سایت خبری پیام ما آنلاین | وزارت صنعت بی‌اعتنا به آلودگی هوا

وزارت صنعت بی‌اعتنا به آلودگی هوا





۳ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۰

وزارت صنعت بی‌اعتنا به آلودگی هوا

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا: وزارت صنعت هیچ اقدامی در زمینه تولید و توسعه موتورسیکلت‌های برقی انجام نداده

 

در حالیکه افزایش آلودگی هوا هر روز میزان خسارت وارده به اقتصاد کشور را بیشتر می‌کند اما وزارت صنعت به این موضوع بی‌اعتنا است. چراکه طبق گفته دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا این وزارتخانه هیج اقدامی برای اجرای مصوبه دولت در توسعه موتورسیکلت‌های برقی انجام نمی‌دهد.

به گفته وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، بر اساس مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، وزرات صنعت باید حداقل طی یک سال اخیر در حوزه تولید و توسعه موتورسیکلت‌های برقی وارد عمل می‌شد اما متاسفانه این وزارتخانه تاکنون هیچ اقدامی در زمینه تولید و توسعه موتورسیکلت‌های برقی انجام نداده و به مصوبه دولت عمل نکرده است.

در همین رابطه سارا اردو فعال محیط زیست در واکنش به این اقدام به خبرنگار پیام ما می‌گوید: «باتوجه به آلودگی هوا مخصوصا در فصل زمستان یکسری از توجهات به سمت سیستم حمل و نقل می‌رود و توجه همه به مشکلات حمل و نقل و سوخت‌های فسیلی جمع می‌شود.

استفاده از ماشین‌های الکتریکی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند باعث کاهش آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی شود اما باید توجه داشت که این ماشین‌ها برای تامین انرژی خود به برق و جایگاه‌های شارژ احتیاج دارند که این جایگاه‌ها باید در مکان‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شوند که در روند حمل و نقل مشکلی ایجاد نشود. باید توجه کرد که برق این ماشین‌ها باید از انرژی‌های تجدید پذیر تامین شود، موضوعی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالیکه بیشتر منابع برقی کشور ما از سوخت‌های فسیلی(سدها و سیکل ترکیبی) تامین می‌شود.

کشور ما پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد به همین دلیل می‌توان جایگاه‌های شارژ ماشین‌های برقی را از انرژی خورشیدی تامین کرد.

به جز ماشین‌های الکترونیکی، ماشین‌های هیبریدی هم می‌توانند در کاهش میزان آلودگی هوا کمک زیادی بکنند. در کشورهای توسعه یافته با دادن یکسری تسهیلات به مردم، به گسترش استفاده از این وسایل کمک می‌کنند ولی متاسفانه در کشور ما نه تنها این تسهیلات به مردم داده نمی‌شود بلکه در بسیاری از مواقع هزینه بسیاری بالایی برای استفاده از این ماشین‌ها به پای مصرف کننده می‌افتد.

یکی دیگر از مشکلات این ماشین‌ها این است که به دلیل قرار گرفتن در ردیف محصولات وارداتی و رد شدن از گمرک کشور، هزینه مضاعفی بر روی آنها قرار می‌گیرد.

سیاست‌های ما معمولا کوتاه مدت است. مثلا در روزهای آلوده بر زوج و فرد کردن و معاینه فنی خودروها تاکید می‌شود. در حالیکه هم باید سیاست بلند مدت و هم سیاست کوتاه مدت به کار گرفته شود. تا کی می‌توان این سیاست را به کار برد؟

 بیشترین ضعف فعلی ما در مدیریت ما و اعمال شیوه‌های مسکن تزریقی کوتاه مدت در مواقع بحران است. معمولا در زمستان به فکر رفع و کاهش آلودگی هوا می‌افتیم. در حالیکه مهم‌ترین قسمت کار پیشگیری است.

لازم است سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها به سمتی پیش رود که به جای اختصاص تسهیلات خاص نظیر وام برای خرید ماشین‌های فسیلی، این مزایا در اختیار ماشین‌های پاک قرار گیرد. باید هزینه خرید ماشین‌های پاک و فسیلی تفاوت محسوسی با یکدیگر داشته باشد.

باید بدانیم کاهش آلودگی هوا در بلند مدت برای ما سودآور خواهد بود چراکه کاهش میزان آلودگی هوا باعث افزایش رونق اقتصادی است. چراکه در زمان آلودگی هوا بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی به تعطیلی کشیده می‌شوند.»

دولت برای خرید 

ماشین‌های برقی امتیاز دهد

به اعتقاد حسینی به دلیل قیمت بالای موتورسیکلت‌های برقی، دولت باید برای ایجاد فرصت خرید موتورسیکلت برقی سوبسید بدهد، چراکه  همه جای دنیا رایج است که دولت‌ها برای توسعه دستگاه‌های پاک سوبسید می‌دهند، البته این وظیفه وزرات صنعت است که صفر تا صد سیاستگذاری لازم برای توسعه موتورسیکلت برقی را انجام دهد.

به گفته حسینی، وزارت صنعت باید یک بسته حمایتی کامل و بدون نقص در مورد جزئیات مربوط به تولید و واردات موتورسیکلت‌های برقی به دولت ارائه و همه مقدمات لازم را فراهم کند تا موتورهای برقی با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد. او معتقد است وزارت صنعت چند ماه پیش، یک جدول ضعیف و ناقص تهیه و اعلام کرد که دولت باید برای موتورسیکلت‌، دوچرخه و تاکسی‌های برقی سوبسید بدهد. درحالیکه این وزارتخانه باید کلیه جزئیات مربوط به این موضوع را تبیین و ارائه کند. او می‌گوید: در بسته ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت در مورد موتورسیکلت‌های برقی، جزئیات سوبسید اصلا مشخص نبود و برای دولت شفاف نشده بود که آیا باید به تولیدکننده سوبسید بدهد یا به واردکننده. در چنین شرایطی هم طبیعی است که دولت با ارائه چنین بسته‌ای قانع نشود و نپذیرد که در این زمینه هزینه کند. چون با توجه به بسته ارائه‌شده، هیچ ضمانتی وجود نداشت که فساد صورت نگیرد. به عبارت ساده، وزارت صنعت به هیچ یک از ابهامات در حوزه موتورسیکلت‌های برقی پاسخ نداده بود.

تخلف آشکار وزارت صنعت

مقابله با آلودگی هوا در حالی یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم عنوان شده که برخی وزارت‌خانه‌ها زیر بار اجرای مصوبات این حوزه نمی‌روند. یکی از دستگاه‌هایی که در کارگروه ملی آلودگی هوا ملزم به اجرای مصوباتی شد، وزارت صنعت معدن و تجارت بود. این وزارت خانه باید هفت مصوبه را اجرا می‌کرد یکی از این مصوبات، «ارائه برنامه تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در داخل کشور» است که در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال 93 مصوب شد و مهلت اجرایی آن شش ماهه بود اما در حال حاضر 4 سال از مهلت مذکور گذشته است. همین موضوع سبب شده است تا مصوبات کارگروه آلودگی هوا روی زمین بماند و وضعیت آلودگی کلانشهرهای کشور بهبودی قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد. وزارت صنعت در حالی در اجرای این مصوبات تعلل و تخلف می‌کند که طبق قانون ،مصوبات این کارگروه برای دستگاه‌های ذی‌ربط الزامی و قابل اجراست. طبق آمارهای موجود، سالانه هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ از همین رو نیاز است دولت برای تولید و توسعه خودروهای برقی در کشور، حمایت‌هایی را انجام دهد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *