پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سالانه 2000 دام قربانی آلودگی مس خاتون‌آباد

سالانه 2000 دام قربانی آلودگی مس خاتون‌آباد





۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰

سالانه 2000 دام قربانی آلودگی مس خاتون‌آباد

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اخیرا گفته آلایندگی صنعت مس در استان کرمان باعث به دنیا آمدن جنین مرده دام‌ها می‌شود

بار دیگر محیط زیست نسبت به آلایندگی مس سرچشمه گلایمند است.صنعتی که مدت‌ها آلودگی ایجاد می‌کند اما اینبار کلانتری حرف‌های تازه‌‌تری در مورد آن زده و از تلفات دام‌های اطراف این مجموعه سخن می‌گوید.

رییس سازمان محیط زیست روز پنجشنبه در گردهمایی مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان‌های این سازمان در خصوص آلودگی مس سرچشمه گفت: «مس سرچشمه سالهاست که ترکیبات سولفوری تولید می‌کند و تا کیلومترها دورتر، دام‌ها جنین مرده به دنیا می‌آورند.»

مجتمع مس سرچشمه یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی در کشور محسوب می شود. صنعتی که درسال 95 به‌عنوان یک کارخانه آلاینده معرفی شد. مدیر کل محیط زیست استان کرمان پیش از این، آلودگی کارخانه مس سرچشمه را بیش از حد مجاز اعلام کرده و خواستار پیگیری مدیران مس برای کاهش آلایندگی شده بود. جزینی‌زاده درخواست کاهش تولید گاز  so2 را مطرح کرده و خواستار تبدیل این گاز به اسید سولفوریک شده بود. به گفته او خروجی این گاز ۳۰ برابر حد مجاز است و ذرات خروجی از دودکش این کارخانه نیز دو برابر حد مجاز است.

تلفات سالانه دو هزار راس دام

در حالیکه کلانتری از تلف شدن دام‌های اطراف کارخانه مس سرچشمه سخن می‌گوید که رییس دامپزشکی کرمان این تلفات را مربوط به مس خاتون آباد می‌داند. حسین رشیدی به پیام ما می‌گوید: مشکل تلفات دام به دلیل آلودگی ایجاد شده بیشتر از سوی مس خاتون آباد است و تاکنون از سوی مس سرچشمه موردی نداشته‌ایم. این آلودگی هم ناشی از سولفور نیست بلکه بیشتر به دلیل مس منتشر شده در منطقه است. چراکه مس باعث مسمومیت و تلف شدن دام می‌شود.

به گفته رشیدی، از زمان راه‌اندازی مس خاتون آباد به دلیل عدم کارایی فیلترهای این کارخانه، ذرات حاوی مس در مراتع اطراف این کارخانه منتشر می‌شود. این آلودگی سالانه باعث تلف 2 هزار راس دام در منطقه می‌شود که اوج این قضیه در سال‌های 87_86 بوده است.

به گفته رشیدی، دامپزشکی کرمان این قضیه را پیگیری کرده است. هم اکنون این کارخانه علاوه بر پرداخت غرامت به دامداران اقداماتی را هم در خصوص کاهش آلودگی انجام داده است. البته اقدامات انجام شده کافی نیست.

رشیدی معتقد است این آلودگی بر روی دام‌های زنده و آن‌هایی که برای کشتارگاه و مصرف مردم برده می‌شود تاثیری نداشته است. او می‌گوید: با پایشی که انجام داده‌ایم تا کنون موردی از آلودگی لاشه دام را نداشته‌ایم.

مشکلات انسانی آلودگی مس

علاوه بر تلفات حیوانی، مشکلاتی که این آلودگی می‌تواند بر روی ساکنین این منطقه هم بگذارد کم نیست. که البته تا کنون آمار دقیقی از این مشکلات یا بیماری‌ها از سوی مسوولین مربوطه بیان نشده است. اما در سال 94 نجمه صادقی گوغری یکی از اعضای شورای شهر سرچشمه، از افسردگی بالا در این منطقه سخن گفته و علت را آلودگی مس بیان کرده بود. او گفته بود: آلودگی این کارخانه حتی روی روحیه مردم تاثیر بدی گذاشته است. همچنین این شهر فضای بسته ای دارد و محیط منطقه هم کوهستانی است که همگی این عوامل باعث شده که مشکل افسردگی در این شهر بیشتر دیده شود.

اکنون سوال اینجاست که برای مقابله و رفع آلودگی این کارخانه چه باید کرد و محیط زیست تا کنون چه کارهایی برای مقابله با آن انجام داده است. دی ماه سال گذشته جزینی زاده با اشاره به اینکه گزارش آلودگی مجتمع مس سرچشمه تقدیم دادستانی مرکز استان کرمان شده است گفته بود: وضعیت آلودگی کارخانه مس سرچشمه هیچ تغییری نکرده است. 

اکنون هم مدیر کل دامپزشکی کرمان می‌گوید ما پیگیر این موضوع و در حال برگزاری جلسات متعدد برای دریافت غرامت و کاهش آلودگی این کارخانه هستیم.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *