخت سد باید چند مولفه را با هم در نظر بگیریم؛ محیط‌زیست، توسعه پایدار و مهم‌تر از همه، جامعه محلی که اغلب با ساخت سد مخالفند. قطعا این اقدام تبعات بدی برای استان خواهد داشت. باید ضمن هوشمندی در بهره‌گیری درست از منابع آبی، با کسانی که موضوع آب را دستاویز نیت‌های خود قرار می‌دهند برخورد کنیم.»

علاوه بر این تعدادی از کابران فضای مجازی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده ‌اند. یکی از این کابران با انتشار توییتی نوشت: 

«بالاخره با کلنگ اردکانیان وزیر نیرو  و مصطفی سالاری استاندار گیلان برای احداث سد لاسک در اطراف شهرستان شفت از 5 سال آینده شهرهای شمالی ایران نیز ریزگرد خواهند داشت و  30درصد دیگر از تالاب انزلی خشک خواهد شد.»

آروین ایل‌بیگی دانش‌آموخته عمران و فعال محیط‌زیست  در این خصوص می‌گوید:  «با ذکر این نکته که «وقتی استراتژی غلط است از کدام فرهنگ‌سازی صحبت می‌شود گفت؛«وقتی 30 درصد آب شرب در خطوط آب‌رسانی کشور هدر می‌رود. چرا مانع از هدر رفت آن نمی‌شوند؟ چون «مافیای سدسازی» در ایران حل تمام مشکلات را با ساخت سد پیوند زده‌ است. کسانی که هرگز دلشان برای منابع طبیعی نمی‌سوزد. قابل پیش‌بینی است که برای تالاب انزلی سناریو نوشته‌اند. چون تاکنون دو سد بزرگ در حوزه آبریز آن احداث‌شده و لاسک سومین سد بزرگ مدنظر است و در کنار آن در حال برنامه‌ریزی برای ساخت 19 سد دیگر هم هستند.»

وضعیت بحرانی تالاب انزلی

فعالان محیط‌زیست در گیلان و کشور سال‌هاست که از وضعیت بحرانی تالاب انزلی می‌گویند. تالابی بین‌المللی که عمقش به دلیل خشکی و کم‌آبی و انباشت رسوب از 10 متر به کمتر از یک متر رسیده است. 

شهریورماه گذشته رضا اردکانیان وزیر نیرو برای کلنگ زنی سد به شهرستان شفت سفر کرد که با مخالفت‌های فعالان محیط‌زیست کلنگ افتتاح سد به زمین زده نشد.  اما ظاهرا کسانی که از ساخت این سد سود می‌برند همچنان  در پیش برد اهداف خود حتی اگر به زیان محیط زیست و طبیعت تمام شود، تلاش می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *