سایت خبری پیام ما آنلاین | فریب مالیاتی با پول نقد

فریب مالیاتی با پول نقد





۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۸

فریب مالیاتی با پول نقد

پیرو ایجاد #پزشک_فراری_از_کارتخوان در توییتر به این موضوع پرداختیم که چرا برخی پزشکان از مراجعه‌کنندگان فقط پول نقد می‌گیرند

ماجرای حذف دستگاه کارت‌خوان از مطب برخی پزشکان در حالی ادامه دارد که کاربران توییتر قصد دارند به معرفی این پزشکان بپردازند.

این کاربران با راه‌اندازی #پزشک_فراری_از_کارتخوان به این موضوع اعتراض دارند که چرا از فرار مالیاتی برخی پزشکان به راحتی چشم‌پوشی می‌شود در حالی که حقوق‌بگیران با درآمدی خیلی کمتر، باید حتما مالیات خود را بپردازند. اگرچه عمر این هشتگ به چهار روز نرسیده اما هر لحظه بر تعداد توییت‌های منتشر شده اضافه می‌شود. یکی از کاربران با نام شهریوری در این رابطه نوشت که «معمولا به چهار دکتر متخصصی که به صورت دوره‌ای در اهواز  مراجعه می‌کنم کارت‌خوان ندارند. البته دو پزشک عمومی محله ما دارن.» یکی دیگر از کاربران هم دلیل این کار پزشکان را «شفاف نبودن نحوه محاسبه مالیات پزشکان» دانسته. علی کاظمی هم با نوشتن «پزشکى که به قانون و رفاه و سلامت مردم احترام نمیذاره، شایسته احترام نیست.! هرچقدر هم که حاذق باشه» اعتراض خود را به این ماجرا بیان کرد. در میان این توییت‌ها نام ده‌ها پزشک در استان‌های مختلف به عنوان پزشکانی که در مطبشان از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند، دیده می‌شد. در عین حال برخی کاربران هم با اعلام نام پزشکانی که دستگاه کارت‌خوان مطبشان را حذف نکرده بودند، نوشتند که نباید همه پزشکان را به یک چوب برانیم.

چرایی نه به کارت‌خوان

براساس آنچه که دولت تصویب کرده، ویزیت پزشک عمومی ۲۴هزار و ۵۰۰تومان، ویزیت متخصص ۳۸هزار و ۴۰۰تومان و ویزیت فوق تخصص ۴۷هزار و ۹۰۰تومان در بخش خصوصی است.  اگرچه میزان مالیاتی که برای پزشکان بریده می‌شود بیشتر براساس تفاهم‌نامه میان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود اما به گفته حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس «پرونده مالیاتی پزشکانی که  در سال کمتر از پنج میلیارد تومان درآمد داشته باشند، مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند.» در همین حال سید کامل تقوی‌نژاد، رییس سازمان امور مالیاتی آذر سال گذشته گفته بود که «جامعه پزشکی باید رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهد که دست آخر رقمی که پرداخت می‌شود، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان است.» با این حساب تنها 25 درصد پزشکانی که بالای پنج میلیارد تومان در سال (دست‌کم ماهی 416 میلیون تومان) درآمد دارند، مالیات می‌پردازند.  این در حالی است که براساس گزارش مرکز آمار ایران متوسط درآمد هر خانواده ایرانی در سال 36 میلیون و 694 هزار تومان بوده که افراد با درآمد سالانه کمتر از 27 میلیون و 600 هزار تومان، از پرداخت مالیات معاف هستند.

هشدارهای بی‌نتیجه

در حالی حذف کارت‌خوان از مطب برخی پزشکان همچنان ادامه دارد که دی سال گذشته، محمود عباسی، معاون وزیر دادگستری گفته بود که حذف دستگاه کارت‌خوان در مطب برخی پزشکان توهین به مردم و بیماران است و نشان می دهد که آن پزشک، فرد متخلفی است و حتما به عنوان تخلف انتظامی قابل تعقیب کیفری است. البته بابک پورقلیچ، بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران معتقد است که «هیچ قانونی برای استفاده از دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها وجود ندارد، از طرفی هم استفاده نکردن از این دستگاه میزان درآمد را کتمان نخواهد کرد؛ چراکه اداره‌های امور مالیاتی از طریق سیستم‌هایی که وجود دارد به حساب‌های مالی، اعتباری، مشخصات دارایی‌های ملکی و سرمایه‌ای دسترسی دارند.» این در حالی است که محمد جواد جمالی، نماینده مردم فسا در مجلس می‌گوید که حذف کارت‌خوان ترفندی برای فرار مالیاتی برخی پزشکان است.

***

شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که تاکنون از سوی وزارت بهداشت یا دیگر سازمان‌های مربوطه گزارشی درخصوص خلأ قانونی در موضوع نبود کارت‌خوان در مطب‌های پزشکان به کمیسیون بهداشت مجلس ارسال نشده است تا این کمیسیون نسبت به تصویب قانون در این زمینه اقدام کند. خبرگزاری مهر هم چندی پیش در این رابطه نوشت که به طور متوسط برای احداث هر تخت بیمارستانی چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه لازم است. در صورت تحقق کامل مالیات پزشکان می‌توان از محل درآمدهای آن ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی جدید به نظام سلامت کشور اضافه کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *