پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نبض زندگی کارگران کند می‌زند

نبض زندگی کارگران کند می‌زند





۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹

نبض زندگی کارگران کند می‌زند 

رییس کمیته مزد کانون عالی شوراها: خرج خورد و خوراک یک خانواده 3.3 نفری برای زنده ماندن، 960 هزار تومان معادل 70 درصد مزد است

نشست‌های کارگروه مزد شورای عالی کار برای جبران کاهش قدرت خرید کارگران در حالی هنوز خروجی مشخصی نداشته که آخرین محاسبه صورت گرفته از سبد معیشت کارگران نشان می‌دهد این قشر برای زنده ماندن باید دست‌کم 70 درصد مزد خود را صرف مواد غذایی اساسی کند.

براساس این محاسبه که در کمیته مزد کانون عالی شوراها صورت گرفته، هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (نان، تخم‌مرغ، گوجه فرنگی، پنیر و …) برای یک نفر در پایان مرداد حدود ۹۷۰۰ تومان برآورد شده. فرامرز توفیقی، رییس کمیته مزد کانون عالی شوراها در این خصوص به ایلنا گفته «این ۹۷۰۰ تومان روزانه را اگر در متوسط اندازه یک خانوار که ۳.۳ است ضرب کنیم و بعد در متوسط روزهای ماه نیز ضرب شود، متوسط هزینه‌های خوراک خانوار یا همان سبد معیشتی حداقلی خانوار، حدود ۹۶۰ هزار تومان می‌شود. یعنی کمترین میزانی که یک خانوارِ ۳.۳ نفری در ماه بایستی خرج خورد و خوراک خود کند تا بتواند «فقط» زنده بماند، چیزی حدود ۹۶۰ هزار تومان است.»  او تاکید کرده که «این محاسبات بسیار حداقلی صورت گرفته و با پایین‌ترین نرخ‌ها در نظر گرفته شده است.»

در حالی سهم مواد غذایی اساسی در سبد خانوار دست‌کم 960 هزار تومان می‌شود که براساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال جاری یک میلیون و 115 هزار تومان است که با در نظر گرفتن تمامی مزایا به یک میلیون و چهارصد هزار تومان می‌رسد. بدین ترتیب به گفته رییس کمیته مزد کانون عالی شوراها، یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره در مردادماه اگر بخواهد زنده بماند، باید ۶۸.۵ درصد دستمزدش را پای مواد غذایی بدهد. با باقی‌مانده حقوق هم اجاره خانه را بپردازد، هزینه‌های تحصیل فرزندانش را تامین کند؛ خرج دارو و درمان بدهد؛ هزینه‌های ایاب و ذهاب روزمره به محل کار و مدرسه را تامین کند و در نهایت لابد باید با تتمه‌ این پول، به تفریحات سالم نیز بپردازد.

کاهش 52درصدی قدرت خرید

در حالی نبض زندگی کارگران تحت تاثیر گرانی‌های اخیر کندتر می‌زند که دومین جلسه کارگروه مزد شورای عالی کار هم به نتیجه‌ای مشخص برای جبران کاهش قدرت خرید کارگران نرسید، اگرچه پیشرفت‌هایی در این خصوص حاصل شد.

به گفته علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، در این جلسه که عصر دوشنبه برگزار شده، نمایندگان هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت بر افزایش ۸۰۰ هزار تومانی هزینه‌های زندگی و تورم ۳۱ درصدی در این هزینه‌ها توافق کردند. همچنین کاهش ۵۲ درصدی قدرت خرید کارگران به تایید هر سه گروه رسید.  او از نتایج این جلسه هم گفته که «در این جلسه مقرر گردید پیشنهاد احیای ستاد بن به عنوان مصوبه کمیته مزد به شورای عالی کار برای تصویب نهایی ارجاع شود. گروه‌های کارفرمایی پیشنهاد دادند تا ستاد بن از سوی دولت احیا شود اما گروه‌های کارگری پوشش توأمان تهیه اقلام ضروری خانواده کارگری از سوی دولت و کارفرمایان را مطرح کردند. باتوجه به اینکه نماینده وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در نشست کمیته مزد حضور نداشتند، تعیین تکلیف نهایی احیای ستاد بن احتمالا هفته آینده در شورای عالی کار انجام خواهد شد.»

براساس گزارش مرکز آمار ایران، قدرت خرید مردم در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل 19.3 درصد کمتر شده. همچنین قدرت خرید خانوارهای ایرانی در مرداد نسبت به تیر 97 هم به طور متوسط 5.5 درصد کم شده. این در حالی است که بیشترین کاهش خرید در سه دهک کم‌درآمد جامعه رخ داده که بین 5.7 تا 5.9 درصد نسبت به تیر برای خرید کالا و خدمات یکسان بیشتر هزینه کرده‌اند. در شرایطی بیشترین فشار گرانی بر اقشار کم‌درآمد که کارگران هم جزو آن‌ها هستند وارد می‌شود که ارزش واقعی دستمزد کارگران نسبت به سال گذشته تقریبا یک سوم شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *