سایت خبری پیام ما آنلاین | مخالفت ادامه‌دار سازمان محیط‌زیست با باروری ابرها

مخالفت ادامه‌دار سازمان محیط‌زیست با باروری ابرها





۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲

مخالفت ادامه‌دار سازمان محیط‌زیست با باروری ابرها

رییس سازمان هواشناسی کشور: باروری ابرها باید کنار گذاشته شود  

 

سازمان محیط زیست مدت‌ها است که باروری ابرها را بی‌تاثیر در زمینه حل بحران آبی کشور می‌داند، به تازگی همچنین رییس سازمان هواشناسی کشور بیان کرده بارورسازی ابرها عدد قابل توجهی به میانگین بارش سالانه اضافه نمی‌کند و فقط توقع را در سطح جامعه افزایش می‌دهد به همین دلیل باید کنار گذاشته شود و در عوض مدیریت و فرهنگسازی در مصرف آب در دستور کار قرار گیرد. 

در همین زمینه مسعود زندی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم به پیام ما می‌گوید: «سازمان محیط زیست تجربه‌ای در این زمینه ندارد. بلکه تنها یک تحقیق پژوهشی در سازمان محیط زیست در این خصوص صورت گرفته که موفقیتی هم نداشته است. اگر قرار است از  تکنولوژی جدید بارور سازی ابرها در کشور استفاده شود باید ابتدا تحقیق کرد که اثرات حاشیه‌ای بر محیط زیست کشور نداشته باشد و دوم سنجید که آیا این روش می‌تواند میزان بارندگی‌ها در کشور را افزایش دهد؟»

همچنین فاطمه کاظمی فعال محیط زیست هم در این خصوص به پیام ما می‌گوید: « موضوع بارور سازی ابرها پشتوانه علمی ندارد و ابهامات و فرضیات زیادی در این خصوص وجود دارد. ما هنوز نمی‌دانیم که این قضیه چه خطاها، چه ضررهایی دارد و چه اتفاقاتی قرار است در این طرح رخ دهد.  در پروژه بارورسازی ابرها، ما رطوبت را جمع کرده و ابرها را می‌کشیم و در واقع در اقلیم دست می‌بریم و تعادل بهم خورده طبیعت را شدیدتر می‌کنیم که می‌تواند برای محیط زیست خطرناک باشد.» 

سارا اردو یکی دیگر از فعالین محیط زیست نظر خود را در این خصوص به پیام ما می‌گوید: « بارور سازی ابرها یک روش قطعی و درمانی برای رفع خشکسالی نیست، بلکه بیشتر یک روش تحقیقاتی است و شاید بتوان آن را در بخش خیلی کوچکی از منطقه کار کرد اما برای رفع خشکسالی یک کشور نمی‌شود به عنوان راهکار عنوانش کرد.

این روش هزینه بالایی دارد و عدم قطعیت این روش، آن را محدود به تحقیقاتی بودن یا استفاده از آن در بخش‌های کوچک یک منطقه می‌کند. درضمن موادی همچون یدید نقره و …که برای بارداری ابرها استفاده می‌شود اثراتش بر محیط زیست مشخص نشده است و دانشمندان در این مورد اختلاف نظر دارند به طور مثال روس‌ها که پیشرفت زیادی در این زمینه کردند باز هم به دلیل هزینه بالا و … در حد همان پروژه تحقیقاتی و اجرا در بخش‌های کوچک از آن استفاده می‌کنند.»

اعلام موفقیت در حوزه باروری ابرها 

در وزات نیرو

رییس مرکز هوا و تغییر اقلیم در حالی که بیان کرده سازمان محیط زیست در زمینه باروری ابرها تجربه‌ای ندارد، می‌گوید وزارت نیرو در این زمینه تجربه‌هایی دارد. 

آذرماه امسال بود که رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو بیان کرد: طی سال‌های اخیر با تحقیقات و فناوری‌های انجام شده توانستیم در حوزه باروری ابرها به نقطه خوبی برسیم، بگونه‌ای که گلوله‌هایی که باید برای باروری پرتاب می‌شد، تاکنون از خارج از کشور وارد می‌شد، اما در حال‌ حاضر توانسته‌ایم با ظرفیت داخلی، این گلوله‌ها را تولید کنیم.

همچنین مهرماه امسال بود که اردکانیان خبر از افزایش بارور سازی ابرها داد و اعلام کرد:  نیروی هوایی سپاه پاسداران این آمادگی را دارد تا در زمینه بارورسازی ابرها و افزایش میزان بارندگی‌ها به وزارت نیرو کمک کند و امسال و میزان پروازها به منظور بارورسازی ابرها در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا می‌کند. همچنین مقرر شده است تا جلسه‌ای با فرماندهان نیروی هوایی سپاه پاسداران به منظور برنامه‌ریزی در خصوص استفاده از امکانات این بخش برگزار کنیم.

خطرات دست بردن در طبیعت

بارور سازی ابرها در کشور برای مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی موافقان و مخالفان زیادی دارد اما تعدادی از کارشناسان نسبت به تبعاتی که در آینده ممکن است خود را نشان دهد، هشدار می‌دهند. در همین رابطه احمد علی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد: «دست کاری در طبیعت به هر شکلی که باشد موجب آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود؛ جریان های جوی هم مانند جریان های سطحی روی آب هستند و دخالت در روال طبیعی آن موجب آسیب می شود، یعنی ممکن است در طولانی مدت باعث آسیب ها و عوارض جبران ناپذیری می شود. بنابراین قبل از هر کاری ما باید آسیب های احتمالی آن را برسی کنیم. » کیخا علاوه بر اشاره بر تبعات منفی که ممکن است بارور سازی ابرها در آینده ایجاد کند معتقد است این موضوع  نمی‌تواند در حل مشکل کم آبی به صورت زیادی موثر باشد. او می گوید: « این روش به صورت موردی و در مناطقی می تواند کارساز باشد و نمی توان کلاً آن را کنار گذاشت اما این که به بارور سازی به عنوان یک راه حل نهایی پذیرفته شده برای حل مسائل کم آبی کشور نگاه شود، بعید می دانم که پاسخ گو باشد.»

دفاع وزارت نیرو از باروری ابرها

در حالی که کارشناسان و فعالان محیط زیست اعتقاد چندانی به بارور سازی ابرها و حل بحران خشکسالی با این روش ندارند، مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها وابسته به وزارت نیرو از این کار دفاع می کنند.

آنطور که باشگاه خبرنگاران می‌نویسد فرید گلکار مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها آذرماه امسال با بیان اینکه برای اجرای پروژه بارورسازی ابرها و همکاری نیروی هوافضای سپاه هیچ مانعی نداریم و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، اظهار کرده بود: این پروژه در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، کرمان و فارس از طریق هواپیما و مناطقی همچون خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و غربی از طریق پهپاد اجرا خواهد شد.در صورت تامین اعتبار، باروری ابرها در استان کرمانشاه نیز به شیوه زمینی و از طریق ژنراتور انجام خواهد شد.

به گفته او، قرارداد تامین پهپاد، مواد باروری، هواپیما و تجهیزات قابل نصب روی آن با نیروی هوا و فضای سپاه آماده شده و به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد.

دفاع وزارت نیرو از این طرح در حالی است که سازمان محیط زیست این طرح را کاملا بی نتیجه می داند. به گفته عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت زیست ، صاحب نظر این موضوع سازمان هواشناسی است؛ باور‌سازی ابرها  نوعی تبلیغات ارزیابی است که صرفا جنبه روانی دارد و این طرح کاملا بی تاثیر است چرا که سال‌های گذشته برای سنجش میزان بارش‌ها در منطقه شیرکوه یزد این طرح اجرا شده اما تاثیری بر افزایش بارش‌های این منطقه نداشته است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *