پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برخورد مالیاتی با سوداگران بازار

برخورد مالیاتی با سوداگران بازار





۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۸

برخورد مالیاتی با سوداگران بازار 

سازمان امور مالیاتی قصد دارد از خریداران عمده سکه و ارز مالیات بگیرد

خروجی جلسات اخیر ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم ، تشکیل کارگروه برخورد مالیاتی با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن بود.

سید کامل تقوی نژاد، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور روز گذشته این خبر را داده و گفته پیرو فرمایشات ریاست محترم جمهوری و دستور ویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی ، برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی در دستور کار قرار دارد.  به گفته او در این کارگروه مقرر شده اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو و به‎‌روزرسانی آن‌ها برابر اتفاقات امسال از ناحیه بانک مرکزی و سایر مراجع ذیربط، پیگیری و پس از تحلیل اطلاعات اخذ شده، فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده‌های مذکور برای مطالبه مالیات انجام شود. آنطور که خبرآنلاین نوشته، در حال حاضر شش میلیون و 400 هزار رکورد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو در پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی، سازماندهی شده که به‌روزرسانی این اطلاعات در دست پیگیری است.

برخورد ضربتی

به گفته رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور برخورد مالیاتی با سوداگران بازار ضربتی خواهد بود. تقوی نژاد در این خصوص تاکید کرده که در راستای تسهیل و تسریع فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده‌های مالیاتی مرتبط با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن، گروه‌های رسیدگی خاص متشکل از ماموران متخصص و زبده مالیاتی تشکیل و انجام این مهم، خارج از رویه‌های مرسوم اداری صورت خواهد گرفت. او حتی گفته در صورت نیاز دستورالعمل‌ها و مقررات مرتبط با مالیات، ارز و سکه با هدف تسریع و تسهیل فرایند رسیدگی، بازنگری و در صورت لزوم بازنویسی می‌شود.

گرانی افسارگسیخته

در یک ماه گذشته بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در ایران دچار آشفتگی شده است. براساس آمارهای موجود در شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، در سه ماه گذشته سکه امامی نزدیک به یک میلیون تومان گران شده، به طوری که هر سکه از یک میلیون و  636 هزار تومان در روز شش فروردین به دو میلیون و 594 هزار تومان در یک تیر رسیده.  در همین حال روز گذشته قیمت سکه امامی از مرز دو میلیون و 600 هزار تومان هم رد شد. این افزایش قیمت چشمگیر در حالی رخ داده که به اعتقاد بسیاری از مسوولان حضور دلالان در بازار سکه در این امر تاثیرگذار است. چندی پیش ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور  خبر داد که 50 نفر اقدام به خرید 380 هزار سکه کردند.

بازار ارز هم در ماه‌های گذشته نوسانات شدیدی را تجربه کرده. اگرچه دولت از 21 فروردین نرخ دلار را تک نرخی و 4200 تومان عنوان کرده، اما حذف صرافی‌ها از بازار ارز موجب شده قیمت دلار در بازار مشخص نباشد. روز گذشته خبرهایی مبنی بر خرید و فروش غیررسمی دلار با قیمت نزدیک به هشت هزار تومان هم مخابره شد. 

ارز و سکه تنها بازارهای متلاطم ایران نبودند و از دو هفته پیش این تلاطم به بازار خودرو هم سرایت کرد به‌طوری که شاهد افزایش 100 میلیون تومانی برخی خودروها هم بودیم، به عنوان نمونه خودرو سوزوکی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان، خودرو پژو۲۰۰۸ ، ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان و خودرو استپ وی حدود ۳۰ میلیون تومان در دو هفته گذشته گران شده‌اند. در همین حال مسکن هم از نوسانات قیمت بی نصیب نماند و قیمت مسکن و اجاره‌بها در برخی مناطق حتی دو برابر هم افزایش پیدا کرد. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور  در این خصوص می‌گوید افزایش قیمت‌‌ها در بازار مسکن در ماه‌های اخیر به اندازه یک سال و حتی بیشتر بوده است.  در همین حال افزایش بعضا دو برابری نرخ اجاره بها در برخی شهرها از جمله تهران، صدای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم درآورد به طوری که کمیسیون عمران مجلس هفته گذشته با دعوت از عباس آخوندی، وزیر راه خواستار ورود جدی دولت به بازار مسکن شد.  برخی کارشناسان از نقش دلالان و واسطه‌گران در نابسامانی بازار مسکن صحبت می‌کنند که قصد دارند در سایه افزایش قیمت در دیگر بازارها، تکانی هم در بازار مسکن ایجاد شوند.

قیمت واقعی سکه یک میلیون و 600 هزار تومان است

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است قیمت واقعی سکه یک میلیون و 600 هزار تومان است اما متاسفانه در حال حاضر سکه به قیمت دو میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد. او به عصر ایران گفته بی‌اعتمادی ناشی از سوء عملکرد صندوق‌های اعتباری و دیگری دست‌کاری کردن مکرر نرخ سود در سیستم پولی و بانکی باعث شده مردم پول‌هایشان را به جای دیگری ببرند. او درباره گرانی بازار خودرو هم گفته که این امر به دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های غلط در سیستم اقتصادی است، کاری که در حال حاضر بانک مرکزی باید انجام دهد، ساماندهی ثبت سفارش واردات است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *