پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | درختان لیموی فارس در انتظار کوره‌های زغال

درختان لیموی فارس در انتظار کوره‌های زغال





۲ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۲

درختان لیموی فارس در انتظار کوره‌های زغال

سخن از آوازه لیموی جهرم از قدیم مطرح بوده اما اینک زغال درختان لیموی این دیار سرآمد شده و کوره های درخت سوزی در این شهرستان استان فارس، مقصد زغال سازان شده است.

داغ و درفش بیکاری و خشکسالی بر تنه درختان خورده و تبر طمع بر پیکره درختان فرود آمده تا آتش سودجویی، درختان لیمو و دیگر درختان جهرم و زاگرس را به کوره زغال بسپارد. کوره‌ها و در واقع گودال‌هایی که تنه‌های سوخته و سیاه درختان لیموی جهرم را در بخش « سیمکان » و دو بخش دیگر « کردیان » و « مرکزی » این شهرستان درخود جای داده نشانگر فشردن دست های خشکسالی بر گلوی دشت ها و باغ های این مکان است و باغدار چاره ای ندارد جز اینکه درختان تشنه و خشکیده خود را به تبر و کوره بسپارد. 

18 درصد از جنگل های کشور در فارس جای دارد که تمام دارایی این استان در رویارویی با خشکسالی بحساب می آید اما اکنون این منابع ،مورد هجوم تبر به دستانی قرار گرفته که به مدد حاکمیت خشک کویر و در یورشی نابرابر جنگل های فارس را بار کامیون کرده تا در جهنم کوره‌های غیرمجاز جهرم به زغال تبدیل شود. به گفته مدیرکل منابع طبیعی فارس، مقصد اصلی درختان جنگلی قطع شده فارس و استان های همجوار، کوره های غیرمجاز تولید زغال شهرستان جهرم است که تعداد آنها تا حدود 900 واحد تخمین زده می شود. 

تمرکز کوره های غیرمجاز تولید زغال جهرم در سه بخش سیمکان، کردیان و مرکزی این شهرستان است که بیش از پنج هزار نفر در این کار مشغول به فعالیت هستند که البته با نشستن پای درد دل این کوره داران که اغلب آنها از اقشار ضعیف جامعه هستند پی می بریم از بد حادثه به این کار پناه آورده اند. 

بسیاری از تولید کننده های زغال غیرمجاز جهرم روستاییانی هستند که به دلیل خشکسالی،مزرعه و یا دامداری خود را از دست داده اند و تنها راه تامین معاش آنها تولید هفته‌ای چند کارتن زغال در کوره کوچکی و سنتی در مجاور خانه خود است و اگر این منبع درآمد ناچیز قطع شود خانواده آنها از هم می پاشد و آسیب های متعددی را متوجه آنها می کند.

آنطور که ایرنا می‌نویسد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اعلام کرد: فارس از استان های کشور است که بیشترین اراضی جنگلی را در خود جای داده است. 

مهرزاد بوستانی افزود: دو میلیون و 200 هزار هکتار جنگل در استان فارس وجود دارد که بخش اعظم آن در حوزه زاگرس قرار دارد و اغلب نیز درختان با ارزشی نظیر بلوط ، ارژن، بادام کوهی و گلابی وحشی را در خود جای داده است. 

بوستانی ادامه داد: متاسفانه قاچاق چوب و درختان جنگلی استان فارس از گذشته وجود داشته اما در چند سال اخیر این روند شدت بیشتری پیدا کرده است. اداره کل منابع طبیعی فارس سالانه حدود 21 هزار تن محموله چوب و زغال را در این استان کنترل می کند که بخشی از این محموله ها باغی و بخشی دیگری نیز جنگلی و غیر مجاز است. بوستانی با اشاره به کمک های نیروی انتظامی این استان در کنترل و رصد محموله های چوب ،گفت: در سال 96 بیش از 21 هزار تن محموله چوب بازرسی و کنترل شده که از این میزان حدود 17 تن چوب قاچاق کشف شده است.

بوستانی از بروز مشکلی جدید در حوزه قاچاق چوب در فارس سخن گفت و افزود: بتازگی برخی از متخلفین اقدام به حمل چوب های جنگلی و قاچاق توسط خودروهای غیرمعمول مانند انواع خودرو سواری و یا کانتینردار و سردخانه دار می کنند که این موضوع کنترل در این بخش را سخت کرده است. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اخیرا تنها از یک خودرو سواری حدود 500 کیلوگرم چوب جنگلی در منطقه راشک به صورت اتفاقی کشف شد که این شیوه های حمل و جاسازی ماهرانه چوب های جنگلی ،کار کنترل را سخت کرده است. 

بوستانی در پاسخ به سوالی درباره داشتن قوانین محکم در این حوزه بیان کرد: قانون در این زمینه سخت گیری کافی نظیر حبس و تبعید دارد اما راه های گریز نیز در این بخش هست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *