پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کم‌آبی اصفهان؛ پای انتقال آب در میان است

کم‌آبی اصفهان؛ پای انتقال آب در میان است





۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴

کم‌آبی اصفهان؛ پای انتقال آب در میان است

اصفهان هفتمین استان کم بارش کشور است

درحالیکه مسوولان اصفهان از بحران شدید آب در استان و احتمال جیره بندی آن سخن می‌گویند تعدادی از فعالان محیط زیست معتقدند این صحبت‌ها تنها هیاهویی برای توجیه و ادامه دادن طرح‌های انتقال آب است.
چندی پیش برخی رسانه‌ها اعلام کردند شهروندان اصفهانی از مناطق مرکزی شهر با قطع آب رو به رو هستند و این سومین باری است که طی سه هفته گذشته این اتفاق رخ داده است. آنطور که ایسنا در گزارشی نوشت اکثر نقاط اصفهان ۲ تا ۳ روز در هفته از شبکه آبرسانی اصفهان حذف می‌شوند و عده‌ای معتقدند تکرار داستان قطعی آب در اصفهان، آغازی است بر جیره بندی آبی که مسوولان از قبل نسبت به آن هشدار داده بودند همچنین چندی پیش نعمت الله اکبری-رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از احتمال سهمیه بندی آب اصفهان در تابستان ۱۳۹۷ خبر داده و وضعیت منابع آب شرب مجموعه شهری را «خیلی خیلی جدی» توصیف کرد.

رها سازی آب زاینده رود در شرایط کم آبی مشکوک است

مسوولان اصفهانی در حالی از احتمال جیره بندی آب و وضعیت بحرانی آن سخن می‌گویند که تعدادی از فعالان محیط زیست در این بین معتقدند شهرهایی هستند که وضعیت آب آنها به مراتب بدتر از اصفهان است و اعلام وضعیت بحرانی آب در اصفهان دلیل دیگری دارد. در همین رابطه مهر به نقل از هومان خاکپور عضو شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری می نویسد: خبرهایی از رها سازی مجدد آب زاینده رود به گوش می‌رسد، آنهم در وضعیتی که اعلام می‌کنند آب شرب مردم به دلیل کمی بارش‌ها و خشکسالی باید جیره بندی شود، این رهاسازی مجدد آب زاینده‌رود یا ناشی از سوء مدیریت در مصرف است یا این که واقعا یک سناریو و نقشه‌ای در کار است که می‌خواهند یک جو روانی ایجاد کنند تا فشاری به دولت بیاورند و بعد به دنبال اجرای پروژه‌های انتقال آب باشند.

طرحهای انتقال آب به اصفهان

هم اکنون قرار است در قالب دو طرح بزرگ، آب را از کارون و خلیج فارس به اصفهان منتقل کنند . اینها طرحهایی است با مخالفت و فشار تعدادی از کارشناسان و فعالان محیط زیست همراه است چراکه آنها معتقدند افزایش جمعیت، خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی، اتلاف منابع آب، استحصال بی‌رویه، سد سازی و از همه مهم‌تر طرح‌های انتقال آب، کارون بزرگ را بی رمق کرده و نفس رودخانه‌هایی که زمانی سیل ویژگی طبیعی آنها بود را بریده است به دلیل همین مخالفتها بود که قرار شد این طرحها تنها برای آب شرب انتقال یابد .

شش شهر وضعیت آب آنها بدتر از اصفهان است

خاکپور فعال محیط زیست در حالی اعلام وضعیت بحرانی آب در اصفهان  را یک نقشه و سناریو می‌خواند که با نگاهی به گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران آب تا حدی می‌توان صحبت های او را تایید کرد. در این گزارش که وضعیت بارندگی استان‌های مختلف را بررسی کرده ، مشاهده می‌شود که قبل از استان اصفهان شش استان از لحاظ وضعیت بحران بارندگی در اولویت هستند و وضعیت به مراتب بدتری نسبت به اصفهان دارند.در جدول کم‌بارش‌ترین استانهای کشور به ترتیب استانهای دارای وضعیت بحرانی آب که قبل از اصفهان در اولویت قرار می‌گیرند مشخص شده است.حال این سوال مطرح است که چگونه استانی همچون سیستان و بلوچستان که وضعیت آبی و بارندگی آن به مراتب بدتر از اصفهان است، آب به مرحله جیره بندی نرسیده است اما در استان اصفهان رخ دادن چنین موضوعی در آینده نزدیک هشدار داده می‌شود و مسوولان برای پشت سرگذاشتن چنین موضوعی بر لزوم ادامه دار شدن طرح‌های انتقال آب تاکید می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *